Volkswagen wprowadził drugą generację modelu Scirocco w 1981 roku, a w przeciwieństwie do swojego poprzednika, została zaprojektowana wewnętrznie, ale z zupełnie innym podejściem.
Podczas gdy pierwsza generacja była w dużej mierze Golfem z obciętym dachem, druga generacja zyskała całkowicie nowy design. Nie miała żadnych elementów stylistycznych wspólnych ze swoim „rodzeństwem”. Dodatkowo, jej wygląd był na tyle sportowy, że wielu klientów porównywało ją z coupé segmentu premium, jak BMW serii 3.
Ostrym kształtem nadwozia, Scirocco II z pewnością przyciągało wzrok w swoich czasach. Prostokątne reflektory i płaska przednia osłona nie miały nic wspólnego z Golfem, poza chromowaną atrapą VW umieszczoną na środku grilla. Pochylona szyba i niski dach nadwozia stworzyły sportowy wizerunek auta, który dopełniał pochylony ku przodowi tylny bagażnik. Całość przypominała słynne Audi Coupe. Jednak tamto było nie tylko droższe, ale także mocniejsze.
Wewnątrz, producent umieścił nisko osadzone siedzenia dla pasażerów z przodu oraz niewielką ławkę z tyłu dla dwóch osób, chociaż bardziej przydatna była na torebkę, teczkę czy dziecko. Kwadratowy kokpit miał uniesioną tablicę wskaźników z zegarami przeniesionymi z Golfa. Na centralnym panelu Volkswagen zainstalował sterowanie wentylacją oraz odtwarzacz kasetowy. W zależności od wersji silnika, Scirocco był również dostępny z klimatyzacją jako opcja.