Bez wątpienia jednym z najsłynniejszych włoskich samochodów, Fiat 500 „Topolino” był małym autem produkowanym przez firmę z Turynu w latach 1936-1955.
Benito Mussolini, faszystowski dyktator Włoch, poprosił senatora Giovanni Agnelliego o zrobienie wszystkiego, co konieczne, aby dla Włochów wyprodukowano mały, ekonomiczny i tani samochód.
Prośba trafiła do Fiata, który postanowił skorzystać z już używanych technologii i schematów, aby uniknąć kosztów rozwoju. Jedynym problemem było to, że FIAT nie był w stanie dostarczyć odpowiedniego produktu w tak krótkim czasie, dlatego nawiązał współpracę z uzdolnionym studentem Giulio Cesare Cappy, Oreste Lardone, który już stworzył prototyp małego samochodu.
Fiat postanowił jednocześnie rozpocząć projektowanie modelu zgodnie ze standardami firmy i zatrudnił Oreste Lardone do pracy z małą grupą techników, aby rozwijał swoje własne teorie mechaniczne.
Pomysł Lardone polegał na stworzeniu pojazdu na 4 osoby z silnikiem o pojemności 500 cm3, chłodzonym powietrzem, oraz napędem na przednie koła. Pomysł był dobry, więc zaprojektowano prototyp. Niestety podczas testów doszło do pożaru silnika, co zmusiło pasażerów do wyskoczenia. Lardone został zwolniony, a napęd na przednie koła zakazany przez Fiata.
Projekt przejął Dante Giacosa. Po miesiącach rysunków i obliczeń powstał nowy prototyp. Nowy samochód miał chłodnicę umieszczoną nad silnikiem, aby oszczędzić na pompce wodnej, silnik 4-cylindrowy z zaworami bocznymi oraz wprowadzono inne funkcje oszczędzające koszty.
Zadowolony z rezultatu, Fiat zatwierdził produkcję Fiata 500.