Projekt R523, znany później jako Nova, był pierwszym pojazdem zaprojektowanym i wyprodukowanym w całości przez rumuńskiego producenta samochodów Dacia, w desperackiej próbie odzyskania pozycji na rynku postkomunistycznej Europy Wschodniej.
Po wyprodukowaniu serii Dacia 1300/1400 opartej na licencji Renault 12, rumuński producent podjął decydujący krok. Zdecydował się na opracowanie pojazdu od podstaw. Projekt ten wewnętrznie znany był jako R523, a zespół inżynieryjny rozpoczął prace nad nim w połowie lat 80. Jednakże projekt został wstrzymany na początku lat 90. z powodu niepewnych problemów finansowych i politycznych. Gdy producent w końcu znalazł rozwiązania, kontynuował rozwój swojego pierwszego projektu zaprojektowanego wewnętrznie, a nazwa została wybrana w konkurse, który zebrał 44 pomysły. Samochód okazał się natychmiastowym sukcesem dla Dacia, która mogła zaoferować klientom lepiej wyglądający pojazd niż stara seria 1300/1400, wymyślona w latach 60.
Na przedzie, Dacia Nova z 1995 roku miała czarny, owinięty plastikiem zderzak, który można było opcjonalnie wyposażyć w parę prostokątnych świateł przeciwmgielnych na dolnej części. Powyżej umieszczono wąski grill, flankowany przez parę prostokątnych reflektorów i lamp kierunkowskazowych zamontowanych w rogach. Prosty design inspirowany był innymi francuskimi samochodami z lat 80., takimi jak Renault 11 czy Peugeot 309. W zależności od
Z profilu pojazdu, krótki przód miał wznoszącą się linię, a za nim znajdowało się nachylone panoramiczne szybkie. Przednie błotniki miały dodatkowe lampki kierunkowskazowe. Nadwozie w stylu hatchback miało niemal płaskie panele drzwiowe, ponieważ były tańsze w produkcji. Jednak producent oferował opcję czarnych gumowych pasków, które rozciągały się między przednimi a tylnymi nadkolami. Pojazd miał czarne plastikowe klamki drzwiowe, które były na równi z karoserią, co było kolejnym osiągnięciem technicznym Dacii Nova z 1995 roku. Z tyłu, producent zamontował klapę bagażnika, która miała mały, płaski metalowy obszar za nachyloną tylną szybą panoramiczną. W 1997 roku samochód przeszedł facelifting, a panoramiczne szkło zostało zastąpione płaskim. Aby obniżyć koszty produkcji, Dacia Nova z 1995 roku miała prostokątne tylne światła, które flankowały otwarcie bagażnika.
Wewnątrz, producent stworzył znacznie bardziej nowoczesną kabinę niż te dostępne w samochodach z połowy lat 80. Posiadała jednoczęściową formowaną deskę rozdzielczą z zakrzywioną częścią, która integrowała zestaw wskaźników oraz konsolę centralną. Przed kierowcą znajdowało się panel wskaźników, który, oprócz prędkościomierza i obrotomierza, pokazywał wskaźniki poziomu paliwa, temperatury płynu chłodzącego, ciśnienia oleju oraz amperażu. Było to niezwykłe jak na pojazd z 1995 roku, aby mieć wszystkie te wskaźniki, ponieważ większość producentów już zrezygnowała z informacji o ciśnieniu oleju i stanie naładowania akumulatora. Kierownica z czterema ramionami była wykonana z plastiku, a fotele kubełkowe miały niewielkie boczne wzmocnienia. Z tyłu Dacia zainstalowała składane siedzenie, na którym mogły usiąść trzy dorosłe osoby, ale tylko na krótkie trasy. Pojazd miał tylko kilka opcji, takich jak stereo z czterema głośnikami i centralne zamki. Wspomaganie kierownicy nie było dostępne.