Wprowadzony na rynek w 1997 roku jako model na rok 1998, Lincoln Navigator szybko zdobył popularność i zdominował segment luksusowych SUV-ów pełnowymiarowych, bazując na tym samym podwoziu co Ford F-Series.
Ford chciał rozszerzyć ofertę marki Lincoln, a po kilku wewnętrznych dyskusjach zdecydował się stworzyć pełnowymiarowego SUV-a. Nowy model zaprojektowano tak, aby z łatwością pokonywał górskie trasy, nie sprawiając właścicielom żadnych trudności. Co więcej, producent wyposażył pojazd we wszystkie luksusowe elementy i części, jakie miał w swojej ofercie. Mimo że wiele części i podzespołów dzielił z pickupem Ford F150 oraz modelem Expedition, był inny. Harmonijnie łączył zachowanie na drodze, komfort i osiągi w pojeździe, który doskonale sprawdzał się również w terenie oraz przy holowaniu łodzi. Jednak pomimo podobieństw do innych modeli, miał także unikalne cechy.
Centrum stylizacji Lincolna stworzyło unikatową przednią część dla luksusowego SUV-a pełnowymiarowego. Jego kaskadowy grill z chromowanymi pionowymi żeberkami przypominał znaną linię Continental. Dodatkowo, poziome reflektory po bokach różniły się od tych zainstalowanych w F150 czy Expedition, miały węższe zewnętrzne krawędzie z sygnalizatorami zamontowanymi w rogach. Zderzak w kolorze nadwozia integrował parę okrągłych świateł przeciwmgielnych, a poniżej znajdował się element przypominający osłonę przed kamieniami.
Z profilu samochód zachwycał wykrojonymi nadkolami na obu osiach, udekorowanymi plastikowymi wykończeniami. Dostępny był również zestaw schodków ułatwiających wsiadanie i wysiadanie z pojazdu. Niezależnie od koloru nadwozia, klamki drzwi były chromowane, co odpowiadało oczekiwaniom klientów Lincolna. Dzięki wysokim i szerokim drzwiom, dostęp do wnętrza był niezwykle łatwy, mimo większego prześwitu niż w standardowej luksusowej limuzynie. SUV był wyposażony w standardowe pneumatyczne zawieszenie tylne, które automatycznie obniżało pojazd do ziemi podczas parkowania. Z tyłu, szeroka klapa bagażnika miała niezależnie otwierane tylne okno i chromowany uchwyt na tablicę rejestracyjną.
Mając tak elegancki wygląd zewnętrzny, producent nie mógł sobie pozwolić na banalne wnętrze w Lincoln Navigator z 1998 roku. Choć dzielił projekt deski rozdzielczej z Fordem Expedition, luksusowy SUV miał więcej elementów drewnianych. Dodatkowo, fotele kubełkowe pokryte skórą były unikalne dla tego modelu. Producent umieścił na centralnej konsoli dużą jednostkę stereo z maksymalnie siedmioma głośnikami i sześciopłytową zmieniarką CD. Kierowcy mogli cieszyć się regulowanymi pedałami, co było nowością w SUV-ach, oraz teleskopową kierownicą z wbudowanymi przyciskami do sterowania mediami i tempomatem. Z tyłu, pełnowymiarowy SUV dostępny był z kanapą dla trzech osób lub dwoma fotelami kapitańskimi. Dzięki konfiguracji z trzema rzędami siedzeń, kabina mogła pomieścić do ośmiu osób.