1948 Holden 48-215

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Model 48-215 z 1948 roku był jednym z najważniejszych pojazdów w ofercie australijskiego producenta, ponieważ jako pierwszy nosił markę Holden i był samochodem, który po II wojnie światowej wprowadził Australijczyków w świat motoryzacji.

General Motors rozpoczął prace nad niewielką limuzyną w 1944 roku, gdy II wojna światowa wciąż trwała. Projekt był bardzo podobny do modelu Chevrolet Fleetline z 1942 roku, chociaż w mniejszym wydaniu. GM zaprojektował, wdrożył i przetestował samochód w Detroit, zanim trzy pierwsze prototypy przybyły do Australii. Ponieważ nie było w Australii zakładów produkcyjnych zdolnych do wytwarzania tego pojazdu, amerykański producent musiał zbudować fabrykę do produkcji silników i pozostałych komponentów. Mimo trudności, samochód został ostatecznie zaprezentowany 9 listopada 1948 roku w sali społecznej Fishermans Bend w Melbourne. Miał nietypową nazwę jak na tamte czasy, ale odzwierciedlała ona rok modelowy (1948) oraz przybliżony rozmiar silnika.

Na przedzie modelu 1948 Holden 48-215 klienci byli pod wrażeniem grilla inspirowanego Buickiem z pionowymi żebrami oraz wyższą środkową częścią. Szerokie przednie błotniki wyposażone były w okrągłe reflektory z chromowanymi detalami. Biorąc pod uwagę, że w Australii wciąż było wiele nieutwardzonych dróg, gdzie znajdowały się gałęzie i inne niepożądane obiekty lub zwierzęta, producent zainstalował metalowy zderzak z dwoma pionowymi finami po bokach tablicy rejestracyjnej.

General Motors starał się, aby samochód był jak najlżejszy, aby osiągnąć lepszą wydajność i niższe koszty eksploatacji, mimo niewielkiego silnika. W rezultacie stworzono konstrukcję typu unibody zamiast powszechnie stosowanego rozwiązania z ramą nośną. Wysoka przednia część samochodu prowadziła do podzielonej szyby przedniej z wpinanym środkowym segmentem dla lepszej aerodynamiki, a powyżej znajdował się zaokrąglony dach. Drzwi przednie miały płaski kształt, podczas gdy tylne poszerzone były w dolnej części, aby lepiej komponować się z tylnymi błotnikami. Z tyłu GM zainstalował pojedyncze światło tylne na opadającej pokrywie bagażnika, co pozwoliło obniżyć koszty produkcji. Jednakże nie zrezygnowano z bezpieczeństwa, montując solidny metalowy zderzak z chromowanym wykończeniem z tyłu.

Wejście do wnętrza pojazdu było nowym doświadczeniem dla Australijczyków, którzy byli przyzwyczajeni do wysoko zamontowanych podłóg samochodów z ramą nośną. Z przodu producent zamontował ławkę wystarczająco szeroką, aby pomieścić trzy dorosłe osoby. Przed kierowcą znajdował się zaokrąglony zestaw wskaźników, w którym centralne miejsce zajmował okrągły prędkościomierz. Poniżej umieszczono wskaźniki poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego. Model 1948 Holden 48-215 miał ławki i wystarczająco dużo miejsca oraz komfortu dla sześciu pasażerów. Niestety, nie był dostępny z ogrzewaniem ani systemem odparowywania. General Motors starał się uczynić samochód jak najlżejszym, a rezultaty były imponujące jak na tamte czasy.

2.2L 3MT (60 KM)

ParametrWartość
CylindryL6
Pojemność2164 Cm3
Moment obrotowy100 Lb-Ft @ 2000 Rpm
136 Nm @ 2000 Rpm
Układ paliwowyCarburetor
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna75 Mph (121 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h20 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów3-biegowa Manualna
Hamulce przednieHamulce bębnowe 229 Mm
Hamulce tylneHamulce bębnowe 229 Mm
Długość172 In (4369 Mm)
Szerokość66.9 In (1699 Mm)
Wysokość61.7 In (1567 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)5.3/5.4 In (135/137 Mm)
Rozstaw osi103 In (2616 Mm)
Prześwit8.7 In (221 Mm)
Aerodynamika (Cd)0.6
Masa własna2231 Lbs (1012 Kg)
Spalanie miastoInfinity Mpg Us (0 L/100Km)
Średnie spalanie28.7 Mpg Us (8.2 L/100Km)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.