Mercedes wprowadza rewolucyjny system steer-by-wire – koniec z tradycyjną kierownicą?

Mercedes wprowadza rewolucyjny system steer-by-wire – koniec z tradycyjną kierownicą?

Mercedes wprowadza rewolucję: pożegnaj kierownicę!

Już wkrótce Mercedes zaskoczy nas nowym pomysłem, który może odmienić nasze spojrzenie na prowadzenie samochodu. Co to takiego? Otóż niemiecki producent planuje wprowadzenie samochodów bez klasycznej kierownicy! Zamiast niej pojawi się wolant, a wszystko to za sprawą systemu steer-by-wire. Co to oznacza dla kierowców? Zobaczmy!

Steer-by-wire – co to właściwie jest?

System steer-by-wire, jak sama nazwa wskazuje, to rozwiązanie, które eliminuje mechaniczne połączenie między kierownicą a kołami. Co to dla nas oznacza? Oto kilka kluczowych informacji:

  • Brak wibracji: Dzięki elektronicznemu połączeniu kierowcy nie będą odczuwać wibracji związanych z nierównościami drogi.
  • Zmienne przełożenie: Przy niskich prędkościach niewielki ruch kierownicą spowoduje duży skręt kół, a przy wyższych prędkościach reakcja będzie znacznie bardziej wyważona.
  • Więcej przestrzeni: Wolant umożliwia lepsze zaprojektowanie wnętrza samochodu, co przekłada się na większą przestrzeń na nogi.

Wolant zamiast kierownicy – rewolucja w designie

Mercedes stawia na wolant, który ma zastąpić klasyczną kierownicę. Dlaczego? Oto kilka powodów:

  • Ułatwienie wsiadania i wysiadania z auta.
  • Lepsza widoczność wyświetlacza przed kierowcą.
  • Możliwość personalizacji ustawień układu kierowniczego według indywidualnych preferencji użytkownika.

Testy i przyszłość

Mercedes nie bierze się za to bez przygotowania. System steer-by-wire przeszedł już testy na dystansie ponad miliona kilometrów, zarówno na poligonach, jak i na drogach publicznych. Co więcej, planują wprowadzenie pierwszego modelu produkcyjnego z tym systemem już w 2026 roku! To będzie historyczny moment, bo będą pierwszym niemieckim producentem, który wprowadzi taki układ.

Co z innymi producentami?

Nie tylko Mercedes ma ambicje w tej dziedzinie. Inni producenci także ogłaszają plany wprowadzenia tego innowacyjnego rozwiązania. Na przykład Lexus zapowiedział, że ich model RZ, pierwsze elektryczne auto japońskiej marki, po modernizacji również zostanie wyposażony w układ steer-by-wire i wolant.

Historia wolantu w motoryzacji

Warto zauważyć, że Mercedes nie jest pierwszym producentem, który eksperymentuje z tą koncepcją. Pierwszym samochodem, który zrezygnował z mechanicznego połączenia kierownicy, było Infiniti Q50, choć wtedy zastosowano również klasyczny układ jako zapasowy. Obecnie wolant kojarzy się głównie z Teslą, która wprowadziła to rozwiązanie w modelach S i X, ale po kontrowersjach, wróciła do klasycznej kierownicy.

Czy jesteśmy gotowi na rewolucję w motoryzacji? Czas pokaże, ale jedno jest pewne – Mercedes robi krok w stronę przyszłości, a my będziemy mogli się przekonać, jak to wygląda w praktyce już za kilka lat!

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.