Rok po wprowadzeniu do sprzedaży modelu 3 Series E46 Coupe, BMW zaprezentowało wersję kabriolet tego modelu, rozszerzając ofertę swojej najpopularniejszej linii samochodów.
Po premierze wersji sedan i kombi, które były najchętniej wybierane przez klientów, niemiecki producent kontynuował historię modelu 3 Series, wprowadzając coupe oraz kabriolet. Choć nie były to najczęściej sprzedawane wersje, stanowiły odpowiedź BMW dla tych, którzy poszukiwali samochodu bardziej dla przyjemności z jazdy niż dla jego funkcjonalności. Jednak podczas tworzenia sportowo zorientowanego kabrioletu pojawił się jeden problem. Samochód musiał posiadać podobną sztywność jak coupe, z którego pochodził. BMW rozwiązało ten problem dzięki nowym wzmocnieniom platformy, czyniąc to nawet lepiej niż w poprzedniej generacji kabrioletu 3 Series, modelu E36, który był przez klientów oceniany jako wystarczająco sztywny. W rzeczywistości, producent ogłosił, że poprawił sztywność o 30% w porównaniu do tego modelu, co było naprawdę dużym osiągnięciem.
Z przodu, pojazd zaprojektowany przez Ericka Goplen miał tę samą stylistykę co E46 Coupe. Jego reflektory miały podwójną krzywiznę na dolnej części, a zewnętrznie zamontowane kierunkowskazy wyglądały tak, jakby były częścią całej konstrukcji, nawet jeśli tak nie było. Między nimi, zintegrowany na przedniej stronie maski, BMW zainstalowało słynną dziecięcą kratę otoczoną chromowanym wykończeniem, z wąskimi, pionowymi żebrami. Jednocześnie na dolnym zderzaku producent umieścił szeroki wlot powietrza, który mógł integrować dostępne okrągłe lampy przeciwmgielne.
Od pierwszej generacji kabrioletu 3 Series, modelu E30, BMW starało się stworzyć smukłą sylwetkę swoich kabrioletów. Aby to osiągnąć, zaprojektowano mocne słupki A, które chroniły pasażerów w przypadku dachowania. W wersji E46 producent zainstalował również wysuwane słupki ochronne za tylnymi siedzeniami. Mogły one zostać uruchomione w czasie 0,003 sekundy, jeśli pojazd zostałby przechylony o 50 stopni w dowolną stronę. Poza tym, nie było żadnych dodatkowych słupków, poza tymi, które podtrzymywały przednią szybę. Z tyłu, krótki i płaski słupek także miał zintegrowane trzecie światło hamowania. Ten system został przeniesiony z poprzedniego kabrioletu. Nowością w tym modelu była możliwość zdalnego otwierania i zamykania dachu za pomocą tych samych przycisków, które służyły do zamykania i otwierania samochodu.
W środku, skierowana ku kierowcy deska rozdzielcza była typowa dla E46 3 Series. Producent umieścił system audio na górze środkowej konsoli, a poniżej znalazły się przyciski HVAC. Standardowo, BMW 3 Series Convertible z 2000 roku miał odtwarzacz kasetowy, a opcjonalnie dostępny był zmieniacz CD. Ponadto, BMW zainstalowało system nawigacji, choć bez dużego ekranu, który pokazywałby mapę. Choć system ten nie był najlepszy na rynku, nadal potrafił poprowadzić kierowców do ich celu. Z tyłu producent musiał nieco przesunąć kanapę do przodu, aby zrobić miejsce dla chowanego, wielowarstwowego dachu z płótna. Zaskakująco, bagażnik był odpowiednio przestronny, ponieważ składany dach i jego mechanizm nie zajmowały dużo miejsca.