Jaguar zaprezentował model XK8 w 1996 roku podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie, a piękny brytyjski coupe skradł show swoimi eleganckimi liniami oraz, co najważniejsze, tym, co kryło się pod jego maską.
Jaguar rozważał zastąpienie starzejącego się modelu XJS, który został wprowadzony przez brytyjskiego producenta ponad dwie dekady wcześniej, w 1975 roku. Już w latach 80. opracowano platformę i silnik dla modelu zastępczego. Jednak w listopadzie 1989 roku Ford nabył Aston Martin oraz Jaguara, co opóźniło premierę nowego auta. Nowy właściciel uznał, że gotowy pojazd powinien zadebiutować w droższym Aston Martin, a dopiero potem Jaguar otrzymał pozwolenie na wprowadzenie swojego dużego coupe grand tourer. W efekcie, sportowy konkurent, Aston Martin, wprowadził model DB7 we wrześniu 1994 roku. Po półtora roku, w marcu 1996 roku, Jaguar odsłonił model XK8.
Nowy model zadebiutował w erze bio-designu, a przednia część XK8 podążała za tymi liniami. Posiadała owalny grill z chromowanym poziomym pasem. Emblemat umieszczono nad nim, a na dolnej części zderzaka dodano dyskretny spojler. Jaguar zainstalował nowe, cofnięte reflektory i umieścił pod nimi lampy przeciwmgielne. Longitudinalny „power dome” na masce mylił klientów, którzy myśleli, że auto ma silnik rzędowy, podczas gdy w rzeczywistości było to V8 w komorze silnikowej.
Z profilu eleganckie linie zaprojektowane przez Iana Calluma oferowały ponadczasowy wygląd pojazdu. Dzięki długiej masce i krótkim tylnym nadkolu, XK8 przypominał legendarny model E-Type z lat 60. Pochylona szyba przednia otwierała drogę dla niskiego nadwozia. Z tyłu zamontowano pochyloną szybę, a za nią klapę bagażnika. Na tylnej części nadwozia projektant zamontował zaokrąglone światła tylnie, które znajdowały się po obu stronach otwarcia bagażnika, a pod zderzakiem umieszczono parę chromowanych końcówek wydechu.
Wnętrze wykończone skórą oferowało wysoki poziom elegancji i luksusu. Jaguar umieścił orzechowe wykończenia na desce rozdzielczej, konsoli środkowej i na drzwiach. Wgłębione wskaźniki znajdowały się przed kierowcą, a w centralnym panelu umieszczono sterowanie klimatyzacją oraz systemem audio. Jaguar oferował model XK8 z odtwarzaczem kasetowym, a opcjonalnie z dziewięciogłośnikowym systemem audio z wymiennikiem CD w bagażniku. Z przodu znajdowały się pary wygodnych foteli kubełkowych z dostępnym wsparciem lędźwiowym dla kierowcy, a z tyłu ledwie było miejsce dla dwóch pasażerów.