Transportowa rzeczywistość w Polsce: Na krawędzi przepaści
Czy polska branża transportowa ma jeszcze szansę na odbicie?
Polska branża transportowa przeżywa prawdziwe katusze. W ostatnich latach znaczenie naszego kraju w europejskim transporcie drogowym towarów wyraźnie spadło, a firmy z branży borykają się z rosnącymi problemami finansowymi. Co się dzieje? Dlaczego sytuacja jest tak dramatyczna?
Wzrost zadłużenia: alarmujące statystyki
Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, że całkowite zadłużenie sektora TSL (transport, spedycja, logistyka) osiągnęło w kwietniu bieżącego roku astronomiczną kwotę 1,59 mld zł. To o 19 proc. więcej niż rok temu i aż o 37 proc. więcej niż trzy lata temu! Jakie są tego konsekwencje?
- Obecnie długi dotykają 31,7 tys. przedsiębiorstw.
- Wzrasta liczba firm w restrukturyzacji – z 5 proc. w 2021 roku do 13 proc. w 2024.
- Najbardziej zadłużone są firmy zajmujące się transportem drogowym towarów – 1,26 mld zł, co stanowi 80 proc. całkowitego zadłużenia sektora.
Problemy z kierowcami
To jednak nie koniec problemów. Wiele firm zmaga się z rosnącym deficytem kierowców. Dlaczego? Zmiany na rynku pracy, a także nowe pokolenie kierowców mają inne podejście do pracy i wolnego czasu. To wszystko prowadzi do chaosu i frustracji w branży.
Przyszłość branży: co nas czeka?
Na horyzoncie pojawiają się nowe wyzwania. Rząd planuje zmiany w definicji minimalnego wynagrodzenia, co oznacza, że konieczne będą wyższe zarobki w branży. To może być kolejny cios dla firm, które już teraz balansują na granicy wypłacalności.
Przewoźnicy muszą także zmierzyć się z:
- Rośnie koszt prowadzenia działalności.
- Zmiany przepisów związane z zieloną transformacją.
- Skutki wojny w Ukrainie, które wpływają na możliwości przewozu.
Co możemy zrobić?
Musimy pamiętać, że branża transportowa jest kluczowa dla gospodarki kraju. Jej problemy wpływają na wiele innych sektorów. Dlatego tak ważne jest, abyśmy jako społeczeństwo i przedsiębiorcy zaczęli działać na rzecz poprawy sytuacji w tej branży.
Jakie są Twoje przemyślenia na ten temat? Co Twoim zdaniem powinno się zmienić, aby polska branża transportowa mogła znów ruszyć naprzód? Daj znać w komentarzach!