1997 Lotus Elise

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Elise była jednym z najważniejszych pojazdów w historii marki Lotus, ponieważ zmieniła firmę i wprowadziła ją w trzecie tysiąclecie jako lekki roadster z silnikiem umieszczonym z tyłu.

Gdy Collin Chapman założył firmę samochodową Lotus w 1948 roku, jego pomysł nie polegał na umieszczaniu dużych silników w pojazdach, aby zwiększyć ich prędkość, lecz na tym, by uczynić je lżejszymi. Wykorzystując aluminiowe elementy z przemysłu lotniczego oraz małe silniki, stworzył jeden z najbardziej ikonicznych roadsterów na świecie, słynnego Lotusa Seven. Później producent rozwijał swoje modele w kierunku bardziej luksusowych, mocniejszych i cięższych pojazdów, co nie było udaną strategią. W 1996 roku wszystko zmieniło się diametralnie, gdy Lotus zaprezentował model Elise. Dzięki zastosowaniu zgrzewanego, hydroformowanego aluminium, Richard Rackham, szef inżynierii Lotusa, stworzył podwozie ważące 68 kg (150 funtów), zainstalował silnik Rover K-series z tyłu kabiny, a efektem był roadster, który ważył mniej niż jakikolwiek inny samochód sportowy na świecie. W tym czasie Romano Artioli był przewodniczącym Lotusa i nazwał auto na cześć swojej wnuczki, Elise.

Przednia część samochodu miała parę okrągłych reflektorów zamontowanych na błotnikach, a kierunkowskazy umieszczono na górnej stronie zderzaka, pomiędzy nimi. Jednym z charakterystycznych elementów designu były dwa funkcjonalne otwory wentylacyjne na masce, które pomagały w chłodzeniu chłodnicy umieszczonej pomiędzy nimi, oraz wlot powietrza wycięty w dolnej części zderzaka.

Z profilu, mały brytyjski roadster miał nachyloną szybę oraz krótką kabinę dla dwóch osób. Po bokach, rzeźbione panele drzwi kierowały strumień powietrza w stronę tylnych wlotów do silnika. Klienci mogli zamówić auto z miękkim lub zdejmowanym sztywnym dachem. Za kabiną znajdował się pokład przykrywający silnik oraz bagażnik, który znajdował się za silnikiem. W zależności od opcji, samochód mógł mieć mały spojler z tyłu, oprócz stałego spojlera, który zawierał trzecie światło hamulcowe. Podwójne światła tylne Elisy nawiązywały do tych zamontowanych w Lotusie Elite z 1957 roku.

Tworząc Elizę, Lotus starał się utrzymać wszystko w prostocie, dlatego kabina samochodu była skromna i minimalistyczna. Jej odsłonięte aluminiowe elementy i cienkie fotele były częścią lekkiego pakietu oferowanego przez Roadster. Pomiędzy pasażerami znajdowała się bardzo wąska konsola centralna, a przed kierowcą znajdowało się zestaw wskaźników, który obejmował duże tarcze prędkościomierza i obrotomierza oraz dodatkowe światła ostrzegawcze.

1.8L 5MT RWD (143 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1796 Cm3
Moc107 Kw @ 7000 Rpm
145 Hp @ 7000 Rpm
143 Bhp @ 7000 Rpm
Moment obrotowy128 Lb-Ft @ 4500 Rpm
174 Nm @ 4500 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika9.5 Galony (36.0 L)
Prędkość maksymalna132.4 Mph (213 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h5.4 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony225/45 Zr16
Długość146.9 In (3731 Mm)
Szerokość66.9 In (1699 Mm)
Wysokość47.2 In (1199 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)56.7/57.1 In (1
Rozstaw osi90.6 In (2301 Mm)
Prześwit6.3 In (160 Mm)
Aerodynamika (Cd)0.34
Masa własna1574.1 Lbs (714 Kg)
Spalanie miasto23.8 Mpg Us (9.9 L/100Km)
Spalanie trasa39.9 Mpg Us (5.9 L/100Km)
Średnie spalanie32.2 Mpg Us (7.3 L/100Km)
Emisja CO2174 G/Km

1.8L 5MT RWD (179 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1796 Cm3
Moc132 Kw @ 7800 Rpm
179 Hp @ 7800 Rpm
177 Bhp @ 7800 Rpm
Moment obrotowy126 Lb-Ft @ 5000 Rpm
171 Nm @ 5000 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika9.5 Galony (36.0 L)
Prędkość maksymalna126.1 Mph (203 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4.6 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony225/45 Zr16
Długość146.9 In (3731 Mm)
Szerokość66.9 In (1699 Mm)
Wysokość47.2 In (1199 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)56.7/57.1 In (1
Rozstaw osi90.6 In (2301 Mm)
Prześwit6.3 In (160 Mm)
Aerodynamika (Cd)0.34
Masa własna1450.6 Lbs (658 Kg)

1.8L 5MT RWD (118 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1796 Cm3
Moc88 Kw @ 5500 Rpm
120 Hp @ 5500 Rpm
118 Bhp @ 5500 Rpm
Moment obrotowy122 Lb-Ft @ 3000 Rpm
165 Nm @ 3000 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika9.5 Galony (36.0 L)
Prędkość maksymalna125.5 Mph (202 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h5.9 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony205/50 Vr16
Długość146.9 In (3731 Mm)
Szerokość66.9 In (1699 Mm)
Wysokość47.2 In (1199 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)56.7/57.1 In (1
Rozstaw osi90.6 In (2301 Mm)
Prześwit6.3 In (160 Mm)
Aerodynamika (Cd)0.34
Masa własna1541 Lbs (699 Kg)
Spalanie miasto24.5 Mpg Us (9.6 L/100Km)
Spalanie trasa41.3 Mpg Us (5.7 L/100Km)
Średnie spalanie33.1 Mpg Us (7.1 L/100Km)
Emisja CO2170 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.