Jak jeździć automatem, żeby nie popełniać błędów?
Automatyczne skrzynie biegów zdobywają w Polsce coraz większą popularność. Jeszcze niedawno kojarzone głównie z samochodami segmentu premium, dziś stają się standardem w wielu modelach. Jak zatem jeździć „automatem”, by nie popełniać błędów i przedłużyć żywotność skrzyni? Oto pięć prostych trików, które warto znać.
1. Poprawne parkowanie
Jednym z najczęstszych błędów jest niepoprawne parkowanie. Pamiętaj, po zaparkowaniu auta zawsze włączaj pozycję P. To zabezpiecza samochód przed stoczeniem się, ale to nie wszystko. Oto co musisz zrobić:
- Zatrzymaj pojazd przed zmianą przełożenia na „P”.
- Parkując na wzniesieniu, zaciągnij hamulec ręczny lub aktywuj elektroniczny hamulec postojowy.
- Jeśli nie możesz przesunąć dźwigni z pozycji „P”, delikatnie pchnij samochód pod górę, aby odprężyć układ.
2. Kickdown – szybkie przyspieszenie
Jeśli chcesz przyspieszyć, wykorzystaj funkcję kickdown. Wciśnij pedał gazu do oporu, a skrzynia natychmiastowo zredukuje biegi, co pozwoli na wykorzystanie pełnej mocy silnika. To szczególnie przydatne podczas wyprzedzania!
3. Hamowanie silnikiem na zjazdach
Prowadzenie auta w górach to czysta przyjemność, ale pamiętaj, by podczas zjazdów hamować silnikiem. Oto jak to zrobić:
- W klasycznym automacie, zrzucaj bieg z D na 4, by skrzynia operowała w zakresie od 1 do 4 biegu.
- Jeśli auto przyspiesza mimo zdjęcia nogi z gazu, zredukować bieg jeszcze niżej.
To nie tylko chroni układ hamulcowy przed przegrzaniem, ale również zmniejsza zużycie klocków i tarcz.
4. Komfort w miejskich korkach
Jazda „automatem” w korkach to prawdziwa wygoda. Nie musisz ciągle operować sprzęgłem. W czasie krótkotrwałego zatrzymania:
- Nie zmieniaj przełożenia na P lub N.
- Wystarczy, że wciskasz pedał hamulca, a po jego odpuszczeniu, auto płynnie ruszy.
5. Regularna konserwacja
Aby przedłużyć żywotność automatycznej skrzyni biegów:
- Regularnie wymieniaj olej co 60-80 tys. km.
- Daj czas na rozgrzanie się oleju po uruchomieniu silnika.
- Używaj wyłącznie prawej nogi do obsługi gazu i hamulca.
- Unikaj jazdy na luzie (pozycja „N”) oraz ruszania przy jednoczesnym wciskaniu hamulca i gazu.
Pamiętaj, że wiele współczesnych automatów oferuje możliwość ręcznej zmiany biegów. Możesz to wykorzystać do wytracania prędkości w mieście, co przyczyni się do mniejszego zużycia paliwa oraz klocków i tarcz hamulcowych. Jeżdżenie automatem to nie tylko komfort, ale i odpowiedzialność za jego stan!