Francuski producent samochodów zrozumiał znaczenie hatchbacków na europejskim rynku i wprowadził model 11 w 1983 roku, oferując wersje z nadwoziem trzy- lub pięciodrzwiowym, opartym na tych samych podzespołach co Renault 9.
Renault zaprezentował swój pierwszy hatchback już na początku lat 60., kiedy to ujawniono model 4. Następnie pojawiły się modele 16 i 5. Jednak to Niemcy zdominowali ten segment, wprowadzając Golfa. W 1983 roku model 11 przywrócił francuską markę na rynek. Choć ten model oparty był na tej samej platformie co 9 (znany w USA jako Alliance), posiadał inny wygląd za słupkiem B. Co więcej, dostępna była również wersja trzydrzwiowa.
Wczesne lata 80. charakteryzowały się przeważnie kanciastymi kształtami aut. Model 11 miał więc kwadratowy przód z czterema prostokątnymi reflektorami. Jego plastikowe zderzaki były w kolorze nadwozia i, w zależności od wersji, mogły być wyposażone w gumową listwę lub jej nie mieć. Podstawowe modele miały czarne, niepomalowane zderzaki, które były bardzo cenione przez mieszkańców zatłoczonych miast, gdzie żaden zderzak nie unikał zadrapań.
Wnętrze modelu 11 cechowały kanciaste linie i kształty. Deska rozdzielcza miała osłonę nad zestawem wskaźników. W wersji TXE dostępny był elektroniczny wyświetlacz, co czyniło ją pierwszym francuskim samochodem z takim udogodnieniem. W zależności od wersji, model 11 oferował fotele kubełkowe lub wzmocnione dla pasażerów z przodu. Z tyłu mogły pomieścić się trzy osoby na płaskiej, składanej ławce.