REKLAMA

Montaż haka holowniczego krok po kroku: co trzeba wiedzieć przed zakupem

Trudno przecenić przydatność urządzenia holowniczego (THU). Samochód, na który zamontowano hak holowniczy, będzie mógł przewozić różnorodne ładunki – zakupy, materiały budowlane, meble, sprzęt, bagaż i jeszcze wiele więcej. Ważne jest prawidłowe dobranie urządzenia, aby optymalnie odpowiadało zadaniom, które trzeba będzie rozwiązać.

Jakie są haki holownicze

Trudno przecenić przydatność urządzenia holowniczego (THU). Samochód, na który zamontowano hak holowniczy, będzie mógł przewozić różnorodne ładunki – zakupy, materiały budowlane, meble, sprzęt, bagaż i jeszcze wiele więcej. Ważne jest prawidłowe dobranie urządzenia, aby optymalnie odpowiadało zadaniom, które trzeba będzie rozwiązać.

Jakie są haki holownicze

Sprawdzamy w dokumentacji samochodu, jaką ładowność THU wolno zamontować. Ze względu na obciążenie poziome dzieli się je na:

  1. Małe. Przyczepa z ładunkiem waży do 1 500 kg. Samochód osobowy będzie mógł ją ciągnąć.
  2. Średnie – do 2 500 kg. Pasuje do crossovera, minivana.
  3. Duże – do 3 500 kg. Takie montuje się na dużych ramowych SUV-ach, mikrobusach.

W Polsce na samochodach stoją z reguły haki holownicze typu europejskiego z kulą o standardowej średnicy – 50 mm. Amerykańskie THU produkowane są pod kule o różnej średnicy (do 58,7 mm). W „amerykański kwadrat”, otwór odbiorczy, wkłada się wspornik, mocowany zatrzaskiem. Taka konstrukcja znacznie przewyższa haki holownicze typu europejskiego pod względem uniwersalności zastosowania.

Węzeł kulowy THU typu europejskiego może być mocowany do ramy nośnej na trzy sposoby:

  1. Szybkozdejmowany. Do demontażu nie potrzebne są narzędzia.
  2. Kołnierzowy (warunkowo zdejmowany). Mocowany śrubami, dwoma lub czterema.
  3. Niezdejmowany. Przyspawany.

Chowany hak szybko automatycznie wysuwa się spod zderzaka i chowa pod niego, nie naruszając designu samochodu.

Ze względu na sposób mocowania haki holownicze różnią się typami – od „A” do „H”, a także „N”.

Jak wybrać

691dbdb987826.webp

Określ, jakie ładunki, jak często będziesz przewoził, po jakich drogach. Wtedy będzie jasne, jaka powinna być ładowność, jak będzie mocowany hak holowniczy:

  • przy stałym użytkowaniu przyczepy dopuszcza się stosowanie spawanego, niezdejmowanego;
  • przewozisz od czasu do czasu – używaj szybkozdejmowanego lub kołnierzowego mocowania;
  • nie chcesz naruszyć designu – zainstaluj automatycznie chowające się urządzenie.

Weź pod uwagę, że na drogach gruntowych obciążenie poziome na THU powinno być zmniejszone o połowę. Ważne jest uwzględnienie przy przewozie obciążenia pionowego. Do tego należy prawidłowo rozłożyć ładunek w przyczepie, zamocować go. A także ważny jest fakt, że w Europie zabronione jest jeżdżenie z otwartym hakiem, jeśli na nim nie znajduje się przyczepa.

Popularna marka Bronex produkuje niezawodne haki holownicze do samochodów osobowych:

  • z różnymi typami haka i kuli;
  • z kompletem elektryki;
  • o różnej ładowności.

Wybieraj uważnie – montaż może zakładać zdjęcie zderzaka lub jego przycięcie.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.