Wymiana łożyska koła potrafi dać w kość. Kiedy już usłyszysz to charakterystyczne buczenie czy huczenie, nasilające się na zakrętach, wiesz, że czeka Cię niełatwa robota. Sama wymiana łożyska to jedno, a drugie to jego prawidłowy dobór. Na rynku mamy setki modeli łożysk kół samochodowych i odpowiadających im numerów, norm czy oznaczeń. Naprawdę można się w tym wszystkim pogubić, a nawet drobny błąd w doborze łożyska to prosta droga do powtórnej wizyty w warsztacie. Jak tego uniknąć? Jak wybrać łożysko koła, które wytrzyma długie lata?
Podstawowa klasyfikacja łożyska koła. Najważniejsze są wymiary
W nazwie każdego łożyska ukryta jest informacja o jego gabarytach. Typowe oznaczenie – takie jak 6205 – określa trzy kluczowe wymiary, które koniecznie musisz zapamiętać i brać zawsze pod uwagę. Są to 3 fundamentalne parametry łożyska koła, wyrażone w milimetrach, czyli:
- Średnica wewnętrzna (d) –określa średnicę czopa piasty. Najczęściej kodowana jest w ostatnich dwóch cyfrach oznaczenia. W przykładowym oznaczeniu łożyska 6205, cyfry 05 oznaczają średnicę wewnętrzną 25 mm.
- Średnica zewnętrzna (D) – tośrednica osadzenia w zwrotnicy, określająca, jak duże jest łożysko z zewnątrz.
- Szerokość (B) – czyli grubość pierścienia łożyska.
Jeśli łożysko koła, które kupujesz, ma chociaż o milimetr inny wymiar – czy będzie to wymiar d, D, czy B – nie będziesz w stanie go zamontować lub, co gorsza, po zamontowaniu będzie ono miało zbyt duży luz osiowy, prowadząc do natychmiastowej awarii. Precyzja wymiarów w doborze łożyska koła jest elementem kluczowym!
Podstawowe oznaczenia dodatkowe. Uszczelnienia oraz luz
Oprócz wymiarów, w nazwie łożyska (zazwyczaj na końcu) znajdziemy litery odnoszące się do jego budowy wewnętrznej, czyli de facto do jego żywotności oraz bezpieczeństwa użytkowania. W tym elemencie najważniejszymi oznaczeniami są te informujące nas o uszczelnieniu oraz luzie. I tak:
- Uszczelnienia –to, co chroni smar łożyskowy przed wodą, solą i brudem, decyduje o jego trwałości. Sposób zastosowanego uszczelnienie opisują oznaczenia:
- Z i ZZ – czyli uszczelnienia metalowe (blaszki). Zapewniają podstawową ochronę, ale nie są w pełni szczelne. W przypadku łożysk kół spotykane raczej rzadko, ponieważ nie radzą sobie z warunkami zewnętrznymi;
- RS lub 2RS – to uszczelnienia gumowe, przy czym RS oznacza uszczelnienie jednostronne, a 2RS (lub LLU, DDU) oznacza uszczelnienie dwustronne, stykowe. Dobierając łożyska koła, zawsze staraj się wybierać łożyska dwustronnie uszczelnione. Tylko taki wybór gwarantuje, że chroniący je smar nie zostanie wypłukany podczas jazdy w deszczu czy podczas przejeżdżania przez dużą kałużę, co jest najczęstszą przyczyną powstawania wżerów i głośnego huczenia.
- Luz wewnętrzny (C1, C2, C3, C4) – ten typluzu to celowo pozostawiona, minimalna przestrzeń pomiędzy kulkami a bieżniami. Ma on decydujące znaczenie termiczne, a najczęściej spotykany luz w motoryzacji nosi oznaczenie C3. C3 oznacza luz większy niż normalny. Jest to rozwiązanie wymagane przez fakt, iż łożysko koła pracuje w bardzo trudnych warunkach (blisko tarczy hamulcowej, gdzie generowane są ogromne temperatury). Gdy łożysko się nagrzewa, metal rozszerza się. Gdyby luz był mniejszy (normalny), łożysko koło zwyczajnie by się zakleszczyło. Luz na poziomie C3 zapewnia, że nawet przy maksymalnym obciążeniu cieplnym łożysko koła będzie pracowało swobodnie.
Wiesz już, czym są i jaką rolę pełnią wymiary łożyska koła. A co z tymi ich generacjami?
Generacje łożysk koła. Ewolucja w sposobie montażu
Proste łożyska kulkowe to dawno miniona przeszłość. Dzisiaj, kupując łożyska kół, tak naprawdę często kupujemy cały zintegrowany moduł, którego konstrukcja i charakterystyka zależy od konkretnej generacji. A generacji tych mamy obecnie 3, czyli:
- I Generacja (klasyczna) – łożyska pojedyncze (kulowe lub stożkowe) montowane bezpośrednio w gnieździe zwrotnicy. Łożyska te wymagają specjalistycznej prasy hydraulicznej do montażu i demontażu, a ich budowa niosła ze sobą duże ryzyko uszkodzenia nowego łożyska podczas wprasowywania.
- II Generacja – łożysko zintegrowane z kołnierzem (flanszą) montażową. Nadal wymagają wprasowania w zwrotnicę, ale są sztywniejsze i łatwiejsze w obróbce.
- III Generacja (piasta z łożyskiem) – ta generacja to standard w nowoczesnych autach. Jest to tak naprawdę cały moduł (łożysko fabrycznie scalone z piastą i gotowe do przykręcenia do zwrotnicy) zapewniający znacznie łatwiejszy, czystszy montaż i demontaż, do którego zazwyczaj wystarcza odpowiedni klucz.
Warto również pamiętać, że w większości przypadków łożysk kół III generacji, w cały moduł wbudowany jest również pierścień magnetyczny ABS.
Znajomość opisanych tu oznaczeń łożysk kół pozwoli Ci uniknąć błędów, które kosztują czas i pieniądze. Pamiętaj, że luz C3 i podwójne uszczelnienie 2RS to w motoryzacji standard, a poprawny montaż pierścienia ABS jest warunkiem bezawaryjnej jazdy. Masz problem z rozpoznaniem mikroskopijnych oznaczeń na starym, brudnym łożysku? Nic dziwnego! Często jest to praktycznie niewykonalne. Zamiast więc ślęczeć z lupą nad starym łożyskiem, wykorzystaj potencjał nowoczesnego sklepu. Najłatwiejszym i najpewniejszym sposobem doboru jest użycie numeru VIN lub wyszukiwarki po modelu w sklepie internetowym iParts.pl. Ta metoda gwarantuje 100% dopasowanie, bez pomyłki w kwestii generacji czy pierścienia ABS.
Pamiętaj również, że w przypadku łożysk kół jakość ma szczególne znaczenie Tylko łożyska renomowanych producentów zapewniają cichą pracę i długą żywotność. Sprawdź pełną ofertę łożysk koła na iparts.pl/czesci-samochodowe i wybierz produkt zgodny z najwyższymi normami.

