Renault 16 był pierwszym udanym hatchbackiem na rynku, za co zdobył nagrodę „Europejski Samochód Roku”.
Po tym, jak Citroen udowodnił praktyczność samochodów z napędem na przednie koła, Renault kontynuował tę ideę w modelu 4 w 1961 roku. Jednak ten model, mimo sukcesu, był tylko poligonem doświadczalnym dla francuskiego producenta. Prawdziwy sukces przyszedł z modelem 16 w 1965 roku.
W tamtym czasie był to flagowy model Renault, który musiał być dobry pod każdym względem. Dlatego wygląd pojazdu był nowoczesny. Z przodu znajdowały się prostokątne reflektory z zaokrąglonymi krawędziami oraz metalowa osłona chłodnicy z poziomymi żebrami. Chromowany zderzak z gumowymi blokami obiecywał lepszą ochronę w razie wypadku. Z boków nowością były nachylona i zakrzywiona szyba oraz płaskie panele, w czasach gdy wielu innych producentów wciąż trzymało się zaokrąglonych linii nadwozia. Wysokie okna z trzema szybami po każdej stronie oraz opadająca klapa bagażnika również okazały się udane. Z tyłu producent musiał jednak pozostać przy poziomo zamontowanych światłach tylnych, które były smukłe.
Wewnątrz Renault kontynuował swoje rewolucyjne pomysły, umieszczając dźwignię zmiany biegów obok kierownicy. Dzięki temu producent mógł zaoferować pojazd z szerokimi fotelami przednimi. Z tyłu płaska ławka mogła powiększyć bagażnik, co było bardzo praktyczne. W zależności od wersji i roku, model 16 był dostępny z radiem stereo.