Ford wprowadził model Puma na rynek w 1998 roku jako konkurenta w segmencie małych coupe w Europie, budując samochód na tej samej platformie co Fiesta, ale z istotnymi ulepszeniami we wszystkich obszarach.
Amerykański producent samochodów dał impuls trendowi bio-designu, gdy zaprezentował koncepcyjny model Lynx na targach motoryzacyjnych w Genewie w 1996 roku. Projekt koncepcyjny stworzyło studio Ghia, a tylko nieliczni wiedzieli, że Ford rozważał jego produkcję. Jednak zdarzył się cud i w 1998 roku producent samochodów stworzył wersję produkcyjną. Główna różnica między koncepcją a wersją produkcyjną dotyczyła głównie nazwy, a nie kształtu, który pozostał ten sam.
Ford wydłużył rozstaw osi Fiesty, zlecił Ghi skuteczne zaprojektowanie pojazdu, a pod maską zainstalował wybór silników benzynowych, aby stworzyć jeden z najbardziej odważnych samochodów, które trafiły do sprzedaży w Europie pod koniec lat 90. i na początku 2000 roku. Z przodu samochód miał opływowe reflektory przypominające kocie oczy oraz półowalny górny grill, na którym centralnie umieszczono niebieskie logo. Na dolnym zderzaku producent dodał szerszy wlot powietrza, który był niezbędny do chłodzenia silnika. Ponadto pod zderzakiem umieszczono splitter, aby podkreślić sportowy wygląd samochodu.
Z profilu, projekt kabiny do przodu z eliptyczną linią okien potwierdzał klientom, że to prawdziwe coupe, a nie hatchback z nieznacznie zmienionym nadwoziem. Dodatkowo tylne błotniki miały przetłoczenie, które zaczynało się od paneli drzwiowych i kończyło na zamontowanych w rogach światłach tylnych. Sportowy, mały hatchback miał tylny zderzak z owalnymi lampami. Ponadto nachylona tylna szyba została zaprojektowana za pomocą zaokrąglonych linii, jakby w całym biurze projektowym Forda nie było prostego kąta ani linijki.
W środku klienci mieli do czynienia z zaokrąglonym kokpitem, który przypominał ten z modelu Ka i Fiesty. Mimo to zestaw wskaźników był inny i miał centralnie umieszczony prędkościomierz, po lewej stronie z obrotomierzem, a po prawej stronie z wskaźnikami poziomu paliwa i temperatury. Sportowe kubełkowe fotele dla pasażerów z przodu miały wzmocnione boki, aby zapewnić bezpieczeństwo podczas szybkich manewrów na zakrętach. Z tyłu, mała kanapa była głównie odpowiednia dla dzieci z powodu niskiej linii dachu i ograniczonej ilości miejsca na nogi.
Choć niektóre elementy podwozia były wspólne z Fiestą i Ka, układ napędowy był inny. Ford oferował samochód z wyborem trzech silników benzynowych o mocy od 90 PS (89 hp) do żywiołowych 125 PS (123 hp) połączonych z pięciobiegową skrzynią manualną. Dodatkowo zawieszenie i układ kierowniczy zostały skalibrowane, co sprawiło, że samochód lepiej prowadził się w porównaniu do zwykłej Fiesty.
Ford Puma to mały coupe produkowany przez Ford Motor Company w latach 1997-2002. W ciągu tych lat występował w czterech wersjach: 1.4 Zetec-SE (90 KM), 1.6 Zetec-SE (103 KM), 1.7 Zetec-SE VVT (125 KM) oraz 1.7 Ford Racing Zetec-SE (155 KM). Samochód bazował na Fordzie Fieście, z nowymi silnikami (od Yamahy), nową karoserią i zmodyfikowanym zawieszeniem, a także innymi zmianami. Model 1.7 był wyposażony zarówno w kontrolę trakcji przy niskich prędkościach, jak i w system ABS, natomiast model 1.4 miał opcję ABS.
Ważący około 1 040 kg, stosunkowo przyzwoita moc była wystarczająca, by zapewnić autu zadowalające osiągi. Wersja 1.7 przyspieszała od 0 do 100 km/h w 8,6 sekundy i mogła przyspieszyć z 48 do 112 km/h w 8,8 sekundy.
Stylistycznie Puma podążała za strategią projektowania Forda znaną jako New Edge, po raz pierwszy zaprezentowaną w Fordzie Ka z 1996 roku. Choć nie była tak kontrowersyjna jak Ka, kiedy się pojawiła, Puma zdobyła uznanie krytyków za swoje dobrze proporcjonalne i kocie cechy designu.
Puma zapadła w pamięć dzięki kampanii reklamowej z udziałem zmarłego Steve’a McQueena. Oryginalny brytyjski spot telewizyjny wykorzystywał fragmenty z filmu Bullitt i wkomponował McQueena w nowoczesne tło Pumy w San Francisco.