1997 Toyota Prius

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Na Tokyo Motor Show w 1995 roku Toyota zaprezentowała skromnie wyglądający koncept, który na zawsze odmienił przemysł motoryzacyjny. Model ten wszedł do produkcji dwa lata później: był to Prius.

Japoński producent postanowił myśleć nieszablonowo przy tworzeniu pierwszej generacji Priusa. Inżynierowie uznali, że dodanie silnika elektrycznego i akumulatora zmniejszy zużycie paliwa, mimo że zwiększy wagę samochodu, i mieli rację. Opracowanie tak rewolucyjnego pojazdu w świecie zdominowanym przez oszczędne samochody z turbodoładowanymi silnikami diesla było wyzwaniem. Producent musiał zadbać, aby jego auto nie przeszło niezauważone, dlatego nadał mu unikalny wygląd. Choć ogólny design nie cieszył się uznaniem, technologia była wyjątkowa. Zdefiniowała na nowo sposób produkcji samochodów. Mimo że nie zdobył dużej popularności wśród klientów, Prius był kamieniem milowym w branży motoryzacyjnej. Toyota zaprezentowała wersję produkcyjną w grudniu 1997 roku na Tokyo Motor Show.

Podczas gdy Toyota zainwestowała dużo pieniędzy w rozwój układu napędowego, zespół projektowy wyglądał na niedofinansowany. Przednia część Priusa wyglądała co najmniej przeciętnie. Była wyposażona w lekko pochylone trójkątne reflektory, które flankowały wąski grill, a maska miała wysunięty element w kształcie dzioba, na którym umieszczono logo marki. Na dole, owinięty zderzak miał kolor nadwozia i dodatkowy wlot powietrza, który chłodził skraplacz klimatyzacji oraz część elektronicznego systemu samochodu.

W profilu pierwsza generacja Priusa prezentowała nadwozie w kształcie sedana z lekko opadającym dachem zakończonym szerokim tylnym oknem. Samochód był wyposażony w 14-calowe felgi aluminiowe owinięte w wąskie opony 175/65. Po lewej stronie, na słupku C, Toyota zainstalowała wlot powietrza, który chłodził akumulator umieszczony pod tylną kanapą. Na końcu, krótkie, opadające nadwozie kończyło samochód, a tylna część miała zamontowane w rogach światła tylne.

Wnętrze zaskoczyło klientów. Kierowca miał przed sobą dużą kierownicę i długą dźwignię po jej prawej stronie, która służyła jako selektor biegów. Toyota umieściła cyfrowy zestaw wskaźników blisko szyby w środkowej części deski rozdzielczej. Dzięki temu produkcja samochodu w wersji z kierownicą po lewej lub prawej stronie była tańsza. Na górze centralnego panelu, Prius miał mały, 5,8-calowy wyświetlacz LCD wrażliwy na dotyk, który pokazywał różne informacje o trybach jazdy, a nawet nawigację w wybranych rynkach. Welurowe obicia pokrywały przednie fotele oraz tylną ławkę. W kabinie było wystarczająco miejsca dla pięciu dorosłych na krótkie podróże lub czterech na dłuższe trasy.

1.5L 16V 1AT (72 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1497 Cm3
Moc53 Kw @ 4500 Rpm
72 Hp @ 4500 Rpm
71 Bhp @ 4500 Rpm
Moment obrotowy85 Lb-Ft @ 4200 Rpm
115 Nm @ 4200 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoHybrydowy
Pojemność zbiornika13.2 Galony (50.0 L)
Prędkość maksymalna99.4 Mph (160 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h13.4 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów1-Speed Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze
Rozmiar opony175/65R14
Długość163 In (4140 Mm)
Szerokość66.9 In (1699 Mm)
Wysokość58.3 In (1481 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)58.3/58.3 In (1
Rozstaw osi100.4 In (2550 Mm)
Prześwit4.9 In (124 Mm)
Pojemność bagażnika13.8 Cuft (391 L)
Aerodynamika (Cd)0.29
Masa własna2700.7 Lbs (1225 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3626.6 Lbs (1645 Kg)
Spalanie miasto39.9 Mpg Us (5.9 L/100Km)
Spalanie trasa51.1 Mpg Us (4.6 L/100Km)
Średnie spalanie46.1 Mpg Us (5.1 L/100Km)
Emisja CO2138 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.