1996 Citroen ZX Break

Citroen wprowadził odświeżoną wersję modelu ZX w 1996 roku, a razem z hatchbackiem francuska marka zaktualizowała także wersję kombi, znaną jako ZX Break.

Powoli, ale pewnie, Europa zaczęła zajmować się problemem emisji spalin samochodów. Po wprowadzeniu norm Euro 1 w 1992 roku, Euro 2 weszło w życie w styczniu 1996 roku dla zatwierdzeń typu oraz w styczniu 1997 roku dla daty pierwszej rejestracji. W rezultacie wszyscy producenci samochodów, którzy chcieli sprzedawać swoje produkty na Starym Kontynencie, musieli dostosować się do tych norm.

Podczas gdy niektóre marki zdecydowały się jedynie na poprawę silników, Citroen postanowił pójść o krok dalej i całkowicie odświeżyć linię ZX. Dzięki temu, obok bardziej ekologicznych silników, samochód zyskał nowy wygląd nadwozia oraz lepsze wnętrze. Wersja kombi również została odświeżona, mimo że na rynku była dopiero od dwóch lat. Nadal jednak był to samochód, który mógł konkurować z większymi pojazdami pod względem praktyczności.

Choć zaprojektowany przez Bertone, model ZX miał dość nijaką stylistykę, dlatego producent starał się ją poprawić razem z odświeżoną wersją. W rezultacie kanciaste linie nadwozia i proste krawędzie reflektorów zostały zaokrąglone. Mimo to, przednia część pojazdu miała ten sam układ paneli, który wprowadzono w 1994 roku, z wąskim poziomym wlotem powietrza, który przecinał górną kratkę. Poniżej zderzaka znajdowało się również wąskie otwarcie, które pomagało w chłodzeniu silnika.

W profilu ZX Break charakteryzował się wpuszczonymi klamkami oraz lusterkami w kolorze nadwozia, w zależności od poziomu wyposażenia. Ochrona z gumowych paneli bocznych pozostała czarna dla niższych wersji oraz w kolorze nadwozia dla wyższych. Z tyłu, tylne światła zostały przeprojektowane i wyposażone w przyciemnione lampy świateł cofania.

Wnętrze samochodu oferowało już wystarczająco dużo funkcji komfortowych dla swoich klientów. Szyby i lusterka sterowane elektrycznie, szyberdach oraz automatyczna skrzynia biegów stały się standardem w tym segmencie, więc ZX musiał je mieć. W zależności od wersji, samochód oferował klientom fotele z podparciem bocznym oraz przesuwaną tylną kanapę, która mogła zwiększyć przestrzeń bagażową lub miejsce na nogi.

Dodatkowo, składany na płasko tylny oparcie również powiększało przestrzeń ładunkową, czyniąc kompaktowego ZX Break doskonałym pojazdem dla rodzin. Razem z wprowadzeniem modelu na rok 1996, ZX zyskał nową gamę silników. Kombi, czyli Break, jak nazwano go w Citroenie, oferowało szeroki wybór jednostek napędowych, począwszy od silnika benzynowego o pojemności 1,4 litra, który rozwijał moc 75 PS (74 KM).

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.