Opóźnienia w budowie tunelu na S19: Problemy z maszyną Karpatka i metan w tunelu

Nowe wyzwania na budowie tunelu S19 – czy Karpatka zdąży na czas?

Budowa tunelu – co się dzieje?

Budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Południe – Babica nabiera tempa, ale nie obywa się bez zawirowań. Jednym z najważniejszych elementów tej inwestycji jest tunel, który ma ponad 2 km długości. Jego drążenie rozpoczęło się latem ubiegłego roku, ale plany uległy zmianie.

Karpatka – maszyna z potężnymi możliwościami

Za budowę tunelu odpowiada maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) o imieniu Karpatka. Choć nazwa brzmi przytulnie, jej parametry mogą zrobić wrażenie:

  • Długość: 114 metrów
  • Średnica: 15,16 metrów
  • Waga: 4400 ton
  • Moc: 12 silników, każdy o mocy 1 megawata
  • Obrót pierścienia skrawającego: do 2 obrotów na minutę
  • Liczba narzędzi do wiercenia: 471

Karpatka nie tylko wierci tunel, ale także automatycznie usuwa urobek oraz stawia obudowę tunelu. Brzmi jak maszyna stworzona do zadań specjalnych!

Problemy na budowie – metan pod ziemią

Pomimo imponujących możliwości, budowa napotkała poważne przeszkody. Podczas próbnych pompowań stwierdzono ulatnianie się metanu. W związku z tym konieczne było doposażenie maszyny w specjalne czujniki i wymiana części podzespołów. Uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych oraz przeprowadzenie testów zajęło kilka miesięcy, przez co Karpatka rozpoczęła swoją pracę dopiero w lipcu 2024 roku.

Co dalej z harmonogramem budowy?

Na początku zakładano, że na wydrążenie jednej nawy tunelu maszyna potrzebuje około 9 miesięcy. Niestety, po 10 miesiącach pracy Karpatka wywierciła jedynie 856 metrów pierwszej nawy, a każda nitka tunelu ma mieć 2255 m długości. Jak widać, w tym tempie przebicie pierwszej nawy może potrwać jeszcze rok!

Wielka inwestycja – co jeszcze powstanie?

Budowa tunelu to nie wszystko. W ramach całej inwestycji powstanie:

  • 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19
  • Węzeł Babica przy skrzyżowaniu DK19 z DW988
  • Obiekty inżynieryjne, w tym tunel o długości 2,3 km
  • Sześć estakad i dwa wiadukty nad S19
  • Bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową
  • Trzy przejścia dla zwierząt i jeden przejazd pod S19
  • Centrum Zarządzania Tunelem jako pierwsze w województwie podkarpackim
  • Dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) oraz lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego

Przyszłość budowy tunelu S19 wciąż pozostaje niepewna, ale miejmy nadzieję, że Karpatka szybko nadrobi zaległości i już wkrótce będziemy mogli cieszyć się nowym odcinkiem drogi!

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.