Optymalizacja osiągów Project Rough: Jak zbalansować samochód przy użyciu domowych metod

Optymalizacja osiągów Project Rough: Jak zbalansować samochód przy użyciu domowych metod

Jak Zrobić Corner Balancing w Domowych Warunkach

Witaj w kolejnym odcinku szaleństwa DIY dotyczącego mojego ER34 Skyline! Dziś zanurzymy się w ustawienia zawieszenia Nissana, mając nadzieję wydobyć więcej z jego potencjału w zakresie prowadzenia.

Przyznaję, że Project Rough zawsze dobrze się prowadził, zarówno na górskich drogach, jak i na torze. Pamiętam, gdy po powrocie z 3,000 km podróży z Okinawy wymieniłem zużyte i zbyt sztywne amortyzatory na zestaw stworzony przez mojego przyjaciela w Tuner Concepts. Jednak coś mi mówiło, że mogę zrobić więcej… Aż w końcu natknąłem się na forum, gdzie pewien Japończyk opisał, jak ważył swój samochód na wagach łazienkowych. To był początek mojej przygody z corner balancing.

Co to jest Corner Balancing?

Corner balancing polega na ustaleniu równomiernego rozkładu wagi na wszystkich czterech rogach samochodu. Dzięki temu poprawiamy jego stabilność i prowadzenie. Idealnie, dąży się do osiągnięcia równowagi 50/50, ale w praktyce często musi być to kompromis, zwłaszcza przy użyciu domowych metod.

Przygotowania do Balansowania

  • Powierzchnia: Musisz pracować na idealnie płaskiej powierzchni.
  • Wagi: Zdecydowałem się na wagi analogowe, ponieważ są tańsze i łatwiejsze w obsłudze.
  • Platforma: Użyłem drewnianych klocków, aby unieść samochód na tyle wysoko, żeby wszystkie cztery koła były na tej samej wysokości.
  • Relaksacja zawieszenia: Wymyśliłem DIY turntables z worków na śmieci, aby zawieszenie mogło się zrelaksować po podniesieniu.

Jak To Zrobić?

Rozpocząłem od zdemontowania wszystkich elementów zawieszenia, które mogłyby wpłynąć na pomiar. Następnie, po zważeniu wszystkich kątów, przeszłem do obliczeń. Użyłem prostego wzoru do określenia siły w każdym rogu:

F = Fa / Fl

Gdzie:

  • Fa: Waga odczytana na wadze.
  • Fl: Współczynnik obliczony na podstawie długości belki.

Wyniki i Wnioski

Po kilku próbach otrzymałem wyniki, które wskazały na pewne odchylenia od oczekiwanej wartości. Ostatecznie udało mi się osiągnąć:

  • Waga prawej strony: 55.3%
  • Waga tylna: 45.3%
  • Cross weight: 49.2%/50.8%

Możliwość manualnego wyważenia samochodu, nawet przy użyciu prostych metod, przyniosła mi dużą satysfakcję. Choć nie byłoby to tak precyzyjne jak przy użyciu profesjonalnych wag, to jednak pozwoliło mi na wiele eksperymentów.

Czy Warto?

Absolutnie! Jeśli możesz wydobyć potencjał swojego samochodu bez wydawania fortuny, to czemu nie? Choć zalecam inwestowanie w porządne wagi, korzyści płynące z wyważania na własną rękę są nieocenione.

Na koniec, zachęcam Cię do podzielenia się swoimi doświadczeniami z corner balancing. Jakie metody stosujesz? Jakie były Twoje wyniki?

Do zobaczenia w kolejnych odcinkach Project Rough!

„`

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.