Toyota wprowadziła do sprzedaży model Avensis w 1997 roku jako zamiennik dla Cariny, oferując go w trzech wersjach nadwoziowych, w tym Liftback.
Wersja Liftback była połączeniem kombi i sedana. Dawała klientom możliwość przewożenia długich przedmiotów. Dodatkowo, po złożeniu tylnej kanapy, można było zmieścić w bagażniku jeszcze więcej bagażu. Toyota dostrzegła ten typ nadwozia u innych producentów i postanowiła go wprowadzić.
Choć Avensis Liftback dzielił przednią część nadwozia z resztą gamy Avensisa, różnił się od B-słupka w tył. Najbardziej zauważalnym elementem z boku były trzecie okna zamontowane za tylnymi drzwiami. Równocześnie ta wersja Avensisa miała opadającą klapę tylną, po obu stronach której znajdowały się pary łezkowatych lamp tylnych zamontowanych w rogach pojazdu.
We wnętrzu Toyota zrozumiała, że musi wyposażyć Avensisa w wiele standardowych funkcji, jeśli chce odnieść sukces na rynku. Co więcej, do wykończenia użyto wysokiej jakości tkanin. Przednie fotele kubełkowe zapewniały wystarczające wsparcie boczne, by ich pasażerowie nie ślizgali się na krętych europejskich drogach. Równocześnie tylna kanapa dzielona była przystosowana dla trzech dorosłych, chociaż osoba siedząca na środku nie miała zbyt wiele miejsca na nogi.