Pierwotny model Beetle, zaprojektowany w latach 30-tych, wciąż był produkowany w Meksyku, gdy Volkswagen rozważał jego zastąpienie nowym modelem, który kontynuowałby tradycję nazwy i zaprezentował Nowego Beetle’a w 1998 roku na North American International Auto Show w Detroit.
Oryginalny Volkswagen Beetle, z silnikiem chłodzonym powietrzem umiejscowionym z tyłu, był wciąż produkowany w Meksyku, gdy producent samochodów rozpoczął prace nad jego następcą. Na początku zaprezentowano model Concept 1 na NAIAS w 1994 roku, a ludzie byli zaskoczeni odważnym wyglądem pojazdu. Producent był przekonany, że podąża właściwą drogą, kontynuował prace nad projektem i przedstawił jego dalsze rozwinięcia na Tokyo Motor Show w 1995 roku, a oficjalna nazwa Nowego Beetle’a została ogłoszona na Geneva Motor Show w 1996 roku. Już na starcie popyt przerastał oczekiwania, a Volkswagen musiał zwiększyć wysiłki na liniach montażowych w Pueblo w Meksyku, gdzie produkowano auto, aby zwiększyć produkcję z 500 do 600 sztuk dziennie. Samochód oparty był na tej samej platformie PQ34, która wykorzystywana była w Golfie MkIV, a później także w Audi TT, Audi A3 oraz Skodzie Octavia, by wymienić tylko niektóre.
Zespół projektowy z Kalifornii, który stworzył kształt Nowego Beetle’a, starał się zachować wygląd oryginalnego modelu. W rezultacie z przodu samochód miał zaokrągloną maskę z wyprofilowanymi nadkolami, w których zamontowane były reflektory. Jednakże, ponieważ auto miało konstrukcję z silnikiem z przodu, producent musiał dostosować kratkę do chłodzenia, która umieszczona była poniżej owiniętego plastikowego zderzaka.
Z profilu, zaokrąglone kształty Volkswagen New Beetle z 1998 roku przypominały oryginalną wersję samochodu. Nie miało jednak płaskiej szyby, lecz zakrzywioną. Dodatkowo, linia dachu została wydłużona w kierunku tyłu, z tylną klapą bagażnika. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, Nowy Beetle miał silnik z przodu, a bagażnik znajdował się z tyłu. Podobnie jak w pierwotnej wersji, nowy model miał zestaw tylnych świateł zamontowanych na zaokrąglonych tylnych błotnikach.
Wnętrze kontynuowało retro design z okrągłym zestawem wskaźników wprost przed kierowcą, przypominającym ten z oryginalnego modelu. Jednak w przeciwieństwie do niego, Volkswagen New Beetle z 1998 roku, oprócz prędkościomierza i wskaźnika poziomu paliwa, pokazywał również temperaturę płynu chłodzącego. Mały wazonik ozdabiał okrągły daszek chroniący wskaźniki. Na centralnej konsoli, producent umieścił okrągłe wentylatory, radio oraz panel sterowania klimatyzacją. Pasażerowie na przednich siedzeniach byli otoczeni wygodnymi fotelami, podczas gdy z tyłu znajdowała się składana ławka, która zapewniała wystarczająco miejsca dla trzech dorosłych.