Po sukcesie, jaki odniesiono z regularnym modelem W06 w 1927 roku, niemiecki producent samochodów próbował stworzyć jeszcze bardziej sportowy pojazd, w efekcie czego w 1928 roku powstał SSK.
Świat pragnął większej mocy i lepszej wydajności. W związku z tym Mercedes-Benz postanowił stworzyć samochód, który zaspokoiłby potrzeby zamożnych klientów tamtych czasów, wyobrażając sobie wersję o krótszym rozstawie osi dla modelu W06 SS. Litery SS oznaczają Super Sport, natomiast K pochodzi od niemieckiego słowa „kurz”, co oznacza „krótki”. Samochód zaprojektował 52-letni inżynier Ferdinand Porsche. Był to ostatni model, który stworzył dla marki z gwiazdą w logo.
Na przodzie SSK znajdował się podobny do S-ki radiator w kształcie litery V, umieszczony znacznie za przednimi końcami podwozia. Po bokach były dwa okrągłe, odsłonięte błotniki, połączone chromowaną poprzeczką, która z kolei podtrzymywała reflektory. W przeciwieństwie do modelu S, SSK wyposażono w wycięte drzwi boczne, co ułatwiało wsiadanie do środka. Krótka i składana szyba chroniła kierowcę oraz pasażera przed wiatrem, kurzem i muchami, ale nie przed warunkami atmosferycznymi.
Wnętrze było ciasne, z powodu krótszego rozstawu osi w porównaniu do modelu W06 S. Dodatkowo, za kabiną, samochód kończył się dość nagle. Mimo to producent rozważał dodanie zdejmowanego bagażnika, który bardziej przypominałby dużą walizkę niż typową przestrzeń na bagaż.