1995 Dacia Nova

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Projekt R523, znany później jako Nova, był pierwszym pojazdem zaprojektowanym i wyprodukowanym w całości przez rumuńskiego producenta samochodów Dacia, w desperackiej próbie odzyskania pozycji na rynku postkomunistycznej Europy Wschodniej.

Po wyprodukowaniu serii Dacia 1300/1400 opartej na licencji Renault 12, rumuński producent podjął decydujący krok. Zdecydował się na opracowanie pojazdu od podstaw. Projekt ten wewnętrznie znany był jako R523, a zespół inżynieryjny rozpoczął prace nad nim w połowie lat 80. Jednakże projekt został wstrzymany na początku lat 90. z powodu niepewnych problemów finansowych i politycznych. Gdy producent w końcu znalazł rozwiązania, kontynuował rozwój swojego pierwszego projektu zaprojektowanego wewnętrznie, a nazwa została wybrana w konkurse, który zebrał 44 pomysły. Samochód okazał się natychmiastowym sukcesem dla Dacia, która mogła zaoferować klientom lepiej wyglądający pojazd niż stara seria 1300/1400, wymyślona w latach 60.

Na przedzie, Dacia Nova z 1995 roku miała czarny, owinięty plastikiem zderzak, który można było opcjonalnie wyposażyć w parę prostokątnych świateł przeciwmgielnych na dolnej części. Powyżej umieszczono wąski grill, flankowany przez parę prostokątnych reflektorów i lamp kierunkowskazowych zamontowanych w rogach. Prosty design inspirowany był innymi francuskimi samochodami z lat 80., takimi jak Renault 11 czy Peugeot 309. W zależności od

Z profilu pojazdu, krótki przód miał wznoszącą się linię, a za nim znajdowało się nachylone panoramiczne szybkie. Przednie błotniki miały dodatkowe lampki kierunkowskazowe. Nadwozie w stylu hatchback miało niemal płaskie panele drzwiowe, ponieważ były tańsze w produkcji. Jednak producent oferował opcję czarnych gumowych pasków, które rozciągały się między przednimi a tylnymi nadkolami. Pojazd miał czarne plastikowe klamki drzwiowe, które były na równi z karoserią, co było kolejnym osiągnięciem technicznym Dacii Nova z 1995 roku. Z tyłu, producent zamontował klapę bagażnika, która miała mały, płaski metalowy obszar za nachyloną tylną szybą panoramiczną. W 1997 roku samochód przeszedł facelifting, a panoramiczne szkło zostało zastąpione płaskim. Aby obniżyć koszty produkcji, Dacia Nova z 1995 roku miała prostokątne tylne światła, które flankowały otwarcie bagażnika.

Wewnątrz, producent stworzył znacznie bardziej nowoczesną kabinę niż te dostępne w samochodach z połowy lat 80. Posiadała jednoczęściową formowaną deskę rozdzielczą z zakrzywioną częścią, która integrowała zestaw wskaźników oraz konsolę centralną. Przed kierowcą znajdowało się panel wskaźników, który, oprócz prędkościomierza i obrotomierza, pokazywał wskaźniki poziomu paliwa, temperatury płynu chłodzącego, ciśnienia oleju oraz amperażu. Było to niezwykłe jak na pojazd z 1995 roku, aby mieć wszystkie te wskaźniki, ponieważ większość producentów już zrezygnowała z informacji o ciśnieniu oleju i stanie naładowania akumulatora. Kierownica z czterema ramionami była wykonana z plastiku, a fotele kubełkowe miały niewielkie boczne wzmocnienia. Z tyłu Dacia zainstalowała składane siedzenie, na którym mogły usiąść trzy dorosłe osoby, ale tylko na krótkie trasy. Pojazd miał tylko kilka opcji, takich jak stereo z czterema głośnikami i centralne zamki. Wspomaganie kierownicy nie było dostępne.

1.4L 5MT FWD (62 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1397 Cm3
Moc45.6 Kw @ 5500 Rpm
62 Hp @ 5500 Rpm
61 Bhp @ 5500 Rpm
Moment obrotowy73 Lb-Ft @ 3500 Rpm
99 Nm @ 3500 Rpm
Układ paliwowyCarburetor
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika11.9 Galony (45.0 L)
Prędkość maksymalna93 Mph (150 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h18 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony165/65 R13
Długość158.7 In (4031 Mm)
Szerokość64.6 In (1641 Mm)
Wysokość54.7 In (1389 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)54.9/64.6 In (1
Rozstaw osi97.4 In (2474 Mm)
Pojemność bagażnika8.4 Cuft (238 L)
Masa własna2008 Lbs (911 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita2943 Lbs (1335 Kg)
Średnie spalanie33.1 Mpg Us (7.1 L/100Km)

1.4L SuperNova 5MT FWD (75 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1390 Cm3
Moc55.2 Kw @ 5250 Rpm
75 Hp @ 5250 Rpm
74 Bhp @ 5250 Rpm
Moment obrotowy84 Lb-Ft @ 2600 Rpm
114 Nm @ 2600 Rpm
Układ paliwowyCarburetor
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika11.6 Galony (43.9 L)
Prędkość maksymalna99 Mph (159 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h14.7 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony165/70 R13
Długość158.7 In (4031 Mm)
Szerokość64.6 In (1641 Mm)
Wysokość54.7 In (1389 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)55.5/53 In (1
Rozstaw osi97.4 In (2474 Mm)
Pojemność bagażnika8.4 Cuft (238 L)
Masa własna2094 Lbs (950 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3053 Lbs (1385 Kg)
Średnie spalanie29.7 Mpg Us (7.9 L/100Km)

1.6L 5MT FWD (72 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1557 Cm3
Moc53 Kw @ 5250 Rpm
72 Hp @ 5250 Rpm
71 Bhp @ 5250 Rpm
Moment obrotowy90 Lb-Ft @ 3000 Rpm
122 Nm @ 3000 Rpm
Układ paliwowyCarburetor
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna99 Mph (159 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h14.7 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegówManualna
Hamulce przednieTarcze
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony165/65 R13
Długość158.7 In (4031 Mm)
Szerokość64.6 In (1641 Mm)
Wysokość54.7 In (1389 Mm)
Rozstaw osi97.4 In (2474 Mm)
Pojemność bagażnika8.4 Cuft (238 L)
Masa własna2008 Lbs (911 Kg)
Średnie spalanie29.7 Mpg Us (7.9 L/100Km)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.