Opracowany pod właścicielstwem Citroena na początku lat 70., Merak był drugim sportowym samochodem Maserati z silnikiem umieszczonym z tyłu, który utrzymywał się na rynku przez ponad dekadę.
Wprowadzony na targi motoryzacyjne w Paryżu w 1972 roku, ten samochód był bardziej swoistym rozwinięciem modelu Bora. Jednak w przeciwieństwie do większego „brata”, ten sportowy model zaprojektowany przez Giugiaro miał na celu przyciągnięcie zamożniejszych klientów.
Giorgetto Giugiaro został zatrudniony do narysowania linii samochodu na podstawie modelu Bora. Citroen miał dobry pomysł, decydując się na to, ponieważ, korzystając z tej samej platformy, mógł stworzyć dwa różne pojazdy. Tak więc Merak pojawił się na rynku z przekształconym przednim pasem, który miał gumowy zderzak i chromowane wykończenie. Z boku, sportowy samochód z silnikiem umieszczonym z tyłu miał niski profil i krótki dach. Tylna szyba była pionowa i krótka. Projektant wyobraził sobie dwie otwarte podpory, które wizualnie wydłużały dach auta. Z tyłu, pokrywa silnika miała dwa rzędy wentylacji, które pomagały w chłodzeniu jednostki napędowej.
Wnętrze Meraka oferowane było w różnych poziomach wykończenia. Podstawowe modele miały tapicerkę z tkaniny, natomiast wyższe wersje były pokryte skórą. Niezależnie od wersji, wszystkie były wyposażone w fotele z bocznymi podparciami, które zapewniały dobre wsparcie boczne. Dodatkowo, z tyłu znajdując się było miejsce na siedzenie, umieszczone za kierowcą z powodów podatkowych. Właściciele nie mogli włożyć tam nic większego niż torebka. Deska rozdzielcza była wypełniona wskaźnikami i zegarami, które informowały o stanie silnika. Jeśli chodzi o bagażnik, znajdował się on z przodu i mieścił jedynie kilka walizek na jedną noc.