Nowa Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej – co nas czeka?
Witajcie, drodzy Czytelnicy! Dziś zabierzemy Was w podróż po planach dotyczących nowej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Rząd rusza pełną parą z przygotowaniami, a my mamy dla Was najnowsze informacje na ten temat!
Minister Infrastruktury, Dariusz Klimczak, podpisał Program Inwestycji, który otwiera drzwi do budowy nowego odcinka obwodnicy. To nie tylko zwykła droga – to szansa na **odciążenie stolicy** z ruchu oraz stworzenie nowego ringu drogowego wokół Warszawy. W planach są aż cztery warianty przebiegu trasy:
- Trzy zupełnie nowe trasy
- Jeden wariant po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 50
Na początek, rząd chce zebrać opinie lokalnych samorządów, które znajdują się na obszarze planowanej inwestycji. To ważny krok, bo to właśnie na podstawie tych informacji zostanie opracowana dokumentacja przetargowa. **Czeka nas zatem dużo pracy i konsultacji!**
Jak to wszystko zorganizować?
Na etapie przygotowawczym biura projektowe już przekazały materiały robocze samorządom, które zawierają arkusze z przebiegiem jednego z wariantów. Zbierane są dane o lokalnych drogach, zarówno publicznych, jak i wewnętrznych, aby projektanci mogli jak najlepiej dostosować przebieg trasy.
Obwodnica ma tworzyć spójną trasę, która będzie omijać Warszawę od północy, zachodu i wschodu. Co więcej, przewiduje się, że do końca 2025 roku odbędą się konsultacje społeczne. W każdej gminie zaplanowane są spotkania z mieszkańcami, aby każdy mógł wyrazić swoje zdanie. Ciekawe, prawda?
Co dalej?
W wyniku analiz, powstanie analiza wielokryterialna, która oceni każdy wariant pod kątem:
- wpływu na środowisko
- komfortu mieszkańców
- kosztów budowy
- możliwości technicznych
Wyniki tych badań pozwolą na wybór najlepszego wariantu, który następnie zostanie uwzględniony we wniosku o decyzję środowiskową. Co więcej, GDDKiA planuje złożyć ten wniosek w drugiej połowie 2026 roku.
Warto wiedzieć!
Warto dodać, że w związku z dużym zainteresowaniem tematem, GDDKiA zadba o transparentność i regularnie będzie informować społeczeństwo o postępach. Już teraz widać, że rząd traktuje te konsultacje bardzo poważnie.
Przypomnijmy, że obwodnica ma być połączona z Centralnym Portem Komunikacyjnym w Baranowie, co czyni tę inwestycję jeszcze bardziej istotną dla przyszłości transportu w Polsce.
Podsumowując, przed nami wiele pracy, ale także ogromne możliwości. Bądźcie na bieżąco, ponieważ w najbliższych latach czeka nas wiele zmian na drogach wokół Warszawy!