Nissan wstrzymuje produkcję w USA z powodu ceł na eksport do Kanady

Nissan postanowił wstrzymać produkcję trzech swoich kluczowych modeli – Pathfinder, Murano oraz Frontier – w amerykańskich fabrykach w Tennessee i Mississippi. Decyzja ta, ogłoszona na początku maja 2025 roku, dotyczy pojazdów przeznaczonych na rynek kanadyjski i jest skutkiem narastających napięć handlowych między Stanami Zjednoczonymi a Kanadą. Obie strony nałożyły na siebie wzajemne cła na import samochodów, co sprawiło, że produkcja tych modeli stała się ekonomicznie nieopłacalna. Nissan określił tę przerwę jako tymczasową i liczy na szybkie porozumienie między rządami, które umożliwi wznowienie produkcji.

Ta sytuacja spotyka firmę w trudnym momencie, gdy zmaga się ona z problemami finansowymi, spadkiem sprzedaży i opóźnieniami w realizacji nowych modeli elektrycznych. Rynek kanadyjski, choć nie największy, stanowi istotny fragment globalnej sprzedaży Nissana – około 3%, co przekłada się na około 104 000 sprzedanych tam samochodów w ostatnim roku. Wstrzymanie produkcji może więc mieć wpływ nie tylko na kanadyjskich klientów, ale i na szersze perspektywy firmy.

Przyczyny wstrzymania produkcji – wojna celna USA-Kanada

W maju 2025 roku Nissan zdecydował o zawieszeniu produkcji modeli Pathfinder, Murano i Frontier w swoich amerykańskich fabrykach zlokalizowanych w Tennessee i Mississippi. Te zakłady odpowiadały za samochody przeznaczone na eksport do Kanady. Kluczowym powodem tej decyzji jest nałożenie przez administrację USA ceł w wysokości 25% na import samochodów, które weszły w życie w kwietniu 2025 roku. W odpowiedzi Kanada wprowadziła własne taryfy odwetowe na pojazdy amerykańskie.

Wzajemne cła sprawiły, że produkcja i eksport tych modeli stały się nieopłacalne ekonomicznie. Nissan nie miał innego wyjścia, jak tylko tymczasowo wstrzymać produkcję tych samochodów. Jak podają serwisy reuters.com oraz theglobeandmail.com, produkcja została zawieszona właśnie w zakładach w Tennessee i Mississippi. Według informacji z yahoo.com i fox32chicago.com, producent określił swój ruch jako „krótkoterminowy i tymczasowy krok” i wyraził nadzieję na szybkie porozumienie między rządami USA i Kanady, które umożliwi wznowienie produkcji.

Skala i wpływ na rynek – sprzedaż i znaczenie Kanady dla Nissana

Kanada to dla branży motoryzacyjnej rynek o wielkości około 1,9 miliona nowych samochodów rocznie. Nissan sprzedaje tam około 104 000 pojazdów rocznie, co stanowi około 3% globalnej sprzedaży firmy, jak podają bluewaterhealthyliving.com, reuters.com i financialexpress.com. Choć to nie jest dominujący udział, to jest na tyle znaczący, że wstrzymanie produkcji może odbić się negatywnie na wynikach Nissana.

Warto zaznaczyć, że aż 80% sprzedaży w Kanadzie pochodzi z pojazdów produkowanych w Meksyku i Japonii. Nissan nie posiada fabryk na terenie Kanady, więc eksport z USA był kluczowy do obsługi tego rynku. Wstrzymanie produkcji w amerykańskich zakładach ogranicza dostępność popularnych tam modeli, zwłaszcza SUV-ów Pathfinder i Murano oraz pickupa Frontier. Jak podają marketscreener.com i usatoday.com, produkcja została zawieszona na czas nieokreślony, co w praktyce oznacza poważne zakłócenia w dostawach na kanadyjski rynek.

Sytuacja Nissana – wyzwania i perspektywy na przyszłość

Nissan stoi obecnie przed poważnym kryzysem finansowym – firma odnotowała stratę netto w wysokości 4,5 miliarda dolarów, co podkreślają źródła takie jak business-standard.com. W odpowiedzi producent zapowiedział ograniczenia produkcji oraz redukcję zatrudnienia na poziomie około 15%, będące elementem szerszej restrukturyzacji, o czym informują caranddriver.com i inne branżowe źródła.

Dodatkowo, Nissan boryka się z opóźnieniami sięgającymi nawet 10 miesięcy w produkcji nowych modeli elektrycznych, w tym SUV-ów EV planowanych do produkcji w zakładach w Mississippi. To dodatkowo komplikuje sytuację firmy na rynku, który coraz bardziej skłania się ku elektromobilności, jak podają automotivedive.com i caranddriver.com.

W ramach usprawnienia działalności Nissan planuje konsolidację swoich zakładów produkcyjnych – obecnie posiada ich 17, planuje zmniejszyć tę liczbę do 10 do 2027 roku. Ma to pomóc w optymalizacji kosztów i poprawie efektywności produkcji, wskazują eksperci cytowani przez automotivedive.com.

Analitycy branżowi i eksperci podkreślają, że obecna sytuacja handlowa i finansowa stawia firmę w trudnym położeniu, a nawet może zagrozić jej niezależności. Jednak Nissan pozostaje „pełen nadziei”, że negocjacje między USA a Kanadą zakończą się sukcesem i pozwolą na szybkie wznowienie produkcji oraz stabilizację sytuacji, jak wskazują dyskusje na reddit.com oraz raporty yahoo.com.

Wstrzymanie produkcji modeli Pathfinder, Murano i Frontier pokazuje, jak trudne czasy nastały dla Nissana. W obliczu rosnącej niepewności handlowej i przemian w branży motoryzacyjnej nawet tak duży gracz musi stawić czoła politycznym decyzjom i zmieniającym się warunkom rynkowym. Najbliższe miesiące zapowiadają się wymagająco, ale mogą też przynieść nowe możliwości, jeśli uda się wypracować porozumienia na arenie międzynarodowej.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.