To jeden z najbardziej wpływowych modeli w historii Mercedesa, a mimo że wyprodukowano go w mniej niż 2000 egzemplarzy, wciąż stanowi kamień milowy w dziedzictwie niemieckiego producenta samochodów.
Po wprowadzeniu na rynek słynnego modelu 300 SL „Gullwing” w 1954 roku, niemiecki producent był zaskoczony sukcesem tego auta, szczególnie w Stanach Zjednoczonych. Dodatkowo, dzięki unoszącym się drzwiom, coupe było pojazdem wysokiej wydajności, który wygrał wystarczająco dużo wyścigów, aby stać się legendą w Hall of Fame samochodów na świecie. Następnie, w 1957 roku, Mercedes-Benz zdał sobie sprawę z potrzeby stworzenia wersji roadster 300 SL i wprowadził na rynek wersję kabriolet, która zadebiutowała w 1957 roku. Ta wersja była również dostępna w specyfikacji wyścigowej, znanej jako SLS, dostosowanej do amerykańskich zawodów.
Eksterior samochodu charakteryzował się przednim pasem z wysokimi reflektorami, które łączyły główne okrągłe lampy z kierunkowskazami umieszczonymi nad nimi oraz światłami parkingowymi poniżej. Pojazdy sprzedawane w USA miały chromowane wykończenia otaczające odsłonięte główne lampy i światła parkingowe. Obie wersje były wyposażone w chromowany zderzak. Na grillu samochodu umieszczono znaną trójramienną gwiazdę, która zajmowała centralne miejsce, wspartą na poziomej listwie.
Roadster 300 SL miał przednie błotniki podobne do tych z modelu 300 SL Gullwing, z poszerzonymi nadkolami z wyraźnym zgięciem powyżej. Z tyłu umieszczono wyloty spalin ozdobione chromowanymi poziomymi listwami, które sięgały do drzwi. Smukłe słupki A podtrzymywały zakrzywioną i prawie pionową szybę. Dzięki eleganckiej linii bocznej, która falowała ku tyłowi pojazdu, z nieco wyższą sekcją nad tylnymi kołami, 300 SL Roadster nie mógł pozostać niezauważony. Na koniec, z tyłu Mercedes-Benz zamontował małe poziome światła tylne nad tylnym zderzakiem.
Mercedes-Benz stworzył wnętrze dla dwóch dorosłych pasażerów, z skórzaną tapicerką i wzmocnionymi obszarami. Producent zainstalował konsolę centralną, w której znajdował się dźwignia zmiany biegów. Przed kierowcą umieszczono mały zestaw wskaźników z okrągłymi tarczami dla prędkościomierza i obrotomierza, a pomiędzy nimi cztery wskaźniki dla ciśnienia oleju i temperatury, temperatury wody oraz poziomu paliwa, a także kilka lamp kontrolnych. Samochód był dostępny z demontowalnym twardym dachem, który można było zostawić w garażu, ale miękki dach zawsze był obecny, ukryty za kabiną. Klienci mogli zamówić specjalnie zaprojektowane walizki, które idealnie pasowały do bagażnika. Wśród innych opcji oferowanych klientom był zamontowany w fabryce radio Becker Mexico w dashboardzie.