Po tym, jak Jaguar zaprezentował model XK8 Coupe na targach motoryzacyjnych w Genewie w 1996 roku, brytyjski producent szybko ujawnił wersję kabrioletu tego modelu.
Jaguar borykał się z problemami finansowymi w latach 80-tych, ale jego kierownictwo wiedziało, że model XJS to już przestarzały pojazd. W związku z tym opracowano nową platformę, bazując na tej już istniejącej, ale ulepszoną w kilku aspektach. W listopadzie 1989 roku firma Ford Motor Company zakupiła Jaguara, Land Rovera i Aston Martina. Nowy właściciel docenił już opracowaną platformę i uznał ją za lepszą do nowego Aston Martina, który był bardziej prestiżową marką z jeszcze starszymi i przestarzałymi modelami. W wyniku tego, sportowy producent wprowadził model DB7 w 1994 roku, a Jaguar musiał czekać ponad rok, aby uruchomić swoje XK8. Po wprowadzeniu wersji coupe, kabriolet był kolejnym logicznym krokiem, zwłaszcza że producent oświadczył, że nowy samochód nawiązuje do tych samych zasad, co legendarny model E-Type z lat 60-tych.
Ian Callum kierował działem projektowym Jaguara i stworzył XK8 w latach 80-tych. Mimo to jego pomysły były trafne, a końcowy produkt charakteryzował się płynnymi liniami ery bio-designu z połowy lat 90-tych. Przednia część samochodu miała szeroki owalny grill ozdobiony chromowaną poziomą poprzeczką. Jaguar zamontował zestaw reflektorów zwróconych do tyłu, a okrągłe lampy przeciwmgielne znajdowały się poniżej nich.
Z profilu model XK8 Convertible miał długi przedni błotnik, a jego przednia szyba była mocno nachylona. Z tyłu nie było żadnych belek bezpieczeństwa za słupkami A, przez co samochód wyglądał jak godny następca E-Type’a. Z tyłu projektant stworzył krótki bagażnik, a składany dach z tkaniny można było schować za naciśnięciem przycisku w około 20 sekund przy prędkościach do 10 mph (16 kph). Na tylnej części nadwozia Jaguar zamontował zaokrąglone lampy tylne, które znajdowały się po bokach klapy bagażnika. Pod zderzakiem producent zainstalował parę chromowanych rur wydechowych z boku.
Jaguar potrafił tworzyć wspaniałe wnętrza, a XK8 nie był wyjątkiem. W całej kabinie zainstalowano orzechowe wykończenia: na desce rozdzielczej, centralnej konsoli i drzwiach. Przed kierowcą znajdowały się trzy wklęsłe wskaźniki oraz trzy mniejsze na centralnym panelu. Fotele przednie były pokryte drogą skórą Connely i były podgrzewane. Z tyłu zainstalowano kanapę profilowaną dla dwóch osób z powodu wysokiego tunelu transmisyjnego. Miejsce na nogi z tyłu było bardzo ograniczone, więc większość klientów korzystała z XK8 jako pojazdu dwuosobowego.