Problemy z akumulatorami w samochodach elektrycznych: co się dzieje?
Jako że samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne, coraz więcej producentów boryka się z poważnymi problemami technicznymi. W szczególności, akumulatory pomocnicze, które są kluczowe dla prawidłowego działania pojazdów, okazują się nietrwałe. Co to oznacza dla kierowców i co właściwie się dzieje? Przyjrzyjmy się temu bliżej!
Co to jest akumulator pomocniczy?
Każdy nowoczesny samochód elektryczny posiada dwa typy akumulatorów:
- Główny akumulator – zasilający silnik i przechowujący energię elektryczną.
- Akumulator pomocniczy – działający na napięciu 12 V, odpowiedzialny za uruchamianie pojazdu oraz zasilanie akcesoriów.
Bez akumulatora pomocniczego, auto elektryczne nie uruchomi się – tak jak w przypadku samochodów spalinowych. W teorii, podczas ładowania głównego, pomocniczy również powinien być doładowywany. W praktyce jednak, pojawiają się problemy.
Co się dzieje?
Ostatnie doniesienia z rynku pokazują, że producenci tacy jak Renault, Stellantis i Kia mają poważne zmartwienia związane z akumulatorami pomocniczymi. W modelu Kia EV6 problem objawia się poprzez:
- dziwne komunikaty na desce rozdzielczej
- niefunkcjonujące elementy wyposażenia
- całkowite rozładowanie akumulatora 12 V, co prowadzi do unieruchomienia pojazdu
W skrajnych przypadkach, samochód może przestać działać już po 15 minutach. W takich sytuacjach, nawet światła awaryjne przestają działać, co stawia kierowcę w niebezpiecznej sytuacji.
Co robią producenci?
Kia już podjęła działania, aby rozwiązać problem. Proponowane rozwiązania to:
- aktualizacje oprogramowania
- wymiana modułu ICCU (Integrated Charging Control Unit)
- czasami wymiana komputera głównego VCU (Vehicle Control Unit)
Niestety, nawet przy premierze nowych modeli, takich jak EV9 czy EV3, problem wciąż się powtarza. Właściciele zgłaszają, że akumulatory 12 V rozładowują się w niespodziewany sposób.
Rozprzestrzenienie problemu
Co gorsza, problem dotyczy również innych modeli, takich jak Hyundai Kona, IONIQ 5 oraz IONIQ 6. Akcja serwisowa trwa już od roku, ale naprawy trwają długo, a problem często powraca, nawet po zakończeniu gwarancji.
Jakie są wnioski?
Choć producenci próbują rozwiązać problemy z akumulatorami pomocniczymi, wielu właścicieli samochodów elektrycznych musi mierzyć się z nieprzyjemnymi niespodziankami. Warto zatem być świadomym ryzyk związanych z posiadaniem elektryka i na bieżąco śledzić informacje od producentów.
Na koniec, pamiętajcie – jeśli jesteście właścicielami elektryków, warto być czujnym i nie ignorować żadnych podejrzanych sygnałów. Nie dajcie się zaskoczyć, a w razie problemów – nie wahajcie się skontaktować z serwisem!