Elise była jednym z najważniejszych pojazdów w historii marki Lotus, ponieważ zmieniła firmę i wprowadziła ją w trzecie tysiąclecie jako lekki roadster z silnikiem umieszczonym z tyłu.
Gdy Collin Chapman założył firmę samochodową Lotus w 1948 roku, jego pomysł nie polegał na umieszczaniu dużych silników w pojazdach, aby zwiększyć ich prędkość, lecz na tym, by uczynić je lżejszymi. Wykorzystując aluminiowe elementy z przemysłu lotniczego oraz małe silniki, stworzył jeden z najbardziej ikonicznych roadsterów na świecie, słynnego Lotusa Seven. Później producent rozwijał swoje modele w kierunku bardziej luksusowych, mocniejszych i cięższych pojazdów, co nie było udaną strategią. W 1996 roku wszystko zmieniło się diametralnie, gdy Lotus zaprezentował model Elise. Dzięki zastosowaniu zgrzewanego, hydroformowanego aluminium, Richard Rackham, szef inżynierii Lotusa, stworzył podwozie ważące 68 kg (150 funtów), zainstalował silnik Rover K-series z tyłu kabiny, a efektem był roadster, który ważył mniej niż jakikolwiek inny samochód sportowy na świecie. W tym czasie Romano Artioli był przewodniczącym Lotusa i nazwał auto na cześć swojej wnuczki, Elise.
Przednia część samochodu miała parę okrągłych reflektorów zamontowanych na błotnikach, a kierunkowskazy umieszczono na górnej stronie zderzaka, pomiędzy nimi. Jednym z charakterystycznych elementów designu były dwa funkcjonalne otwory wentylacyjne na masce, które pomagały w chłodzeniu chłodnicy umieszczonej pomiędzy nimi, oraz wlot powietrza wycięty w dolnej części zderzaka.
Z profilu, mały brytyjski roadster miał nachyloną szybę oraz krótką kabinę dla dwóch osób. Po bokach, rzeźbione panele drzwi kierowały strumień powietrza w stronę tylnych wlotów do silnika. Klienci mogli zamówić auto z miękkim lub zdejmowanym sztywnym dachem. Za kabiną znajdował się pokład przykrywający silnik oraz bagażnik, który znajdował się za silnikiem. W zależności od opcji, samochód mógł mieć mały spojler z tyłu, oprócz stałego spojlera, który zawierał trzecie światło hamulcowe. Podwójne światła tylne Elisy nawiązywały do tych zamontowanych w Lotusie Elite z 1957 roku.
Tworząc Elizę, Lotus starał się utrzymać wszystko w prostocie, dlatego kabina samochodu była skromna i minimalistyczna. Jej odsłonięte aluminiowe elementy i cienkie fotele były częścią lekkiego pakietu oferowanego przez Roadster. Pomiędzy pasażerami znajdowała się bardzo wąska konsola centralna, a przed kierowcą znajdowało się zestaw wskaźników, który obejmował duże tarcze prędkościomierza i obrotomierza oraz dodatkowe światła ostrzegawcze.