Jeep był już częścią Chryslera, kiedy amerykański producent samochodów postanowił kontynuować historię Grand Wagoneera, ale w nowy sposób.
Premiera Grand Cherokee w 1993 roku na North American International Motor Show w 1992 roku była jednym z najbardziej spektakularnych wydarzeń w historii motoryzacji. Wówczas Bob Lutz, który był szefem Chryslera, wjechał do Cobo Hall przez okno, prowadząc czerwone Grand Cherokee. Mimo to, model nie był całkowicie nową koncepcją.
Jeep wszedł na rynek luksusowych SUV-ów, wprowadzając tę nową linię. Miał odpowiednią markę i doświadczenie, aby stworzyć jednego z najlepszych SUV-ów na rynku. Larry Shinoda zaprojektował auto w 1987 roku, nadając mu solidny, ale atrakcyjny wygląd. Samochód wyposażony był w klasyczny, siedmioszczelinowy grill Jeepa, z dwoma prostokątnymi reflektorami po obu stronach. Z boku Grand Cherokee ZJ (jak go nazywano) miał plastikowe panele chroniące nadwozie przed zarysowaniami.
Wewnątrz producent zamontował klasyczne wnętrze z dwoma fotelami kubełkowymi z przodu i składanym siedzeniem w tylnej części. Jednak mimo rozmiaru auta, nie było tak przestronne, jak się wydawało. Dodatkowo kierowca był oddzielony od pasażera z boku szerokim i wysokim podłokietnikiem. W zestawie wskaźników zielone podświetlenie zegarów było doceniane przez tych, którzy podróżowali tym samochodem na długich dystansach, zwłaszcza nocą.