Wprowadzony w 1999 roku, rok po swoim sedanowym odpowiedniku, Mercedes-Benz CL (C215) był najdroższym produkowanym Mercedesem na przełomie mileniów. Tytuł 'najbardziej Mercedesowy Mercedes, jaki można było kupić’ był wówczas jak najbardziej zasłużony, mimo braku praktyczności wynikającego z posiadania tylko dwóch drzwi. Zasadniczo będący coupe wersją S-Klasy W220, drugi Mercedes, który nosił oznaczenie 'CL’, był autem superlatywów z prawie każdej perspektywy.
Po programie badawczo-rozwojowym, który rozpoczął się na początku lat 90., ostateczny projekt został zatwierdzony już w 1996 roku, w momencie prezentacji innowacyjnego modelu Mercedes-Benz F 200 Concept, który zapowiadał niektóre technologie zastosowane w CL (C215). Mimo to, jego design był mieszanką starych i nowych elementów.
Przód samochodu inspirowany był E-Klasą W210 oraz pierwszą generacją CLK. Cztery owalne reflektory towarzyszyły dość małej chromowanej osłonie chłodnicy z przerośniętą trójramienną gwiazdą na środku. Widok z boku był wręcz spektakularny, z opadającym dachem, wydłużonymi drzwiami z bezramkowymi oknami oraz brakiem słupka B, co stanowiło doskonały przykład luksusowego grand tourera. Tył auta miał zestaw świateł tylnych podobnych do tych z jego platformowego brata, S-Klasy W220, a tylna szyba miała odwrócony kąt, którego nie widziano w Mercedesach od czasów coupe W111 z lat 60. XX wieku.
Podobnie jak S-Klasa W220, wymiary nadwozia C215 sprawiły, że był on znacznie smuklejszy od swojego poprzednika, masywniejszego C140. Wciąż duże luksusowe coupe było o 72 mm (2,95 cala) krótsze, o 55 mm (2,1 cala) węższe i o 54 mm (2,1 cala) bliżej ziemi, z rozstawem osi krótszym o 60 mm (2,3 cala). Pomimo tych redukcji, przestrzeń wewnętrzna utrzymywała luksusowe standardy swojego segmentu, oferując wystarczająco dużo miejsca dla czterech pasażerów, aby mogły siedzieć komfortowo.
Oprócz designu, główne atuty dużego coupe to jego innowacyjne funkcje technologiczne, z kilkoma światowymi premierami pojawiającymi się w tym modelu. Mimo że bazował na skróconej platformie S-Klasy W220, CL (C215) posiadał unikalną konstrukcję nadwozia typu unibody. Jego nadwozie łączyło stalową podłogę z aluminiowym dachem i magnezowymi ramami drzwi. Pokrywa bagażnika i przednie błotniki wykonane były z kompozytowego plastiku. Wśród nowości, które wprowadził, luksusowy Mercedes-Benz GT był pierwszym samochodem na świecie, który oferował reflektory bi-ksenonowe oraz radarowy system autonomicznego tempomatu, który mógł automatycznie utrzymywać bezpieczną odległość od pojazdu jadącego przed nim.
Wnętrze modelu było oazą luksusu, z hektarami finezyjnej skóry, drewnianymi zdobieniami i szczotkowanym aluminium, tworzącymi środowisko odpowiednie dla jego klientów. Fotele przednie były podgrzewane, opcjonalnie wentylowane i regulowane elektrycznie w wielu kierunkach, oferując również funkcję masażu.
Pod maską, Mercedes-Benz CL z 1999 roku był ograniczony do największych jednostek napędowych dostępnych w ofercie Mercedesa w tamtym czasie. CL 500 był wersją podstawową, napędzaną przez silnik V8 o pojemności 5,0 litrów, który generował 306 PS (302 KM) i 460 Nm (339 lb-ft) momentu obrotowego. Najbardziej prestiżową wersją był CL 600, który był napędzany przez silnik V12 o pojemności 5,8 litra, generujący 367 PS (362 KM) oraz bardziej znaczące 530 Nm (391 lb-ft) momentu obrotowego. Oba silniki przekazywały swoją moc na tylne koła za pośrednictwem 5-biegowej automatycznej skrzyni biegów.
Na Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 1999 roku zadebiutowała na świecie seria Mercedesa-Benz C 215 – rozpoczynając od modelu CL 500. Sprzedaż w Europie i Japonii rozpoczęła się jesienią 1999 roku. Na początku 2000 roku do oferty dołączył model CL 600 z silnikiem dwunastocylindrowym.
„Kiedy wracasz na ziemię po podróży w CL Coupé, to tak, jakbyś się obudził z pięknego snu. Upewnij się, że znajdziesz stały punkt orientacyjny – przyda ci się. W końcu właśnie wróciłeś z innego świata. Ze świata CL Coupés.”
Tak w 1999 roku podsumowano istotę dużych Coupés w broszurze CL.
Seria C 215 widziała świat przez cztery oczy. Typowe dla marki, formalnie zinterpretowane reflektory, wydłużona sylwetka i zaokrąglona linia dachu zwiększały dynamikę dwudrzwiowego modelu, nadając mu wyjątkowy i odosobniony charakter.
Rozbudowane wyposażenie bezpieczeństwa
W standardowym wyposażeniu nowych dużych Coupés znalazł się m.in. rozbudowany pakiet bezpieczeństwa z poduszkami powietrznymi z przodu i po bokach na przednich siedzeniach, poduszkami okiennymi, programem elektronicznej stabilizacji ESP®, kontrolą poślizgu przy przyspieszaniu (ASR), systemem ABS, wspomaganiem hamowania (BAS), nowoczesnymi reflektorami bi-xenonowymi z systemem mycia oraz systemem PARKTRONIC. Wysoką pozycję tego Coupé potwierdzały takie elementy jak wielofunkcyjna kierownica, regulacja kolumny kierowniczej, pięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z funkcją szybkiej zmiany biegów, tempomat TEMPOMAT z regulacją prędkości SPEEDTRONIC, automatyczna klimatyzacja z filtrem węglowym, elektrycznie regulowane skórzane fotele z funkcją pamięci, radio Mercedes-Benz Audio 30, skórzane wykończenia deski rozdzielczej i drzwi oraz finezyjna okleina drewniana.
Na liście opcji znalazły się elektroniczny system kontrolujący ciśnienie w oponach, dynamiczny system nawigacji DynAPS, system autoryzacji kierowcy Keyless-Go z kartą chipową oraz aktywna wentylacja foteli. W modelu premium, CL 600, system obsługi i kontroli COMAND, telefon samochodowy, system audio Bose, tapicerka z ekskluzywnej skóry nappa oraz podsufitka z miękkiego Ultrasuede podkreślały wyjątkową klasę tego auta.
W momencie jego wprowadzenia na rynek, nowe duże Coupé Mercedesa-Benz miało coś, czego wcześniej nie było: nowoczesny system zawieszenia Active Body Control (ABC), który zapewniał niespotykaną optymalizację sportowej dynamiki i komfortu. Na podstawie sygnałów z czujników i przy użyciu specjalnych cylindrów hydraulicznych na osiach, ABC niemal całkowicie kompensuje ruchy nadwozia podczas ruszania, pokonywania zakrętów czy hamowania. „Za kierownicą CL masz wrażenie, że prowadzisz dwa różne samochody jednocześnie: sportowy i luksusowy sedan,” podsumowano zalety tego systemu w broszurze CL z 1999 roku.
Moc i komfort w obfitości: nowy silnik dwunastocylindrowy
Potężny wygląd CL odpowiadał silnikom, które Mercedes-Benz oferował dla tego modelu. Model premium, CL 600, mógł się pochwalić nowo opracowanym, płynnie działającym silnikiem dwunastocylindrowym, generującym 270 kW i moment obrotowy wynoszący 530 Nm.
Lekka konstrukcja, technologia trzech zaworów, podwójne zapłony z systemem zapłonu AC oraz diagnoza prądu jonowego, automatyczne wyłączanie cylindrów (co redukuje zużycie paliwa przy częściowym obciążeniu), sześć katalizatorów i osiem czujników tlenu – to tylko niektóre przykłady skomplikowanego wyposażenia technicznego tego nowoczesnego silnika. Model CL 500 napędzał silnik V8 o mocy 225 kW, dostępny opcjonalnie z automatycznym wyłączaniem cylindrów.
Wzorcowa efektywność aerodynamiczna (wartość Cd wynosząca 0,28), systematyczna lekka konstrukcja oraz nowa koncepcja wymiarowa były dodatkowymi znakami rozpoznawczymi Mercedesa-Benz CL. Nowoczesna koncepcja hybrydowa, pozwalająca na użycie różnych lekkich materiałów, takich jak aluminium, magnez, stal i tworzywa sztuczne, pomogła znacznie zredukować wagę o nawet 340 kilogramów w porównaniu do poprzednika.
Bardzo specjalnym modelem był CL 55 AMG F1 Limited Edition, dostępny od jesieni 2000 roku w limitowanej edycji 55 sztuk, wyposażony w zdecydowanie ekskluzywne elementy. Jego cena wynosiła 330 000 marek niemieckich (ok. 168 500 euro), a jego konstrukcja wzorowana była na CL 55 AMG Safety Car używanym w Formule 1. Jego małoskalowy odpowiednik był pierwszym samochodem drogowym na świecie z wyjątkowo wydajnym systemem hamulcowym z wewnętrznie wentylowanymi tarczami hamulcowymi z włókien wzmocnionych ceramiką. Te hamulce wyróżniają się niezwykle wrażliwą reakcją, ekstremalną stabilnością cieplną, zdolnością do pracy pod ciągłym obciążeniem oraz dłuższą żywotnością. W sytuacji awaryjnego hamowania z maksymalnej prędkości generowana jest moc hamowania wynosząca około 1475 kW.
CL 55 AMG „F1 Limited Edition” napędzał silnik V8 o pojemności 5,5 litra z mocą 265 kW. Wnętrze wyposażone było m.in. w sportowe fotele przednie z optymalnym wsparciem bocznym, sportową kierownicę AMG z perforowaną skórzaną okładziną, drewniane wykończenia węglowe – oraz logo „F1 Limited Edition” z numeracją na konsoli środkowej.
CL 63 AMG był nowym modelem premium serii od Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 2001 roku. Cyfra 63 przypominała znawcom marki o legendarnym Mercedes-Benz 300 SEL 6.3. Nowoczesny silnik CL 63 AMG rozwijał moc 326 kW.
Ekskluzywna nowość: wykończenia z naturalnego kamienia
Od wiosny 2001 roku nabywcy CL z serii C 215 mogli jako pierwsi zamawiać wykończenia z naturalnego kamienia do wnętrza. W specjalnym opatentowanym procesie wytworzono cienkowarstwowe panele granitowe (o grubości 0,6 – 0,8 mm), które następnie formowano i montowano na konsoli środkowej, obiciach drzwi wnętrza, obręczy kierownicy i dźwigni zmiany biegów. To ekskluzywne wykończenie można było zamówić w programie indywidualizacji designo.
W 2002 roku dużym Coupés nadano nowe wykończenie z zmodyfikowanym przodem w nowoczesnym stylu przejrzystych soczewek oraz nowym zderzakiem. Obudowy lusterek zewnętrznych zostały wyposażone w podświetlenie, które oświetlało ziemię obok samochodu i uruchamiało się automatycznie po otwarciu drzwi lub aktywacji centralnego zamka zdalnie. Tył również został dyskretnie zmodyfikowany.
Silnik V12 z doładowaniem biturbo
W 2002 roku do silnika V12 w CL 600 dodano doładowanie biturbo, a dodatkowe działania podjęto w celu zwiększenia mocy do 368 kW oraz maksymalnego momentu obrotowego do 800 Nm powyżej 1800/min przy ciśnieniu doładowania wynoszącym jeden bar – co oznacza wzrost mocy o 36 procent i momentu obrotowego o 51 procent w porównaniu do wcześniejszego silnika dwunastocylindrowego. Samochód przyspieszał z miejsca do 100 km/h w 4,8 sekundy; maksymalna prędkość była elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Pomimo tych imponujących osiągów silnik spełniał normę europejską EURO IV, która weszła w życie dopiero w 2005 roku.
Jesienią 2002 roku w CL 55 AMG rozpoczął pracę doładowany silnik V8 o pojemności 5,5 litra opracowany przez Mercedes-AMG. Podobnie jak silnik dwunastocylindrowy, rozwijał 368 kW, ale był zdecydowanie bardziej sportowy w charakterze. Pięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z możliwością zmiany biegów na kierownicy znacznie przyczyniła się do dynamicznych wrażeń z jazdy.