1980 Ferrari Mondial 8

Ferrari wprowadziło model Mondial w 1980 roku jako luksusowy grand tourer, z miejscami dla czterech osób i silnikiem umieszczonym poprzecznie z tyłu, w pozycji środkowej.

Po zakończeniu produkcji modelu 308 GT, włoski producent samochodów zaprezentował model Mondial. Był to pojazd stworzony z myślą o komforcie i szybkości na długich dystansach. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, zaprojektowanego przez Bertone, Mondial powstał w studiu Pininfarina pod okiem Pierangelo Andreani, z późniejszą pomocą Leonarda Fioravanti. Jednak mniejsze studio nie miało wystarczających zasobów, by samodzielnie zbudować nadwozie, dlatego to zadanie zlecono zakładowi Carozzeria Scaglietti.

Samochód charakteryzował się czystym designem, z podnoszonymi reflektorami i kratką umieszczoną na pokrywie bagażnika. Kabina zaczynała się od pochylonej szyby czołowej i dachu dłuższego niż w standardowych dwumiejscowych sportowych samochodach. Choć kabina kończyła się nagle pionową tylną szybą, szerokie słupki C nadawały jej wrażenie opadającego kształtu. Mimo to, z powodu pokrywy silnika, która musiała otwierać się, ten efekt nie był całkowity. Z tyłu Mondial otrzymał zestaw czterech okrągłych świateł tylnych.

Ferrari zainstalowało w Mondialu wnętrze pokryte skórą, z wzmocnionymi przednimi fotelami oddzielonymi konsolą środkową, w której znajdował się dźwignia zmiany biegów. Z tyłu było miejsce dla dwóch dorosłych w pojedynczych fotelach z wzmocnionymi obszarami. Deska rozdzielcza wyglądała masywnie z kwadratowym i wysokim zestawem wskaźników, ale pasowała do designu tamtych lat. Mimo to, była czytelna i zawierała wszystkie niezbędne dane silnika na kilku wskaźnikach oraz dwóch dużych tarczach.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.