Osa wraca w nowoczesnej odsłonie – powrót ikony polskiego motocykla

Osa wraca w nowoczesnej odsłonie – powrót ikony polskiego motocykla

Polska Osa – skuter, który podbił serca i drogi!

Na motocyklowej mapie Polski

Mało kto dziś pamięta, że Polska miała kiedyś swój złoty rozdział w historii przemysłu motocyklowego. Wyobraź sobie, że w latach 50. nasze rodzime fabryki produkowały aż 150 tys. motocykli rocznie! Tak, to więcej niż w Anglii czy Francji. A to nie koniec niespodzianek – w tym okresie powstała także Osa, polski skuter, który stał się ikoną motoryzacji. Jak do tego doszło? Przenieśmy się na chwilę do czasów, gdy młodzież szukała wolności po trudnych latach wojny.

Wielki powrót skuterów

W drugiej połowie lat 50. Włochy oszalały na punkcie skuterów. Młode pokolenie, pragnąc zapomnieć o wojennych traumach, z entuzjazmem wsiadało na jednoślady. Polska nie mogła pozostać w tyle! W 1958 roku Warszawska Fabryka Motocykli rozpoczęła produkcję Osy – odpowiedzi na kultową Vespę.

Jak powstała Osa?

  • Projektant: Jan Krzysztof Meisner z warszawskiej ASP.
  • Zespół techniczny: Stanisław Brun, Jan Ignatowicz i Tadeusz Mathia.
  • Kierownik prac: Jerzy Jankowski, doświadczony konstruktor.

Prace ruszyły w 1954 roku, a kilka lat później pierwsze egzemplarze Osy zjechały z taśmy produkcyjnej. Pojazd, inspirowany włoskimi sukcesami, był nie tylko wizualnie atrakcyjny, ale także technologicznie nowoczesny.

Specyfikacja Osy

Osa była wyposażona w:

  • Jednocylindrowy, dwusuwowy silnik o pojemności 150 cm³.
  • Moc: 6,5 KM.
  • Maksymalna prędkość: 80 km/h.

Ten skuter nie tylko podbił polski rynek, ale także zdobył uznanie za granicą, trafiając m.in. do Indii!

Rekordowa jazda – 24 godziny z Osą

A teraz czas na prawdziwą sensację! Czterech zapaleńców – dwóch pracowników WFM i dwóch dziennikarzy motoryzacyjnych – postanowiło przetestować Osy w ekstremalnych warunkach. Wybór padł na 24-godzinną jazdę non-stop na torze o długości 2127,5 m.

Wynik? 1500 km w 24 godziny przy średniej prędkości 62,5 km/h! Co więcej, Osa poradziła sobie z drobnymi usterkami, takimi jak:

  • Zatkany gaźnik.
  • Zabrudzenie iskrownika.
  • Wymiana świecy zapłonowej.
  • Zerwana linka gazu.
  • Przepalenie dwóch żarówek.

Nowa era – Osa w wersji elektrycznej

W hołdzie dla Osy, Warszawska Fabryka Elektryków zaprezentowała nowoczesny skuter w stylu retro – WFE M50e. Na pierwszy rzut oka przypomina klasyczną Osę, ale kryje w sobie nowoczesną technologię.

Specyfikacja WFE M50e

Wariant baterii Zasięg (km) Czas ładowania (h) Moc (KM)
45 Ah 75 4 6
75 Ah 150 4 6

WFE M50e waży od 95 kg do 105 kg, co czyni go wygodnym w użytkowaniu. Czas na nową historię na drogach!

Podsumowanie

Polska Osa to nie tylko skuter, ale także symbol epoki, w której młodzi ludzie marzyli o wolności. Odkryjmy na nowo tę legendę, a może nawet wsiądźmy na skuter WFE M50e, który łączy w sobie przeszłość i przyszłość!

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.