Najpopularniejsze modele samochodów ostatnich lat w Polsce i Europie

Ostatnie pięć lat przyniosło znaczące zmiany na rynku motoryzacyjnym zarówno w Polsce, jak i w całej Europie. Zmieniały się preferencje klientów co do segmentów (rosnąca popularność SUV-ów i crossoverów), napędów (coraz większy udział aut elektrycznych i hybrydowych) oraz marek dominujących w rankingach sprzedaży.

W niniejszym artykule przeanalizujemy najpopularniejsze modele samochodów osobowych, SUV-ów, aut dostawczych, a także pojazdów elektrycznych i hybrydowych w latach 2018–2023. Wykorzystamy przy tym dane sprzedażowe (m.in. raporty ACEA, PZPM i IBRM Samar), rankingi niezawodności (np. raporty ADAC czy TÜV), wyniki testów konsumenckich (Euro NCAP, testy ADAC) oraz opinie ekspertów i przedstawicieli producentów. Zastanowimy się również, dlaczego akurat te modele zdobyły tak dużą popularność – czy to za sprawą korzystnej ceny, bogatego wyposażenia, wysokiej niezawodności, dostępności serwisu, czy atrakcyjnego designu.

Europejskie bestsellery ostatnich lat

Jeszcze kilka lat temu europejskie rankingi sprzedaży zdominowane były przez Volkswagena Golfa, który od 2007 roku nieprzerwanie pozostawał najchętniej kupowanym samochodem w Europie​.

Przykładowo, w rekordowym roku 2019 sprzedano ponad 410 tys. Golfów na rynku europejskim.​

Jednak u schyłku minionej dekady i na początku lat 20. nastąpiła zmiana trendów. Kompaktowy Golf stracił swój uniwersalny urok na rzecz konkurentów z innych segmentów, zwłaszcza SUV-ów i tańszych aut miejskich. Jak zauważa analityk JATO Dynamics Felipe Munoz, „sukces Golfa polegał na zaspokajaniu potrzeb szerokiej grupy kierowców, nie będąc liderem w żadnym aspekcie. Czasy się jednak zmieniły i dzisiejsze priorytety klientów są zupełnie inne niż kilka lat temu”.​

Rok 2021 był ostatnim, w którym Golf zajął pierwsze miejsce w Europie (choć już wtedy odnotował znaczny spadek popularności)​. Tuż za nim uplasował się Peugeot 208, a Dacia Sandero przebiła tradycyjnego rywala Renault Clio, awansując na trzecie miejsce​.

Trzy modele typu B-SUV (miejskie crossovery) znalazły się wówczas w pierwszej dziesiątce: Peugeot 2008, VW T-Roc i Renault Captur, odzwierciedlając rosnący popyt na podwyższone auta miejskie​.

W tym czasie samochody typu SUV osiągnęły rekordowy, 46% udział w europejskim rynku nowych aut​ – niemal co drugi nowy samochód był crossoverem lub SUV-em. Z kolei pojazdy niskoemisyjne (hybrydy, plug-iny i elektryki) stanowiły już blisko 19% sprzedaży nowych aut osobowych​.

Europejski rynek lat 2022–2023 przyniósł dalsze przetasowania na pozycji lidera. Po 14 latach dominacji Golf ustąpił miejsca innym modelom: w roku 2022 bestsellerem Europy został Peugeot 208, detronizując Golfa​. Drugie miejsce zajęła Dacia Sandero, kontynuująca wysoką pozycję z 2021 roku, a trzeci był Volkswagen T-Roc – najpopularniejszy SUV na kontynencie​ Golf spadł aż na 5. pozycję w rankingu rocznym​, wyprzedzony jeszcze przez fiata 500 (napędzanego sukcesem wersji elektrycznej)​.

Popyt przesunął się wyraźnie w stronę aut miejskich i SUV-ów, czemu sprzyjały ograniczenia produkcji modeli kompaktowych oraz zmiana gustów konsumentów. Sam Munoz komentuje, że oprócz problemów z dostępnością i oprogramowaniem Golf musiał stawić czoła konkurencji wewnętrznej – klienci Volkswagena coraz częściej wybierają modne crossovery jak T-Roc, Tiguan czy nawet pokrewne modele Skody (Karoq) i Seata (Ateca) zamiast klasycznego hatchbacka​.

Rok 2023 zapisał się historycznie – po raz pierwszy w dziejach europejskiego rynku najchętniej kupowanym samochodem został model w pełni elektryczny. Był nim Tesla Model Y, który wspiął się na szczyt rankingu w 2023 roku​, wyprzedzając m.in. Sandero i 208. To ogromny sukces pojazdu elektrycznego i znak rosnącej akceptacji dla elektromobilności w Europie. Co prawda Model Y skorzystał na agresywnej polityce cenowej Tesli, a w 2024 jego sprzedaż nieco spadła po wygaśnięciu efektu obniżek cen​, niemniej rok 2023 pokazał, że elektryk może zdetronizować klasyczne bestsellery. Warto dodać, że Sandero utrzymało wysoką pozycję (top 3 nieprzerwanie od 2021), głównie dzięki statusowi jednego z najtańszych nowych samochodów w Europie​. Jak podaje JATO, przystępna cena Sandero pozwoliła mu zająć pierwsze miejsce sprzedaży w Hiszpanii i Portugalii oraz znaleźć się w pierwszej piątce m.in. we Francji i Włoszech​.

Wykres: JATO Dynamics„New Car Registrations Europe-30 2022: Top 50 Models”. Najpopularniejsze w Europie w 2022 były kolejno: Peugeot 208 (206,8 tys. szt.), Dacia Sandero (200,6 tys.), VW T-Roc (181,1 tys.), Fiat 500 (179,7 tys.), VW Golf (177,2 tys.) itd. Dla porównania, w 2018 sprzedano ponad 445 tys. Golfów​ – widać, jak bardzo skurczył się rynek i rozproszył popyt.

Segment SUV-ów stał się motorem sprzedaży w Europie. W 2022 oprócz wspomnianego T-Roca (lider wśród SUV) świetnie radziły sobie Hyundai Tucson i Kia Sportage, które dzięki nowym generacjom przyciągnęły klientów i wyprzedziły dotychczasowych liderów (np. VW Tiguan, Peugeot 3008, Nissan Qashqai)​.

Peugeot 2008 co prawda spadł poza pierwszą dziesiątkę w 2022, lecz nadal utrzymuje się w czołówce (ok. 141 tys. sztuk w 2022)​.

Wśród aut miejskich prym wiodą niezmiennie Dacia i Peugeot, natomiast w segmencie kompaktów oprócz Golfa mocno trzymają się Toyota Corolla (najpopularniejsze auto japońskie w Europie, nr 1 wśród kompaktów azjatyckich​ oraz Škoda Octavia. Warto zauważyć, że średni wiek topowych modeli się obniża – wiele bestsellerów to stosunkowo nowe konstrukcje, co oznacza, że klienci chętnie sięgają po świeże modele (np. Cupra Formentor, debiutant ostatnich lat, sprzedał się w liczbie ~87 tys. szt. w 2022, wyprzedzając każdy model macierzystej marki Seat).

Samochody elektryczne i hybrydowe w Europie również zyskały ogromną popularność w ostatnich latach. Poza wspomnianym sukcesem Tesli Model Y warto odnotować, że już w 2021 Tesla Model 3 była najlepiej sprzedającym się autem elektrycznym w Europie (17. miejsce w ogólnym rankingu wszystkich modeli)​.

W 2022 Model Y przejął pałeczkę – zarejestrowano go w liczbie ponad 138 tys. szt., co uczyniło go najchętniej kupowanym EV w Europie​. Popularność Modelu Y była tak duża, że Tesla awansowała w rankingu marek, wyprzedzając m.in. Seata, Suzuki i Mini w rocznej sprzedaży​. Europejscy producenci starają się gonić – np. Volkswagen ID.4 i Skoda Enyaq iV otrzymały najwyższe oceny bezpieczeństwa Euro NCAP (5 gwiazdek)​ i znalazły wielu nabywców w Europie Zachodniej. Jednak wysoka cena nowych BEV-ów oraz obawy o infrastrukturę ładowania sprawiają, że ich udział w rynku ustabilizował się w okolicach 15% w 2023 roku​.

​Wielu kierowców wybiera hybrydy jako kompromis – w 2024 segment pełnych hybryd wzrósł o ponad 20%, a prawie co druga hybryda sprzedana w Europie pochodziła od Toyoty (której 75% sprzedaży stanowią auta hybrydowe)​. Hybrydy zyskały, bo przeciętnie są dużo tańsze od BEV (średnio ~42 tys. € vs ~62 tys. € w 2024)​, oferując jednocześnie niższe spalanie niż czyste benzyny.

Podsumowując europejskie trendy – kluczem do sukcesu modeli ostatnich lat okazało się albo podążanie za gustami (SUV-y, crossovery), albo trafienie w niszę cenową. Tańsze modele budżetowe (Dacia) przyciągają oszczędnych, nowoczesne EV – entuzjastów technologii, zaś SUV-y i crossovery – szerokie grono klientów poszukujących praktyczności i stylu. Klasyczne kompakty straciły nieco na znaczeniu, co widać po spadku sprzedaży niegdysiejszych liderów segmentu C.

Polskie hity sprzedaży 2018–2023

W Polsce rynek nowych samochodów również przeszedł istotną transformację. Jeszcze pod koniec poprzedniej dekady liderami sprzedaży były modele Škody, napędzane głównie zakupami flotowymi. Škoda Octavia – przestronny kompakt uwielbiany przez firmy – była numerem jeden zarówno w 2018, jak i 2019 roku (ponad 20 tys. rejestracji w 2019)​. Tuż za nią plasowały się wtedy Toyota Corolla (19,7 tys. szt. w 2019) oraz Škoda Fabia​. Octavia wygrywała też w pandemicznym 2020 roku – zarejestrowano wtedy ok. 18,7 tys. Octavii, minimalnie więcej niż Corolli (17,5 tys.)​. Toyota jednak sukcesywnie zmniejszała dystans, by w kolejnych latach przejąć dominację.

Od 2021 roku to Toyota Corolla jest najczęściej kupowanym nowym autem osobowym w Polsce​. Corolla XII generacji (produkowana od 2019 r.), dostępna jako hatchback, sedan i kombi TS, trafiła idealnie w potrzeby polskiego rynku – oferuje przestronne wnętrze, sprawdzoną technologię hybrydową oraz atrakcyjną cenę jak na segment kompaktowy. Już w 2021 Corolla wskoczyła na pozycję lidera, a w 2022 potwierdziła dominację z wynikiem 21 371 rejestracji​. To drugi z rzędu rok, w którym Corolla była numerem jeden w Polsce​. Jej udział w całym rynku aut osobowych w Polsce wyniósł w 2022 aż 5,1%​ – ponad co dwudzieste nowe auto to Corolla. Co ważne, większość sprzedanych egzemplarzy stanowiła wersja z napędem hybrydowym, co wpisuje się w ogólny trend elektryfikacji​. Toyota umocniła tym samym swoją pozycję rynkową – w 2022 była najpopularniejszą marką w Polsce (73 862 rejestracje, 17,6% udziału)​, a aż 5 modeli Toyoty znalazło się w pierwszej dziesiątce sprzedaży aut osobowych​ (oprócz Corolli były to Yaris, RAV4, Yaris Cross i C-HR).

Drugie miejsce wśród modeli w 2022 zajął Toyota Yaris (12 478 szt.)​. Ten miejski hatchback czwartej generacji, nagrodzony tytułem Europejskiego Samochodu Roku 2021 (Car of the Year)​, cieszy się ogromnym powodzeniem zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i flot. Yaris oferuje ekonomiczne silniki (w tym oszczędną hybrydę), zwinność w mieście i wysokie bezpieczeństwo – Euro NCAP oceniło go na 5 gwiazdek w najnowszych testach (podobnie jak spokrewnionego crossovera Yaris Cross). Trzecie miejsce w 2022 wywalczył Kia Sportage (11 176 szt.)​ – kompaktowy SUV koreański, który dzięki nowej generacji (+45,9% sprzedaży r/r) awansował aż z dziesiątej pozycji rok wcześniej​. Tuż za podium znalazły się Dacia Duster (10 958) oraz Škoda Octavia (10 893)​, które od lat pozostają w czołówce.

Polska Top 10 modeli w 2022 roku prezentowała się następująco​:

  1. Toyota Corolla – 21 371 szt.
  2. Toyota Yaris – 12 478 szt.
  3. Kia Sportage – 11 176 szt.
  4. Dacia Duster – 10 958 szt.
  5. Škoda Octavia – 10 893 szt.
  6. Toyota RAV4 – 10 580 szt.
  7. Hyundai Tucson – 9 197 szt.
  8. Hyundai i30 – 9 142 szt.
  9. Toyota Yaris Cross – 9 033 szt.
  10. Toyota C-HR – 8 018 szt.

Jak widać, w 2022 aż 6 na 10 najpopularniejszych modeli w Polsce to SUV-y lub crossovery (Sportage, Duster, RAV4, Tucson, Yaris Cross, C-HR). Świadczy to o prawdziwej suvizacji rynku – polscy kierowcy, podobnie jak europejscy, pokochali podwyższoną pozycję za kierownicą i praktyczność tych aut. Potwierdzają to też statystyki udziału rynkowego: w Polsce już co trzeci nowy samochód osobowy to SUV. Jak pisał serwis Bankier.pl, „crossovery i SUV-y przejęły rynek” – notując dynamiczne wzrosty sprzedaży rok do roku​. Przykładowo, w pierwszej połowie 2023 Toyota Yaris Cross zwiększyła rejestracje o +29% (osiągając pozycję lidera wśród klientów indywidualnych), Kia Sportage urosła o +47%, a Toyota C-HR aż o +64% r/r​.

Polska specyfika rynku przejawia się jednak tym, że wciąż kompakty i auta segmentu B trzymają silne pozycje dzięki zakupom flotowym. Corolla zawdzięcza swój imponujący wynik w dużej mierze firmom – jak podaje PZPM, w samym 2024 roku floty zarejestrowały ponad 25 tys. Corolli, podczas gdy nabywcy indywidualni znacznie mniej​​. Podobnie Octavia i Yaris – firmy leasingowe i wynajmu długoterminowego wciąż chętnie je wybierają, co winduje te modele wysoko w rankingu. Z kolei klienci prywatni mają nieco inne gusta: w 2022 najchętniej kupowali Toyotę Yaris Cross (5570 szt. jako osoby fizyczne), następnie Dacię Duster (5347) i Toyotę Yaris (5289)​. W segmencie budżetowym Dacia pozostaje królową prywatnych zakupów, natomiast polscy klienci premium najczęściej wybierają SUV-y klasy średniej (np. od kilku lat liderem segmentu premium jest Volvo XC60​).

Lata 2021–2023 to okres dominacji Toyoty na naszym rynku. Marka ta wykorzystała globalny kryzys na swoją korzyść – dysponując mocnym łańcuchem dostaw i sprawdzoną technologią hybrydową, przejęła prowadzenie zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i flot. „Nasz zespół potrafił utrzymać dostępność aut naszpikowanych najnowszymi technologiami mimo kryzysów” – podkreśla Jacek Pawlak, prezes Toyota Central Europe​. Toyota szybko dostosowała się do zmian, wprowadzając np. sprzedaż online i gwarancję ceny w czasie, gdy inni zmagali się z brakami półprzewodników​. Efektem jest przewaga japońskiego giganta: w 2022 roku Toyota sprzedała w Polsce o 75% więcej aut niż druga w rankingu marka​. Oprócz Corolli i Yarisa ogromne wyniki notują jej crossovery: Toyota RAV4 od lat jest najpopularniejszym SUV-em klasy średniej w Polsce (10 580 szt. w 2022, 6. miejsce ogółem)​, a mniejszy Yaris Cross szybko wskoczył do czołówki (9 033 szt. w debiutanckim pełnym roku sprzedaży)​. Toyota C-HR również utrzymuje się w top10 jako reprezentant modnych crossoverów coupe​. Dla porównania, dawne hity innych marek – Opel Astra czy VW Golf – wypadły z polskiej pierwszej dziesiątki, ustępując miejsca SUV-om i japońskim konkurentom.

Warto dodać, że trend zwyżkowy Toyoty utrzymał się także w 2023 roku. Według wstępnych danych, Corolla ponownie zajęła 1. miejsce w Polsce, poprawiając wynik do ok. 25 tys. sztuk​. Na podium uplasowały się też Škoda Octavia (~16 tys.) oraz Toyota Yaris (~9 tys.)​. W pierwszej piątce za 2023/24 znalazły się cztery modele Toyoty (Corolla, Yaris, C-HR, RAV4)​,co dobitnie pokazuje, jak silną pozycję osiągnął ten producent. SUV-y nadal rządzą – Hyundai Tucson i Toyota C-HR notują dwucyfrowe wzrosty sprzedaży rok do roku​​, a nowi gracze jak Renault Captur wskakują do top10 kosztem np. Dacii Sandero​. Polski rynek podąża więc w tym samym kierunku co europejski, choć z pewnym opóźnieniem i lokalnymi różnicami (np. nadreprezentacja aut hybrydowych Toyoty oraz wciąż silna pozycja Škody w sprzedaży flotowej).

Auta dostawcze – liderzy wśród vanów i pick-upów

Analizując najpopularniejsze pojazdy wszystkich typów, nie można pominąć segmentu aut dostawczych do 3,5 tony, istotnego zwłaszcza dla firm. W ostatnich pięciu latach w Polsce prym wiodą tutaj modele o ugruntowanej pozycji flotowej: Renault Master, Fiat Ducato, Mercedes Sprinter, Ford Transit czy IVECO Daily. Renault Master pozostaje liderem – w samym 2022 zarejestrowano 10 069 nowych Masterów, co ponownie dało mu pierwsze miejsce wśród dostawczaków​. Drugie miejsce zajął IVECO Daily (7116 szt.), a trzecie Mercedes Sprinter (5003 szt.)​. Kolejne lokaty przypadły Fordowi Transit (3147) i do niedawna dominującemu Fiatowi Ducato (2636)​, którego udział osłabł w ostatnich latach.

W Europie tendencje są podobne: Ducato przez lata dominował (zwłaszcza jako baza kamperów), lecz konkurencja się zaostrza. Master i Sprinter to mocni gracze flot dostawczych na zachodzie, a rosnącą rolę mają też modele bliźniacze grup Stellantis (Citroën Jumper, Peugeot Boxer) oraz Ford Transit. W segmencie mniejszych vanów (tzw. kombivanów) w Polsce liderem jest Toyota ProAce City​, zaś w klasie średnich vanów wysoko plasuje się Toyota ProAce (Expert) oraz pick-up Toyota Hilux (oba zajęły 2. miejsca w swoich segmentach w 2022)​. Wysoka sprzedaż użytkowych Toyot to ciekawy fenomen ostatnich lat, wynikający z przejęcia przez Toyotę od PSA produkcji i dystrybucji tych modeli oraz agresywnej oferty dla biznesu. Mimo to, najbardziej rozpoznawalne pozostają tradycyjne „dostawczaki” europejskie: Master, Ducato, Sprinter – one tworzą kręgosłup floty transportowej i co roku rotują na czele rankingów rejestracji.

Niezawodność i bezpieczeństwo – co mówią testy i rankingi?

Popularność danego modelu to nie tylko liczby sprzedaży – to także renoma jakości oraz wyniki w testach konsumenckich, które wpływają na decyzje klientów. W tym kontekście warto przyjrzeć się rankingom niezawodności i ocenom bezpieczeństwa najpopularniejszych aut.

W rankingach niezawodności od lat przodują marki japońskie i koreańskie, co koresponduje z wysokimi pozycjami sprzedażowymi ich modeli w Polsce. Niemiecki automobilklub ADAC co roku publikuje raport awaryjności oparty na milionach interwencji pomocy drogowej. W najnowszym raporcie za 2022 rok dwa modele Suzuki – Ignis oraz Vitara – okazały się najmniej awaryjne w swoich klasach​​. „Suzuki Ignis w klasie mini oraz Vitara wśród aut miejskich zwyciężyły w rankingu niezawodności za rok 2022” – podaje raport ADAC, obejmujący łącznie 155 modeli​. Na dalszych miejscach w swoich segmentach uplasowały się m.in. Toyota Aygo, Audi A1 i Mini (auta małe)​, a wśród aut kompaktowych czy średnich również dominowały modele japońskie i niemieckie. Auta elektryczne zaskakująco wypadły bardzo dobrze – w pierwszym uwzględnieniu EV przez ADAC wszystkie sprawdzone modele (BMW i3, Renault Zoe, VW ID.3, Tesla Model 3) uzyskały ponadprzeciętną niezawodność, co tłumaczy się prostszą konstrukcją i młodym wiekiem tych pojazdów​.

Co ciekawe, nawet marki słynące z jakości miewają słabsze punkty. ADAC zwraca uwagę, że najczęstszą przyczyną awarii (ponad 40% przypadków) są problemy z akumulatorami 12V​. W raporcie odnotowano, iż „problem ten najczęściej dotyczył samochodów Toyoty, a w szczególności modeli C-HR i RAV4”​. Oznacza to, że popularne hybrydy Toyoty miewały kłopoty z akumulatorami rozruchowymi (np. rozładowującymi się wskutek rzadkiego użytkowania podczas lockdownów). Mimo takich incydentów, ogólna opinia o niezawodności Toyoty pozostaje bardzo dobra – potwierdzają to choćby wysokie pozycje modeli Corolla, Yaris, RAV4 w rankingach TÜV i Dekra, jak również lojalność klientów flotowych wybierających te auta za ich trwałość. W segmencie aut premium z kolei od lat wyróżniają się BMW X3, Audi A4 czy Mercedes GLC, które w swoich klasach mają niskie wskaźniki usterek​.

Równie ważne dla kupujących są wyniki testów bezpieczeństwa i jakości. Euro NCAP – niezależna instytucja badająca bezpieczeństwo zderzeniowe nowych aut – regularnie testuje także najpopularniejsze modele. Większość współczesnych bestsellerów może pochwalić się najwyższą oceną 5 gwiazdek Euro NCAP, co stanowi istotny atut marketingowy. Przykładowo Toyota Corolla oraz Yaris Cross uzyskały 5 gwiazdek dzięki bogatemu pakietowi systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense. Volkswagen Golf VIII również otrzymał 5 gwiazdek, podobnie jak Škoda Octavia i Hyundai Tucson w swoich najnowszych generacjach. Zdarzają się jednak wyjątki – Dacia jako marka budżetowa często oszczędza na zaawansowanych systemach ADAS, co odbija się na ocenach. Nowy Dacia Sandero Stepway został oceniony tylko na 2 gwiazdki Euro NCAP​. Euro NCAP skrytykowało ograniczone działanie autonomicznego hamowania awaryjnego w Sandero jako “rozczarowujące”​. W tym samym teście znacznie lepiej wypadły droższe modele: np. elektryczny VW ID.4 i Skoda Enyaq zdobyły po 5 gwiazdek​, pokazując jak duży wpływ na ocenę ma wyposażenie w asystentów jazdy. Mimo słabszej noty, sprzedaż Sandero nie ucierpiała zbyt mocno – klienci kupujący ten model za ~40–50 tys. zł świadomie akceptują pewne kompromisy za niższą cenę. Cena okazuje się często ważniejsza od „gwiazdek”, zwłaszcza na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej.

Oprócz crash-testów, istotne są także testy konsumenckie i opinie ekspertów motoryzacyjnych. Wiele z opisywanych modeli zdobywa nagrody w testach porównawczych prasy branżowej (np. Auto Świat, Motor, Auto Bild). Kia Sportage i Hyundai Tucson chwalone są za przestronność i 7-letnie gwarancje; Toyota Corolla zbiera pochwały za niezawodność i niskie spalanie wersji hybrydowej; Peugeot 208 zachwyca designem i oszczędnymi silnikami PureTech, co pomogło mu sięgnąć po tytuł europejskiego Samochodu Roku 2020. Opinia fachowców potrafi przełożyć się na popyt – przykładowo ogłoszenie Yarisa laureatem Car of the Year 2021 zbiegło się ze wzrostem zainteresowania tym modelem w salonach. Również głosy organizacji konsumenckich (jak np. wysokie oceny bezawaryjności w Consumer Reports czy WhatCar?) budują zaufanie do modeli danej marki.

Dlaczego te modele? – podsumowanie czynników popularności

Analizując powyższe dane i opinie, można wskazać kilka kluczowych powodów, dla których akurat te, a nie inne modele zdobyły szczyty rankingów sprzedaży w ostatnich latach:

  • Atrakcyjna cena i wartość za pieniądze: Dacia Sandero to najlepszy przykład samochodu, który dzięki ultra konkurencyjnej cenie stał się bestsellerem Europy​. Również Toyota Corolla w Polsce uchodzi za bardzo opłacalną – oferuje segment C w cenie wielu aut segmentu B (często dzięki hybrydzie zapewniając niższe koszty eksploatacji). Cena jest szczególnie istotna dla klientów indywidualnych oraz małych firm – stąd sukcesy modeli budżetowych i kompaktów flotowych.
  • Niezawodność i koszty utrzymania: W kraju takim jak Polska, gdzie wielu klientów patrzy długofalowo na utratę wartości i wydatki serwisowe, renoma niezawodności potrafi wynieść model na szczyt. Toyota zbudowała tu przewagę (Corolla, Yaris) dzięki opinii „bezawaryjnej” marki. Potwierdzają to niezależne rankingi – japońskie i koreańskie auta (Suzuki, Toyota, Kia) brylują w zestawieniach ADAC​ Kierowcy flotowi również preferują modele, które najrzadziej sprawiają kłopoty, nawet jeśli zakup jest droższy. To tłumaczy popularność np. Skody Octavii – solidnego „woła roboczego” dla firm – czy Volkswagena T-Roca w Europie (postrzeganego jako trwały SUV na bazie Golfa).
  • Design i wyposażenie: Samochód musi się podobać – nowoczesny design nadwozia i wnętrza znacząco wpływa na wybory klientów prywatnych. Peugeot 208 czy 2008 zdobyły uznanie dynamiczną stylistyką, podobnie jak Toyota C-HR wyróżnia się futurystycznym wyglądem. Wyposażenie z zakresu multimediów, asystentów kierowcy, a nawet takie detale jak wykończenie kabiny, potrafią przechylić szalę. Bogate wersje w przystępnej cenie dały przewagę np. koreańskim SUV-om – wielu klientów wskazuje, że w standardzie Kia/Hyundai oferuje to, za co u konkurencji trzeba dopłacać. W dobie usieciowionych aut znaczenie ma też technologia – Tesla przyciągnęła klientów gigantycznym ekranem, autopilotem i wizerunkiem innowatora. Model Y zdobył popularność również dzięki temu, że uchodzi za technologicznie zaawansowany, „modny” samochód elektryczny.
  • Bezpieczeństwo i oceny w testach: Dobre wyniki w Euro NCAP (5 gwiazdek) stały się de facto wymogiem w segmencie rodzinnym – mało kto kupi dziś rodzinnego SUV-a czy vana bez przekonania o jego bezpieczeństwie. Liderzy sprzedaży zazwyczaj spełniają te oczekiwania – np. wspomniane wcześniej Corolla, Tucson, RAV4, Octavia – wszystkie oferują wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego. Zdarzały się wprawdzie wyjątki (niska ocena Sandero), ale producenci szybko się uczą i nawet Dacia zaczyna wyposażać nowe modele (Jogger, Duster III) w więcej systemów, by poprawić noty. Opinie organizacji konsumenckich (jak Euro NCAP czy IIHS w USA) są śledzone przez świadomych klientów, zwłaszcza kupujących auta dla rodziny lub do intensywnej pracy.
  • Marka i zaufanie: Często popularność modelu wynika z ogólnej pozycji marki na rynku. Toyota zyskała zaufanie jako marka oferująca hybrydy i dobrą obsługę serwisową, co przekłada się na sprzedaż wszystkich jej modeli. Škoda długo korzystała z wizerunku „niemieckiej jakości w dobrej cenie”. Tesla przyciąga klientów swoją marką, kojarzoną z nowoczesnością i prestiżem technologicznym. Silna sieć dealersko-serwisowa również ma znaczenie – klienci wybierają auta, do których serwisu i części mają łatwy dostęp. W Polsce np. szeroka sieć serwisów i długoletnia obecność wpłynęły na sukcesy takich marek jak Ford (Transit) czy Renault (Master) w segmencie dostawczaków.

Podsumowując, najpopularniejsze modele samochodów ostatnich lat to te, które najlepiej wpisały się w aktualne potrzeby i trendy rynkowe. SUV-y i crossovery odpowiadają na potrzebę posiadania praktycznego, rodzinnego auta o modnym charakterze. Elektryki i hybrydy zaspokajają rosnącą świadomość ekologiczną (przy wsparciu regulacji promujących niskoemisyjne pojazdy). Auta budżetowe trafiły do osób szukających czterech kółek na miarę możliwości finansowych. Z kolei modele oferujące zrównoważony kompromis cech – jak niegdyś Golf, a dziś np. Corolla czy Octavia – zdobyły lojalność najbardziej konserwatywnej grupy klientów flotowych, dla których liczy się uniwersalność. Rynek motoryzacyjny jest dynamiczny i wciąż ewoluuje, ale jedno jest pewne: modele, które potrafią sprostać oczekiwaniom kierowców w kwestii ceny, niezawodności, bezpieczeństwa i stylu, zawsze będą wspinać się na szczyty rankingów popularności. A producenci, czego dowodzi ostatnie pół dekady, uważnie słuchają głosu konsumentów i ekspertów, dostosowując swoje flagowe samochody do zmieniających się warunków. Dzięki temu co roku mamy nowych liderów sprzedaży – i kolejne interesujące historie sukcesu w motoryzacji.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.