1980 Audi Quattro

Audi zaprezentowało model Quattro na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu w 1980 roku, a ten model stał się legendą w świecie rajdów oraz wśród fanów niemieckiej marki.

Kiedy Audi postanowiło zaistnieć w świecie rajdów, zauważyło, że napęd na cztery koła może dać im przewagę nad konkurencją. W tamtych czasach większość rajdów odbywała się na żwirowych lub zaśnieżonych drogach, a jedynie kilka wyścigów organizowano na asfalcie. Dlatego postanowili spróbować i wyposażono standardowego Audi 80 w system, który rozprowadzał moc na wszystkie koła. Następnym krokiem było zainstalowanie tych komponentów w modelu Coupe. Tak powstało Audi Quattro. Quattro, co po łacinie oznacza cztery, stało się szanowaną nazwą w branży i zaczęło być stosowane przez niemieckiego producenta we wszystkich pojazdach wyposażonych w napęd na cztery koła.

To była era kształtów w kształcie klina, więc Quattro musiało być zaprojektowane w takim stylu. Z przodu samochód miał cztery prostokątne reflektory, które flankowały wąski grille z poziomymi żebrami, na którym centralnie umieszczono znak producenta. Poniżej tego znajdował się zderzak, który był wydłużony w dół z osłoną, w której umieszczono światła przeciwmgielne. Z profilu, w przeciwieństwie do pozostałej gamy Coupe, ta wersja miała wyraziste nadkola, podkreślające muskularny wygląd samochodu. Kabina nie była zbyt wysoka i miała duże boczne szyby. Mimo wyglądu hatchbacka, autem było w rzeczywistości trzyboksowe, z niezależnie otwierającym się bagażnikiem i stałą tylną szybą. Kolejnym szczegółem, który wyróżniał tę wersję na tle pozostałych modeli Coupe, były pięcioramienne felgi.

Wnętrze było komfortowe, z wysokimi fotelami przednimi zapewniającymi doskonałe wsparcie boczne dla pasażerów z przodu. Deska rozdzielcza miała również kształt klina, z kwadratowym zestawem wskaźników, na którym zamontowano dodatkowe przyciski. Na centralnym panelu umieszczono dedykowane przyciski do blokady centralnego i tylnego dyferencjału. Mimo że był to samochód produkowany seryjnie tylko w celu uzyskania numeru homologacji do rajdów, oferował komfortowe udogodnienia, takie jak radio i elektryczne szyby. Ponadto tylne siedzenia były wystarczająco wygodne dla dwóch dorosłych pasażerów.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.