Mercedes-Benz zaprezentował elegancki model 300 w 1951 roku, szybko zdobywając status pojazdu luksusowego, a wkrótce stał się ulubionym samochodem nowo powstałych zachodnioniemieckich elit.
Niemiecki producent samochodów nie poniósł takich konsekwencji jak inni wytwórcy z Niemiec po II wojnie światowej. Dlatego mógł intensywnie pracować nad rozwojem nowych pojazdów. W 1951 roku firma zaprezentowała całkowicie nowy model, zaprojektowany od podstaw, oparty na podwoziu X-frame. Przydomek samochodu, Adenauer, pochodzi od pierwszego kanclerza Niemiec po wojnie, Konrada Adenauera, który zamówił sześć wersji tego pojazdu w czasie swojego urzędowania w latach 1949-1963.
Przód samochodu wyróżniał się nachyloną kratką chłodnicy, flankowaną przez szerokie, wizualnie oddzielone błotniki. Na ich szczycie producent umieścił kierunkowskazy tuż nad okrągłymi reflektorami. Ponieważ Mercedes-Benz już wcześniej zrozumiał znaczenie zderzaka ochronnego, zainstalował chromowany zderzak na dolnej części przodu pojazdu. Z boków, elegancki model 300 charakteryzował się wyrzeźbionymi panelami drzwiowymi oraz długą komorą silnikową. Pojazd o konstrukcji z kabiną przesuniętą do tyłu miał zakrzywiony, opadający ku dołowi bagażnik z tyłu.
W zależności od opcji, model W186 mógł być wyposażony w fotele pokryte winylem lub skórą. Z przodu znajdowały się dwa fotele kubełkowe, a z tyłu zamontowano ławkę. Tarcza rozdzielcza była bardzo interesująca, z okrągłym, centralnie umieszczonym prędkościomierzem i kwadratowymi wskaźnikami zamontowanymi niżej po bokach. Mimo że był pojazdem luksusowym, uważany był za samochód dla kierowców dzięki swojej wydajności i prowadzeniu.