Wprowadzony w 2000 roku, dziwnie nazwany Mercedes-Benz C-Class SportCoupe był pierwszym prawdziwym krokiem niemieckiego producenta w kierunku kompaktowych hatchbacków klasy premium, jeśli nie brać pod uwagę niefortunnych dwóch pierwszych generacji klasy A. Pierwotnym celem modelu było dotarcie do młodszej grupy odbiorców, nie alienując jednocześnie tych, którzy wciąż oczekiwali tradycyjnego luksusu i komfortu od Mercedesa.
Znany wewnętrznie jako CL203, C-Class SportCoupe stanowił wyraźny krok w stronę różnorodności w porównaniu do tradycyjnego sedana i kombi klasy C, dodając całkowicie nowy styl nadwozia do oferty. Pod względem designu model miał więcej wspólnego z CLK (C209), który był dłuższy i stał pomiędzy segmentami, ale również oparty był na platformie klasy C W203.
W przeciwieństwie do sedana i kombi, które miały tradycyjną, poziomą kratkę grilla z ozdobą na masce, SportCoupe wyposażono w przednią część z kratką w kształcie gwiazdy, podobnie jak inne dwudrzwiowe modele Mercedesa z tamtego okresu, co nadawało mu sportowego wyglądu.
Łącząc elementy tradycyjnego coupe z kompaktowym hatchbackiem, model wyróżniał się opadającą linią dachu, krótkim zwisem tylnym oraz zintegrowanym spoilerem w tylnej klapie. Szeroki rozstaw kół i muskulatura linii ramion tylko podkreślały młodszy i dynamiczny charakter samochodu w porównaniu do sedana i kombi klasy C.
C-Class SportCoupe był o 178 mm (7 cali) krótszy od sedana, ale miał identyczny rozstaw osi. Teoretycznie powinno to skutkować przestronnym wnętrzem, jednak niski, opadający dach i brak tylnych drzwi sprawiały, że wsiadanie i wysiadanie z tyłu było znacznie bardziej kłopotliwe. Dodatkowo, w przeciwieństwie do CLK, SportCoupe miał słupek B, a tylne boczne okna były stałe. Mimo to, obecność tylnej klapy czyniła go znacznie bardziej praktycznym niż tradycyjne coupe.
Poza tym wnętrze było w większości identyczne z tym w sedanie klasy C oraz modelu T, a ogólny design łączył komfort z nutą sportowości.
Jeśli chodzi o napęd, Mercedes-Benz C-Class SportCoupe dzielił wszystkie silniki z sedanem, w tym dwie rzadkie wersje z doładowanym silnikiem AMG o sześciu cylindrach oraz C 30 CDI AMG, który był pierwszym i jedynym dieslem AMG. Oznaczało to, że można było go zamówić z silnikiem od 1.8-litrowego doładowanego czterocylindrowego po 2.1-litrowego diesla. Wszystkie silniki przekazywały moc wyłącznie na tylną oś i standardowo były połączone z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub pięciobiegową automatyczną, która była również opcjonalna w niektórych podstawowych wersjach.