Wprowadzony w 1961 roku, pierwszy model Cutlass był dostępny w dwóch wersjach nadwozia: sedan i kombi, a jego konstrukcja opierała się na platformie Y GM, wspólnej z Pontiac Tempest i Buick Special.
Były to wczesne lata 60., kiedy to design samochodów zaczynał przechodzić w stronę bardziej kanciastych kształtów. W tamtych czasach Cutlass pojawiał się na okładkach magazynów i robił furorę na ulicach. Jednak to nie wygląd przyciągał głównie klientów, lecz silnik pod jego maską – aluminiowy silnik V8, który później zadebiutował w wyścigach NASCAR. Nazwa „Cutlass” była wcześniej używana przez Oldsmobile w 1954 roku na samochodzie pokazowym zaprezentowanym na Motorama.
Wygląd samochodu wyróżniały cztery reflektory z przodu oraz płaski gril z żebrami między nimi. Ostre linie na górnej części zderzaka były kontynuowane w stronę tyłu, podczas gdy opadająca, zakrzywiona linia biegła wzdłuż nadwozia od reflektorów do tylnych lamp. Czterodrzwiowy sedan zadebiutował w tym samym czasie co wersja kombi, podczas gdy coupe ukazało się w maju 1961 roku, a kabriolet w następnym roku.
Jako kompaktowy sedan, Cutlass był wyposażony w ławki zarówno z przodu, jak i z tyłu oraz standardowe tkaniny wykończeniowe. Później, w wersji De Luxe dodano wnętrze z winylu oraz fotele kubełkowe dla pasażerów z przodu. Płaska i nisko zamontowana deska rozdzielcza była smukła i miała podwyższone, prostokątne wskaźniki przed kierowcą, z prędkościomierzem zajmującym większość przestrzeni. Po prawej stronie znajdował się zegar, a po lewej dwa prostokątne wskaźniki.