Renault wprowadził trzecią generację swojego flagowego minivana, Espace, pod koniec 1996 roku jako model na rok 1997, a była to nie tylko ewolucja francuskiego minivana; to była prawdziwa rewolucja.
Podczas gdy pierwsza generacja była zwykłym samochodem rodzinnym, a druga generacja to bardziej znacząca wersja tamtego modelu, trzecia generacja przestała być tylko przewoźnikiem ludzi. Już stała się punktem odniesienia w europejskim segmencie MPV. Co więcej, była dostępna również jako luksusowy pojazd. Stała się konkurentem dla sedanów premium pod względem komfortu i wyposażenia.
Stworzony w czasach szczytowego rozwoju trendu bio-designu, Espace charakteryzował się organicznymi kształtami i liniami. Jego zakrzywione linie i łagodne krawędzie sprawiały, że wyglądał przyjaźnie dla klientów. Mimo krótkiego i opadającego przodu oraz szerokiej szyby czołowej, która podążała tą samą linią co maska, nie przypominał już pojazdu użytkowego. Dodatkowo, aerodynamicznie profilowane lusterka drzwiowe były czymś, czego wiele jego konkurentów nadal nie potrafiło zaoferować. Ogromna tylna klapa została maksymalnie wydłużona, ale miała wycięcia na lampy tylne.
Wewnątrz był przestronniejszy niż jakikolwiek inny samochód Renault. Oferował dużo miejsca na nogi i głowy dla wszystkich pasażerów, szczególnie w wersji pięcioosobowej. Wysoko umieszczone fotele przednie miały indywidualne podłokietniki. Z panelem instrumentów umieszczonym na środku deski rozdzielczej, blisko szyby czołowej, nie było możliwości, aby pozostali pasażerowie nie mogli wyraźnie odczytać wskaźnika prędkości, który był wyświetlany za pomocą pomarańczowych cyfr na wyświetlaczu LCD. Z tyłu znajdowały się trzy indywidualne siedzenia, które można było składać, przesuwać lub odchylać. Zapewniały one również ogromną przestrzeń dla pasażerów.
Pod maską Renault zainstalował wybór silników benzynowych lub turbo-diesla, w zakresie od zwykłych 98 KM (97 hp) do mocnych 194 KM (188 hp) dostarczanych przez silnik V6 o pojemności 3,0 litra.
Renault Espace to duży van, pierwotnie zaprojektowany przez Chrysler UK w Coventry, we współpracy z Matra z Francji. Produkowany był przez Matra we Francji i sprzedawany przez Renault. Początkowo zaprojektowany do sprzedaży jako Talbot pod koniec lat siedemdziesiątych XX wieku, samochód zadebiutował w 1984 roku, a obecnie znajduje się w czwartej generacji; Renault Grand Espace to wersja o wydłużonym rozstawie osi, która pomieści siedmiu pasażerów i ich bagaż. Wraz z Dodge Caravan, Espace był pierwszym minivanem.
Espace I (1984-1991)
Projekt Espace został początkowo opracowany w latach 70. przez brytyjskiego projektanta Fergus Pollocka, który pracował dla Chrysler UK (dawniej Rootes Group), brytyjskiej spółki zależnej Chryslera w ich centrum projektowym w Coventry [1]. Później Matra, która była powiązana z Simca, ówczesną francuską spółką zależną Chryslera, wzięła udział w projektowaniu w ramach współpracy.
Espace pierwotnie miał być sprzedawany jako Talbot i miał być zastępstwem dla wagonu Matra Rancho. Wczesne prototypy używały części Simca, dlatego miały grill przypominający Simca 1307 (Chrysler Alpine).
W 1978 roku, zanim Espace wszedł do produkcji, Chrysler UK i Simca zostały sprzedane francuskiej firmie PSA Peugeot Citroën (PSA), a projekt Espace przekazano Matra.
PSA uznało, że Espace jest zbyt kosztownym i zbyt ryzykownym projektem do wprowadzenia do produkcji, więc Matra przedstawiła swój pomysł Renault (PSA ostatecznie zainwestowało w sektor minivanów 11 lat później, wprowadzając Citroën Evasion/Peugeot 806).
Koncept Matra stał się Renault Espace. Projekt obejmował nadwozie z włókna szklanego zamontowane na ciepłogalwanizowanej stalowej ramie, z wykorzystaniem tej samej techniki i linii montażowej w fabryce, co Talbot Matra Murena. W rzeczywistości wprowadzenie Espace wymagało, aby stosunkowo mała fabryka wstrzymała produkcję Murena, aby zrobić miejsce dla Espace.
Renault Espace 2.2 dCI 16V (2000)
2000 Renault Espace 2.2 dCI 16V
Espace został wprowadzony przez Renault w 1984 roku (przy okazji, minivan, który Chrysler również rozwijał w USA, zadebiutował rok wcześniej niż Espace, w 1983 roku).
Espace 1 – Faza 2
Na fali sukcesu, Espace został odnowiony w 1988 roku, w którym większość komponentów Talbot/Simca została zastąpiona odpowiednikami Renault (podwozie i mechaniczne elementy samochodu pozostały w dużej mierze niezmienione). Najbardziej rzucającą się w oczy różnicą kosmetyczną między pierwszymi modelami Espace a zmodernizowanymi modelami po 1988 roku były zmienione reflektory: pochylone do przodu światła z pomarańczowymi kierunkowskazami zostały zastąpione pochylonymi do tyłu światłami z przezroczystymi kloszami kierunkowskazów.
Espace II (1991-1997)
Ładnie zmodernizowany Espace zadebiutował w 1991 roku, przyjmując styl rodzinny Renault, aby zastąpić oryginalny styl inspirowany Talbotem. Była to praktycznie zmiana karoserii oryginalnego samochodu z nową deską rozdzielczą i innymi poprawkami wnętrza. Podwozie pozostało praktycznie niezmienione.
Espace III (1997-2003)
Trzecia generacja Espace zadebiutowała w 1997 roku, a jej najbardziej charakterystyczną cechą był radykalny, futurystyczny wygląd wnętrza (z centralnie zamontowanym cyfrowym prędkościomierzem).
Espace IV (2003)
Czwarta generacja Espace pojawiła się w 2003 roku i była pierwszym Espace zaprojektowanym i wyprodukowanym całkowicie przez Renault. Cała produkcja wcześniejszych Espace była realizowana przez Matra w ich fabryce w Romorantin. Nowy pojazd był również pierwszym Espace wykonanym w całości ze stali.
Jego stylizacja odzwierciedlała nowy kierunek projektowania w Renault, symbolizowany przez radykalne modele Vel Satis i Avantime, co stanowiło znaczące odejście od wcześniejszego modelu, który także przesunął ofertę w górę cenową.
W 2002 roku cele Renault zakładały dostarczenie 450 000 egzemplarzy czwartej generacji Espace przed 2009 rokiem, co miałoby stanowić 20% europejskiego rynku dla MPV/minivanów. Docelowa liczba sprzedaży Espace na 2009 rok sugeruje, że piąta generacja Espace zostanie wydana w tym samym roku.
W zamian za rezygnację z projektowania i produkcji Espace, Matra otrzymała pozwolenie na zaprojektowanie i budowę luksusowego modelu Renault Avantime. Jednak opóźnienia w uzyskaniu zatwierdzenia bezpieczeństwa dla konstrukcji bez słupków Avantime spowodowały, że Renault skupiło się na modelu Renault Vel Satis – ostatecznie Avantime, gdy w końcu wprowadzono go na rynek, sprzedawał się tak słabo, że Matra ostatecznie zaprzestała całkowicie produkcji samochodów.
Espace IV – Faza 2 (2006)