Volvo zaprezentowało model 960 w 1990 roku, zastępując przestarzały model 760 jako swój flagowy samochód, i zaatakowało rynek sedansów dla kadry kierowniczej.
Szwedzki producent samochodów zrozumiał, że era kanciastych kształtów minęła i starał się nadać pojazdowi bardziej opływowe formy. W pewnym sensie udało mu się to, ale również wprowadził rozwiązania, które dawały klientom poczucie większego bezpieczeństwa w ich pojazdach. Niestety, nie mógł naprawdę konkurować z niemieckimi producentami. Mimo to, stanowił zasłużoną alternatywę dla tych, którzy szukali czegoś innego.
Podobnie jak jego brat, model 940, który był napędzany silnikami rzędowymi czterocylindrowymi, model 960 był wypełniony funkcjami bezpieczeństwa, takimi jak SIPS (System Ochrony Przy Uderzeniu Bocznym), który był sprytnie ukryty w słupkach B i panelach drzwiowych. Ponadto, kanciasty sedan miał zaokrąglone narożniki i lekko wygięte panele nadwozia, chociaż ogólny kształt pozostał podobny do wcześniejszej serii 740/760.
Wnętrze szwedzki producent oferował z wyższej jakości materiałów, w tym skórzane obicia w całej gamie modeli. Poduszka powietrzna dla kierowcy była standardowym wyposażeniem, a Volvo oferowało nawet odtwarzacz CD jako opcję. Z tyłu trójosobowa kanapa była wyposażona w zintegrowane siedzisko podwyższające dla dzieci, co pomagało rodzicom zapewnić bezpieczeństwo ich dzieciom podczas długich podróży.