Na początku lat 90-tych Volkswagen zaczął intensywniej inwestować w hiszpańską markę, a Toledo było pierwszym pojazdem zbudowanym na niemieckiej platformie przez SEAT.
Wzrost popytu na kompaktowe sedany skłonił Volkswagena do wykorzystania hiszpańskiej marki w celu zdobycia nowych rynków europejskich. Dodatkowo, koszty pracy w Hiszpanii były niższe niż w Niemczech, co zwiększało szanse na stworzenie bardziej przystępnego cenowo pojazdu, zdolnego do rywalizacji z włoskimi i francuskimi samochodami.
Volkswagen zatrudnił Giugiaro, aby zaprojektował samochód i stworzył nowy podpis stylistyczny dla hiszpańskiej marki. W ten sposób, włoskie studio stworzyło pojazd o kształcie klinowym z wąskimi, prostokątnymi reflektorami flankingującymi czarną plastikową osłonę chłodnicy. Chromowana emblemat znalazła się na czołowej pozycji i szybko zdobyła uznanie w całej Europie. Z profilu, Toledo ujawniało uchwyty do drzwi oraz nachylone do przodu tylnie słupki C. W przeciwieństwie do Jetty i Golfa, z którymi dzieliło platformę, było to auto typu liftback. Tylna szyba otwierała się razem z klapą bagażnika, odsłaniając dużą przestrzeń ładunkową.
W środku, z drugiej strony, nie występowały te same kanciaste kształty na desce rozdzielczej, która była zaprojektowana w bardziej zaokrąglonym stylu wokół zespołu wskaźników. Mimo to, na centralnej konsoli i po bokach znajdowały się prostokątne nawiewy powietrza. W zależności od poziomu wyposażenia, samochód oferował również poduszkę powietrzną dla kierowcy, magnetofon stereo oraz elektryczne szyby. Z tyłu, dzielona kanapa pozwalała pasażerom zwiększyć przestrzeń ładunkową.