Alfa Romeo musiało zastąpić przestarzały model 33 i zrobiło to, wprowadzając model 146, który zadebiutował na Targach Motoryzacyjnych w Turynie w 1994 roku.
Włoski producent samochodów zrozumiał, że trend w segmencie samochodów kompaktowych sprzyja przede wszystkim hatchbackom, więc wpadł na świetny pomysł. Zamiast tworzyć jeden model, zaproponował dwa pojazdy o wspólnej płycie podłogowej, ale o różnych nadwoziach. Tak na rynku pojawił się duet 145/146, który został zaprojektowany przez Waltera da Silvę. Platforma użyta w tych modelach była taka sama, jak ta stosowana przez Fiata w modelu Tipo. To nie był jednak po prostu proces rebrandingowy. Co więcej, Alfa Romeo zastosowało specyficzne silniki w swoich samochodach, takie jak silniki typu flat-four, podczas gdy Tipo było napędzane wyłącznie przez jednostki inline-four.
Da Silva zaprojektował model 146 z wąskim przodem, gdzie maska była wydłużona i rozciągnięta w stronę zderzaka. Dzięki temu mógł umieścić na nim emblematu Alfa Romeo i podzielić główny grill. Dzięki temu wzornictwu udało się umieścić smukłe reflektory z kierunkowskazami zamontowanymi w rogach. Zderzak miał szeroką dolną kratkę, która uzupełniała obszar chłodzenia. Z boków, 146 prezentował się z rzeźbioną linią biegnącą wzdłuż nadwozia, aż do tylnych świateł. Z tyłu, opadająca klapa mogła być ozdobiona małym skrzydłem, w zależności od wersji silnikowej i opcji.
Wewnątrz, deska rozdzielcza była wyprofilowana po stronie pasażera, aby stworzyć więcej miejsca na nogi. Kierowca miał przed sobą schludny zestaw wskaźników z centralnie umieszczonym prędkościomierzem, flankowanym wskaźnikami temperatury i poziomu płynu po lewej stronie oraz obrotomierzem po prawej. Materiały użyte w kabinie nie były dokładnie wysokiej jakości, ale przewyższały większość innych konkurentów. Z tyłu było wystarczająco miejsca dla trzech pasażerów na dzielonej ławce.
W przeciwieństwie do Tipo, które było napędzane wyłącznie przez jednostki inline-four, model 145 był wyposażony w silniki flat-four o pojemności od 1.4 do 1.7 litra oraz silniki inline-four do większych jednostek i wersji turbo-diesel.
Alfa Romeo 145 i Alfa Romeo 146 zyskały uznanie na rynku dzięki swoim wyjątkowym właściwościom, prowadzeniu i osiągom. Teraz zostały odświeżone, kładąc nacisk na cechy, które zawsze przyciągały do Alf: silniki i osiągi, nie wspominając o wyglądzie, jakości wykonania oraz komforcie wnętrza.
Nowe modele Alfa Romeo 146 i 145 oferują więcej radości z jazdy sportowym samochodem niż jakikolwiek inny model w swojej klasie, a jednocześnie wprowadzają szereg poprawek w wyglądzie i praktyczności, zapewniając doskonały komfort podróży, który obejmuje wygłuszenie, klimatyzację oraz ogólną jakość życia na pokładzie.
Osiągi zostały poprawione dzięki wprowadzeniu serii silników 16-zaworowych, które charakteryzują się lepszymi parametrami i ekonomicznością, współpracujących z bardzo efektywnymi skrzyniami biegów. Komfort został zwiększony dzięki zastosowaniu nowego systemu klimatyzacji oraz przeprojektowanego wykończenia wnętrza, którego kluczowym elementem jest panel z nową centralną konsolą oraz materiałowymi wstawkami.
Faktycznie, w modelach tych wykonano tyle pracy, że można je niemal uznać za nowe samochody: jedynie linia pozostała niezmieniona.
Nowe silniki to:
- 1.4 T. Spark 16V o mocy 103 KM;
- 1.6 T. Spark 16V o mocy 120 KM;
- 1.8 T. Spark 16V o mocy 140 KM.
W ofercie modelu Alfa Romeo 146 i 145 znajduje się również 2.0 T. Spark 16V z elastycznym, niezwykle dynamicznym silnikiem turbodiesel o pojemności 1928 cm³ i mocy 90 KM.
Oba samochody przyjęły przeprojektowany i bardziej wydajny system ogrzewania/klimatyzacji, który zapewnia zoptymalizowany przepływ powietrza w całej kabinie.
Inne mocne strony nowych modeli Alfa Romeo 146 i 145 to szerszy wybór kolorów, nowe kołpaki, nowe felgi aluminiowe oraz nowa tapicerka o nowoczesnym wyglądzie.