Nowa Trasa Ekspresowa S52 – Beskidzka Droga Integracyjna
Wielka zmiana na mapie Małopolski! Beskidzka Droga Integracyjna, czyli ekspresowa S52, już wkrótce połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem. Przyszłość komunikacji w regionie rysuje się w bardzo pozytywnych barwach, a dla kierowców oznacza to nie tylko szybszy przejazd, ale także znacznie większy komfort w podróżach.
Co to za droga?
Droga ekspresowa S52 ma mieć 61 kilometrów długości, a jej budowa ma na celu usprawnienie transportu pomiędzy Bielskiem-Białą a Krakowem. Dzięki niej, mieszkańcy miejscowości takich jak Kęty, Andrychów, Wadowice czy Kalwaria Zebrzydowska będą mogli korzystać z nowoczesnej infrastruktury drogowej, która znacznie poprawi ich codzienną mobilność.
Odcinki i przetargi
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) właśnie ogłosiła przetargi na wykonanie badań geologicznych oraz projektów budowlanych dla dwóch ostatnich odcinków S52:
- Bulowice – Chocznia (11,5 km)
- Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów (12 km)
To ważny krok, ponieważ obecnie kierowcy korzystają już z trzech działających odcinków, a w grudniu 2024 roku dołączy do nich Północna Obwodnica Krakowa. S52 będzie przebiegać na północ od drogi krajowej nr 52, co pozwoli ominąć Andrychów od północy i wprowadzić nowe węzły komunikacyjne.
Nowe węzły i inwestycje
W rejonie Andrychowa powstanie nowy węzeł na skrzyżowaniu z ulicą Batorego, co ułatwi dojazd do miasta. Dodatkowo, planowane są:
- Węzeł w Inwałdzie – na drodze powiatowej
- Węzeł Sułkowice – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 956
- Węzeł Skawina – między Wolą Radziszowską a Krzywaczką
Na trasie S52 zaplanowano również budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) oraz aż 33 obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i estakad. Najdłuższa z nich ma ponad 200 metrów i powstanie nad rzeką Wieprzówką w Andrychowie. Aż 900-metrowa estakada w Izdebniku będzie najbardziej imponującym elementem tej ambitnej inwestycji.
Co z terminami?
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, S52 ma być oddana do użytku za pięć lat, czyli w 2028 roku. Inwestycja jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2023-2030, z możliwością przedłużenia do 2033 roku. GDDKiA planuje złożyć wnioski o zezwolenia na realizację inwestycji w 2027 roku, a po ich uzyskaniu ogłosi przetargi na realizację trasy.
To wszystko oznacza, że już wkrótce podróżowanie po Małopolsce stanie się łatwiejsze, szybsze i bardziej komfortowe. Czekamy na rozwój sytuacji z niecierpliwością!