Porsche odświeżyło drugą generację Boxstera i zaprezentowało ją w 2008 roku podczas Los Angeles Auto Show, ujawniając dodatkowe atrakcje, które przyciągnęły klientów, mimo trudnych czasów.
Wprowadzenie odświeżonej wersji istniejącego modelu w trakcie światowego kryzysu finansowego mogło nie być najlepszym pomysłem, ale Porsche wiedziało, że poprawa to jedyny sposób na przetrwanie w zmagającym się rynku. W rezultacie, pod koniec 2008 roku, zaprezentowano zaktualizowanego, mocniejszego i lepiej wyposażonego Boxstera na amerykańskiej ziemi w słonecznym kalifornijskim klimacie. Mimo że nie można było liczyć na imponujący wzrost sprzedaży, przynajmniej można było utrzymać linie produkcyjne otwarte i pomóc marce przetrwać w tych trudnych czasach. Dodatkowo, dla rynku europejskiego, Porsche musiało dostosować swoje pojazdy do norm emisji Euro 5, które stały się obowiązkowe we wrześniu 2009 roku.
Podobnie jak w przypadku większości faceliftingów, 2009 Boxster otrzymał nowy przedni zderzak ozdobiony lampami przeciwmgielnymi LED umieszczonymi w górnych częściach bocznych wlotów. Reflektory powyżej również zostały odświeżone i oferowały wyraźny wygląd soczewek, co nadawało bardziej wyrazisty wygląd, a także zawierały kierunkowskazy. Na dolnym zderzaku, w środku, niemiecki producent samochodów sportowych zainstalował wlot powietrza, który chłodził zamontowane za nim chłodnice. Po bokach, standardowe 18-calowe felgi aluminiowe były szersze niż w wersji przed liftingiem, wyposażone w opony 235/40 ZR z przodu i 265/40 z tyłu, z opcją zestawu 19-calowych felg aluminiowych.
Wewnątrz, modyfikacje kontynuowano wprowadzeniem jednostki dźwiękowej Porsche CDR-30, wzbogaconej o monochromatyczny wyświetlacz i odtwarzacz CD, który mógł także odtwarzać pliki MP3. Nowy system infotainment Porsche Communication Management posiadał 6.5-calowy dotykowy wyświetlacz kolorowy na centralnym panelu. Jako opcję klienci mogli otrzymać system dźwiękowy Bose z jedenastoma głośnikami.
Jednakże największe zmiany miały miejsce pod skórą samochodu. Środkowo umiejscowiony pojazd miał silnik sześciocylindrowy z naturalnym ssaniem, który produkował 15 koni więcej niż w wersji przed liftingiem. Dodatkowo, dzięki nowym technologiom, był także bardziej oszczędny. Porsche sparowało go ze standardową sześciobiegową skrzynią manualną, podczas gdy siedmiobiegowa automatyczna skrzynia PDK (z podwójnym sprzęgłem) była dostępna jako opcja. Moc była przekazywana na tylne koła za pośrednictwem ograniczonego poślizgu, co pomagało kierowcom utrzymać samochód pod kontrolą podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Dzięki tym ulepszeniom, samochód mógł przyspieszyć z miejsca do 100 km/h (62 mph) w 5.2 sekundy. Zawieszenie również zostało poprawione dzięki systemowi PASM (Porsche Active Suspension Management), który ciągle dostosowywał tłumiki. Co więcej, system hamulcowy został znacząco ulepszony. Jego przednie tarcze o średnicy 318 mm (12.51”) i tylne o średnicy 299 mm (11.77”) zostały wyposażone w czterotłokowe zaciski na obu osiach, co zwiększało moc hamowania. Dodatkowo, Porsche oferowało Boxstera S z zestawem hamulców tarczowych z węglowo-ceramicznymi tarczami.
Porsche Boxster nadal umacnia swoją pozycję trendsettera w segmencie dwuosobowych sportowych samochodów otwartych. Już teraz uznawany za lekkiego sportowca z dużą mocą przy niewielkim zużyciu paliwa, roadster z silnikiem umieszczonym centralnie, który wkrótce wejdzie w swoją drugą generację, staje się jeszcze bardziej wydajny i oszczędny niż kiedykolwiek wcześniej.
Najważniejszym punktem nowej generacji są silniki sześciocylindrowe typu boxer, opracowane od podstaw jako całkowicie nowe jednostki napędowe, o pojemności 2,9 litra w Boxsterze i 3,4 litra w Boxsterze S. Faktycznie, te silniki należą do tej samej rodziny, co szczególnie efektywne jednostki napędowe wprowadzone niedawno w serii modeli 911.
Nowy „podstawowy” silnik generuje maksymalną moc 255 KM (188 kW) przy 6,400 obr/min, co stanowi wzrost o 10 KM w porównaniu do poprzedniego modelu o pojemności 2,7 litra. W Boxsterze S, z bezpośrednim wtryskiem paliwa, sześciocylindrowy silnik dostarcza 15 KM więcej niż wcześniej, osiągając 310 KM (228 kW), również przy 6,400 obr/min.
Oczywiście, obie jednostki napędowe zapewniają niezwykle korzystny stosunek mocy do masy, każdy koń mechaniczny w Boxsterze jest teraz w stanie poruszać jedynie 5,2 kg, podczas gdy Boxster S ma jeszcze lepszy wynik wynoszący 4,4 kg/KM.
Dla kierowcy oznacza to maksymalną wydajność przy minimalnym zużyciu paliwa, szczególnie z nowym skrzynią Porsche-Doppelkupplungsgetriebe (PDK). Dzięki tej unikalnej skrzyni z podwójnym sprzęgłem, Boxster S przyspiesza do 100 km/h w 5,2 sekundy, a „zwykły” Boxster z PDK osiąga to w zaledwie 5,8 sekundy. Równocześnie, te wyjątkowe dwuosobowe pojazdy są bardziej oszczędne niż kiedykolwiek wcześniej, zużywając 8,9 litra w Boxsterze (co odpowiada 26,3 mpg US) oraz 9,2 litra (co odpowiada 25,5 mpg US) w modelu S, w każdym przypadku zgodnie z normą EU4 i przy skrzyni PDK.
Oczywiście, obie jednostki napędowe spełniają rygorystyczne normy emisji EU5 i ULEV.
Wygląd pełen pewności siebie
Nowe Boxstery są zrozumiale bardzo pewne siebie, nawet dumne z wyglądu, z dodatkowo dużymi wlotami powietrza podkreślającymi ich wyższy wygląd oraz wydajność. W Boxsterze dwie poprzeczki wbudowane w każdym boku zewnętrznych wlotów powietrza są wykonane w kolorze nadwozia, podczas gdy w Boxsterze S mają kolor czarny.
Nowe poziome światła pozycyjne LED oraz reflektory przeciwmgielne umieszczone nad bocznymi wlotami powietrza. Kierunkowskazy są zintegrowane w nowych reflektorach halogenowych, które swoim wyglądem przypominają legendarne Carrera GT.
Na życzenie oba Boxstery są dostępne z nowymi reflektorami bi-xenonowymi z funkcją świateł dziennych, dynamicznymi światłami skrętnymi, systemem mycia reflektorów oraz automatyczną kontrolą zasięgu świateł. Oddzielne LED-owe światła do jazdy dziennej zastępują reflektory przeciwmgielne, których funkcję teraz pełnią bi-xenonowe reflektory zoptymalizowane dla doskonałego rozkładu światła.
PDK: szybsza zmiana biegów, poprawa ekonomii paliwa o 16 procent
Oba Boxstery są teraz dostępne po raz pierwszy z Porsche-Doppelkupplungsgetriebe, czyli skrzynią biegów typu podwójne sprzęgło, wywodzącą się z motorsportu i zastępującą wcześniejszą skrzynię Tiptronic S. PDK posiada siedem biegów i składa się z dwóch jednostek przekładniowych, z których każda jest podłączona do napędu przez własne sprzęgło. Jedna jednostka przekładniowa zawiera biegi 1, 3, 5 i 7 oraz bieg wsteczny, druga zawiera biegi 2, 4 i 6. Biegi zmieniają się bardzo szybko, z doskonałą płynnością i bez najmniejszego przerwania trakcji, sprzęgło w jednej jednostce otwiera się, a sprzęgło w drugiej zamyka dokładnie w tym samym czasie, zapewniając ciągłość mocy.
Cały ten proces odbywa się automatycznie w pozycji dźwigni selektora D, podczas gdy kierowca może również zmieniać biegi ręcznie za pomocą łopatek przy kierownicy lub dźwigni selektora umieszczonej w środku. W każdym przypadku proces odłączenia i załączenia sprzęgła odbywa się w pełni automatycznie, bez potrzeby interwencji ze strony kierowcy.
PDK poprawia nie tylko komfort jazdy, ale także pozwala na jeszcze lepsze osiągi i większą oszczędność paliwa niż w modelach z manualną skrzynią biegów. W rezultacie Porsche Boxster S, korzystając z nieprzerwanego przepływu mocy, przyspiesza do 100 km/h w 5,2 sekundy, a Boxster wykonuje to samo zadanie w 5,8 sekundy.
W Porsche Boxster S zużycie paliwa spadło o 16 procent do 9,2 litra/100 kilometrów (25,5 mpg US) w porównaniu do wcześniejszego modelu z Tiptronic S, dzięki optymalnym punktom zmiany biegów i przełożeniom oferowanym przez PDK. „Podstawowy” model wyposażony w PDK pozostaje nawet poniżej dziewięciu litrów, zużycie paliwa wynoszące tylko 8,9 litra/100 kilometrów (26,3 mpg US) oznacza spadek zużycia paliwa o 11 procent w porównaniu do poprzedniego modelu.
Wyposażone w PDK, nowe modele przyspieszają do 100 km/h w 0,2 sekundy szybciej niż wcześniej, dzięki nowemu systemowi Launch Control z elektronicznym zarządzaniem mocą zapewniającemu optymalne przyspieszenie z miejsca.
System Launch Control aktywuje przycisk Sport Plus, który w połączeniu z PDK jest dostępny zarówno w opcjonalnym pakiecie Sport Chrono, jak i w również opcjonalnym pakiecie Sport Chrono Plus. Ten ostatni jest dostępny wyłącznie w połączeniu z opcjonalnym systemem PCM (Porsche Communication Management) i oferuje dodatkowy wskaźnik wydajności oraz indywidualną funkcję pamięci.
Przycisk Sport Plus zawiera również szczególnie sportową strategię zmiany biegów dla skrzyni PDK, idealnie nadającą się na tor wyścigowy.
Kolejną cechą obu pakietów wyposażeniowych jest szczególnie sportowe ustawienie innych systemów pojazdu, dostępne za naciśnięciem przycisku – na przykład zarządzania silnikiem, PSM (Porsche Stability Management) oraz opcjonalnego zawieszenia PASM.
Pakiety są wyraźnie rozpoznawalne już na pierwszy rzut oka dzięki przyciskom aktywacyjnym na konsoli środkowej oraz analogowo-cyfrowemu stoperowi na desce rozdzielczej, który można obsługiwać za pomocą dźwigni na kolumnie kierownicy i który umożliwia kierowcy, aby na przykład precyzyjnie rejestrował swoje czasy okrążeń na torze.
Oba modele są standardowo wyposażone w jeszcze bardziej udoskonaloną sześciobiegową skrzynię manualną. Kolejną standardową cechą w obu przypadkach – przy skrzyni manualnej oraz nowym PDK Porsche – jest Asystent Startowy, który odciąża kierowcę od codziennych obowiązków związanych z jazdą i zapobiega staczaniu się samochodu do przodu lub do tyłu podczas ruszania na wzniesieniu, automatycznie utrzymując samochód w pozycji i kontrolując zwolnienie hamulców po zwolnieniu pedału hamulca przez kierowcę. Dzięki nowemu Asystentowi Startowemu Porsche kierowca może więc ruszać na wzniesieniu płynnie i komfortowo, nie musząc ciągnąć hamulca ręcznego.
Zawieszenie jeszcze bardziej dynamiczne i komfortowe niż wcześniej
Wyjątkowa przyjemność z jazdy oferowana przez oba modele z serii Boxster jest również wynikiem szerokiego rozstawu osi i nowego ustawienia zawieszenia, które poprawia dynamikę jazdy samochodów na jeszcze wyższym poziomie, pomimo zwiększenia komfortu jazdy. Jedną z cech przyczyniających się do zmiany ustawienia zawieszenia są nowo opracowane opony, które oferują dalsze zwiększenie osiągów oraz większy komfort jazdy dzięki obniżonemu ciśnieniu w tylnej osi.
Boxster standardowo jest wyposażony w 17-calowe koła, pół cala szersze niż wcześniej, aby pomieścić większy system hamulcowy Boxstera S na przedniej osi. Wymiary opon pozostają niezmienione: 205/55 ZR 17 z przodu i 235/50 ZR 17 z tyłu. Boxster S z kolei jest wyposażony w 18-calowe felgi z oponami 235/40 ZR 18 z przodu i 265/40 ZR 18 z tyłu.
W połączeniu z 18- i 19-calowymi kołami nowe modele z serii Boxster są dostępne z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu na tylnej osi. Działanie blokady w tym przypadku wynosi 22 procent pod obciążeniem i 27 procent w poślizgu. Efektem jest znaczna poprawa zarówno trakcji, jak i stabilności, co zapewnia znacznie wyższy poziom wydajności na krętych trasach, szczególnie na torze wyścigowym.
Kolejną zaletą jest bardziej stabilne zachowanie podczas zmiany obciążenia. Równocześnie mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, dzięki swojej szczególnej funkcji, idealnie współpracuje z elektronicznym ABD (Automatyczna Blokada Hamulca) dla optymalnej kontroli trakcji, a działanie blokady opóźnia tendencję jednego koła do poślizgu na drodze, która jest śliska tylko z jednej strony.
Porsche Active Suspension Management (PASM) jest dostępne w obu modelach jako opcja. Za naciśnięciem przycisku PASM zmienia siły tłumienia i tym samym oferuje idealne połączenie sportowego i komfortowego zawieszenia oraz sportowego i dynamicznego zawieszenia, które ujawnia swoje walory szczególnie na torze wyścigowym.
Zaawansowany system hamulcowy z opcjonalnymi hamulcami ceramicznymi
Przewiercone i wentylowane wewnętrznie tarcze hamulcowe zapewniają doskonałe hamowanie i moc hamowania w obu modelach z serii Boxster. Z przodu energia hamowania przekazywana jest na tarcze hamulcowe, które mają teraz średnicę 318 mm (12,51 cala) i grubość 28 mm (1,10 cala), za pomocą czterotłoczkowych aluminiowych zacisków monoblokowych.
Z tyłu Boxster wyposażony jest w tarcze hamulcowe o grubości 20 mm (0,79 cala), a Boxster S z tarczami o grubości 24 mm (0,94 cala), w każdym przypadku mających średnicę 299 mm (11,77 cala) dla optymalnej mocy hamowania, ponownie współpracujących z czterotłoczkowymi aluminiowymi zaciskami monoblokowymi.
Opcjonalne hamulce ceramiczne Porsche (PCCB) dostępne w Boxsterze S wprowadzają nowy wymiar technologii hamulcowej i wydajności w segmencie roadsterów. Ten wyjątkowy pakiet ceramicznych tarcz o średnicy 350 mm (13,78 cala) na wszystkich czterech kołach, a także specjalnych klocków hamulcowych, charakteryzuje się żółtymi sześciotłoczkowymi aluminiowymi zaciskami z przodu i czterotłoczkowymi aluminiowymi zaciskami z tyłu, oferując wyjątkową i przede wszystkim stałą moc hamowania oraz przyspieszenie, zapewniając bardzo krótkie drogi hamowania nawet w ekstremalnych warunkach.
Kompleksowy system zabezpieczeń z poduszkami powietrznymi na głowę
Wyposażony w poduszki powietrzne na głowę w otwartym samochodzie, Boxster wyznacza także nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa pasywnego. Poduszki powietrzne chronią pasażerów samochodu w razie bocznego zderzenia jako dodatkowy czynnik bezpieczeństwa uzupełniający ochronę przed uderzeniem bocznym w drzwiach, napełniając się z progów poniżej bocznych okien w ułamku sekundy.
Efekt ten uzupełniają poduszki powietrzne na klatkę piersiową, napełniające się na zewnętrznej części oparć siedzeń.
W połączeniu z dwoma pełnowymiarowymi przednimi poduszkami powietrznymi działającymi w dwóch etapach oraz napięciami pasów bezpieczeństwa i ogranicznikami siły pasów, roadster Porsche oferuje bardzo wysoki standard ogólnego bezpieczeństwa pasywnego.
Wyszukane wnętrze z nowym PCM
Zarówno Boxster, jak i Boxster S są standardowo wyposażone w system audio CDR-30 Porsche, który charakteryzuje się łatwym do odczytania pięciocalowym monochromatycznym wyświetlaczem. Odtwarzacz CD zintegrowany w tym systemie odtwarza również muzykę w formacie MP3.
Nowe PCM (Porsche Communication Management), jeszcze bardziej wydajne, wszechstronne i dużo łatwiejsze w obsłudze, jest dostępne jako opcja, pełniąc funkcję centralnej jednostki sterującej dla wszystkich funkcji audio, komunikacji i nawigacji w samochodzie.
Najważniejszym punktem PCM jest nowy monitor sterujący z zaawansowanym ekranem dotykowym. Mający 6,5 cala, ten ekran jest znacznie większy niż 5,8-calowa jednostka w poprzednim modelu. Równocześnie liczba klawiszy sterujących została zredukowana do zaledwie 16, ponownie w trosce o wygodę użytkowania.
W połączeniu z opcjonalnym uniwersalnym interfejsem audio, PCM jest teraz również w stanie kontrolować zewnętrzne źródła audio, takie jak iPod® czy pamięć USB.
Dodatkowymi opcjami w jednostce PCM są nowa funkcja wprowadzania głosowego oraz elektroniczny dziennik.
Kolejną nowością jest pakiet dźwiękowy Porsche Sound Package Plus, wyposażony w radio, odtwarzacz CD i siedem głośników, dostępny na życzenie, podobnie jak system dźwiękowy BOSE® Surround z jedenastoma głośnikami i siedmiokanałowym cyfrowym wzmacniaczem, naturalnie dostosowanym do samochodu oraz różnymi opcjami podłączenia telefonu.
W połączeniu z podgrzewaniem siedzeń, nowe Boxstery są dostępne opcjonalnie z wentylacją siedzeń zarówno w standardowych, jak i komfortowych fotelach w pełnej lub częściowej skórze. Szczególnie w ciepłym sezonie aktywna wentylacja siedzeń zapewnia przyjemnie komfortowy i suchy klimat na powierzchni siedzenia wentylowanej w dokładnych miejscach, gdzie pasażer ma bliski kontakt z siedzeniem.
Kierowca i pasażer mogą aktywować wentylację siedzeń razem z ich podgrzewaniem, skutecznie usuwając wilgoć z powierzchni i jednocześnie zapewniając przyjemną temperaturę.
Więcej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa
Porsche Boxster nadal umacnia swoją pozycję jako wzór do naśladowania w segmencie otwartych dwuosobowych sportowych samochodów. Już teraz lekkie, mocne i oszczędne, drugie pokolenie roadstera Porsche z silnikiem umieszczonym centralnie staje się jeszcze bardziej sportowe w osiągach i skromniejsze w zużyciu paliwa.
Najważniejszym punktem nowego modelu są nowe sześciocylindrowe silniki boxer, opracowane od podstaw jako całkowicie nowe jednostki napędowe, o pojemności 2,9 litra w Boxsterze i 3,4 litra w Boxsterze S.
Te silniki należą do tej samej rodziny, co szczególnie wydajne jednostki napędowe wprowadzone niedawno w serii modeli 911. Nowy „podstawowy” silnik generuje 255 KM (188 kW) przy 6400 obr/min, co stanowi wzrost o 10 KM w porównaniu do poprzedniego modelu o pojemności 2,7 litra.
Maksymalny moment obrotowy wzrósł o 17 Nm do 290 Nm (214 lb-ft), dostarczany stabilnie w zakresie od 4400 do 6000 obr/min.
Dzięki bezpośredniemu wtryskowi paliwa (DFI), sześciocylindrowy silnik w Porsche Boxster S oferuje 15 KM więcej niż wcześniej, generując teraz 310 KM (228 kW) również przy 6400 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 360 Nm (265 lb-ft) – 20 Nm więcej niż wcześniej – w zakresie od 4400 do 5500 obr/min z tego wyjątkowego silnika 3,4-litra.
Przy takiej mocy, bilans mocy i masy w obu roadsterach Porsche, tak istotny dla dynamicznych samochodów sportowych, poprawia się ponownie. Z masą własną wynoszącą zaledwie 1335 kg (2944 lb), co jest znakomitym wynikiem dla otwartego sportowego samochodu w tej klasie, Boxster oferuje stosunek mocy do masy wynoszący 5,2 kg na koń mechaniczny.
Ważąc 1355 kg (2988 lb), Porsche Boxster S jest jeszcze bardziej dynamiczny, z stosunkiem mocy do masy wynoszącym zaledwie 4,4 kg.
W każdym przypadku kierowca korzysta z maksymalnej wydajności przy minimalnym zużyciu paliwa, nowoczesne roadstery Porsche osiągają swoje najbardziej wyjątkowe osiągi i oszczędność paliwa w połączeniu z nową skrzynią Porsche-Doppelkupplungsgetriebe (PDK), czyli Skrzynią Biegów z Podwójnym Sprzęgłem.
Zmiana biegów odbywa się bardzo szybko, bez najmniejszego przerwania mocy, Boxster S z PDK przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 5,2 sekundy, podczas gdy „podstawowy” Boxster wykonuje to samo w równie imponujące 5,8 sekundy.
Dzięki optymalnym punktom zmiany biegów i przełożeniom z PDK, Boxster S oferuje o 16 procent lepszą oszczędność paliwa niż wcześniejszy model z Tiptronic S, zmniejszając zużycie paliwa do zaledwie 9,2 litra/100 kilometrów (EU4), co odpowiada 30,7 mpg imp.
Model „podstawowy” z PDK pozostaje nawet poniżej dziewięciu litrów, średnie zużycie paliwa wynoszące 8,9 litra/100 km (31,7 mpg imp) poprawiając oszczędność paliwa o 11 procent w porównaniu do wcześniejszego modelu.
Wyposażony w skrzynię manualną, która obecnie jest standardowo wyposażona w sześć biegów w obu modelach, Boxster S przyspiesza do 100 km/h w 5,3 sekundy, Boxster wykonuje to samo w 5,9 sekundy. I nawet w przypadku tej skrzyni manualnej, dwuosobowe Porsche zużywają jeszcze mniej paliwa niż wcześniej, a zużycie paliwa spadło do 9,2 litra/100 km (30,7 mpg imp) w Boxsterze i 9,6 litra/100 km (29,4 mpg imp) w modelu S, w obu przypadkach zgodnie z normą EU4.
Uderzający wygląd
Nowe roadstery mają swoje własne unikalne profile, które wyraźnie odróżniają je od Caymana. Z przodu, większe niż w poprzednim modelu zewnętrzne wloty powietrza wyraźnie podkreślają pewny wygląd samochodu oraz wyższe osiągi nowych modeli. Dwie poprzeczki zintegrowane po obu stronach w zewnętrznych wlotach powietrza są wykonane w kolorze nadwozia w Boxsterze i są czarne w Porsche Boxster S, dodając nowy efekt graficzny z przodu, dzięki czemu nowy roadster Porsche jest wyraźny już przy pierwszym spojrzeniu.
Światła pozycyjne LED oraz reflektory przeciwmgielne są umieszczone poziomo nad wlotami powietrza z boku. Kierunkowskazy są zintegrowane w nowych reflektorach halogenowych, które przypominają wyglądem Carrera GT.
Pakiet świetlny zawierający nowe reflektory bi-xenonowe, dynamiczne światła skrętne, LED-owe światła do jazdy dziennej, system czyszczenia reflektorów oraz automatyczną kontrolę zasięgu świateł jest dostępny jako opcja w obu wersjach Boxstera. Światła do jazdy dziennej złożone z sześciu LED-ów ustawionych obok siebie zastępują reflektory przeciwmgielne, których funkcję teraz spełniają reflektory bi-xenonowe, oferujące zoptymalizowane oświetlenie boczne i pokrycie dla maksymalnej widoczności i bezpieczeństwa.
Z boku od razu zauważysz nowe koła produkcyjne o unikalnym wzorze. Boxster ma 17-calowe koła w otwartym pięcioramiennym designie, model S może pochwalić się nowymi 18-calowymi felgami Boxster S II z pięcioma sportowymi i dynamicznymi podwójnymi ramionami.
Dzięki swojej konstrukcji, zarówno koła produkcyjne oferują imponujący widok na system hamulcowy i pomagają w wentylacji hamulców.
Lusterka zewnętrzne o podwójnym ramieniu również mają nowy design, oferując jeszcze lepszą widoczność z tyłu i spełniając wszystkie przyszłe wymagania prawne. Optymalna aerodynamika dodatkowo pomoże utrzymać lusterka w czystości podczas deszczu.
Dopasowując się do nowego przedniego sekcji, projektanci Porsche stworzyli zupełnie nowy design tylnego panelu w roadsterze Porsche. Nowo zaprojektowane tylne lampy z wszystkimi czerwonymi światłami w technologii LED nadają samochodowi szczególny charakter z tyłu. Równocześnie światła reagują bardzo szybko, co zwiększa aktywne bezpieczeństwo samochodu.
Tylne lampy zwężają się w ostrym punkcie na zewnątrz, elegancko integrując się z nowym tyłem samochodu, a grafika LED tworzy naprawdę uderzający design świetlny.
Tak samo uderzające wloty dyfuzora otaczające nowo zaprojektowane końcówki wydechu dopełniają dolną część nowego tyłu. Boxster jest wyposażony w pojedynczą końcówkę wydechu, natomiast Boxster S ma podwójne końcówki w specjalnym stylu przypominającym 911 GT3.
Sześciocylindrowe silniki zupełnie nowe
Jednostki napędowe w Boxsterze i Boxsterze S wchodzą na rynek jako najnowsze przedstawiciele nowej generacji silników płaskosześciocylindrowych Porsche. Całkowicie nowe, lżejsze niż przedtem i mające mniej indywidualnych komponentów, rozwijają więcej mocy i osiągów oraz oferują jeszcze większą efektywność niż ich poprzednicy.
W Boxsterze silnik 2,9-litrowy zastępuje wcześniejszą jednostkę 2,7-litrową, a zwiększenie pojemności silnika towarzyszy wzrostowi stopnia sprężania z 11,3 do 11,5, co zwiększa maksymalną moc do 255 KM (188 kW).
Silnik w Porsche Boxster S zachowuje tę samą pojemność 3,4 litra co wcześniej. Ale korzystając z nowego bezpośredniego wtrysku paliwa Porsche (DFI) i wzrostu stopnia sprężania z 11,1 do 12,5, silnik oferuje maksymalną moc wynoszącą nie mniej niż 310 KM (228 kW).
Większa efektywność nowych jednostek napędowych wynika w dużej mierze z konsekwentnego zwiększenia fundamentalnych cech: mniejsza masa, obniżony tarcie wewnętrzne i mniej ruchomych mas pomagają uzyskać zarówno sześciocylindrowe silniki większą moc przy mniejszym zużyciu paliwa.
W rezultacie nowe silniki są o około sześć kilogramów lżejsze od wcześniejszych jednostek napędowych, dwuczęściowa komora korbowodu zintegrowana z łożyskami wału korbowego zastępuje wcześniejszy czteroskrzynkowy blok z oddzielnymi podporami łożysk. Ogromną zaletą, oprócz zmniejszonej masy, jest mniejsza liczba indywidualnych komponentów.
Równocześnie inżynierowie Porsche zwiększyli termiczną i mechaniczną odporność silnika, zmieniając strukturę komory korbowodu z otwartej na zamkniętą. Osłony cylindrów, które wcześniej stały swobodnie wokół uszczelki cylindrowej, są teraz połączone z blokiem za pomocą odlewanego pokrywy obejmującej kanały chłodzące, co zapewnia cylindrom jeszcze większą stabilność w kształcie i strukturze.
Kolejną zaletą jest zmniejszenie zużycia oleju i, dzięki niższemu poziomowi tarcia, zmniejszenie zużycia paliwa.
Nowe uchwyty silnika z dodatkowymi przekrojnymi końcówkami i nowymi specyfikacjami mocowania pomagają dodatkowo zwiększyć komfort jazdy i poprawić dynamikę jazdy, z silnikiem zintegrowanym jeszcze mocniej w samochodzie, co zmniejsza względny ruch samego nadwozia.
Boxster S: pierwszy Boxster z bezpośrednim wtryskiem paliwa
Wprowadzając silnik o pojemności 3,4 litra, zastosowany w nowym Boxsterze S, Porsche ogłasza nadejście bezpośredniego wtrysku paliwa (DFI) w segmencie roadsterów z silnikiem umieszczonym centralnie. Porsche DFI działa na zasadzie jednorodnej mieszanki paliwowo-powietrznej, równomiernie rozprzestrzeniając powietrze i paliwo w komorze spalania, aby zapewnić optymalne spalanie przez cały czas. W zależności od obciążenia silnika i prędkości, paliwo jest wtryskiwane przez DFI pod ciśnieniem do 120 bar bezpośrednio do komory spalania.
Główną korzyścią jest to, że w przeciwieństwie do konwencjonalnego wtrysku do kolektora ssącego, mieszanka paliwowo-powietrzna jest teraz formowana bezpośrednio w samej komorze spalania. Podczas gdy w przypadku pośredniego wtrysku paliwo jest w części atomizowane przed zamkniętym zaworem ssącym, zaletą bezpośredniego wtrysku paliwa jest to, że paliwo nie jest wtryskiwane bezpośrednio do cylindrów, dopóki zawór nie jest otwarty.
Umieszczony między dwoma zaworami ssącymi, wtryskiwacz jest skierowany bezpośrednio na dwa strumienie powietrza, unikając strat związanych z filmem ściennym, które nieuchronnie występują w konwencjonalnym procesie, gdy mgła paliwowa osiada na ściankach kolektora ssącego.
Powietrze i paliwo mieszają się więc jeszcze lepiej w cylindrze, zapewniając czysty i kompletny proces spalania. Energię termiczną potrzebną do odparowania paliwa w komorze spalania czerpie się z powietrza spalanego, co obniża jego temperaturę. To zmniejsza objętość ładunku cylindrów oraz pozwala na indukcję dodatkowego powietrza przez otwarty zawór ssący, ponownie poprawiając ładunek cylindrów.
Kolejną korzyścią jest to, że niższa temperatura zmniejsza efekt detonacji, pozwalając na wyższy stopień sprężania: W porównaniu do wcześniejszego modelu, stopień sprężania w silniku 3,4 litra wynosi 12,5:1, co znowu zwiększa efektywność termiczną silnika, zapewniając więcej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa.
Bezpośredni wtrysk paliwa ma pozytywny wpływ nie tylko na efektywność silnika, ale także na charakterystyczne cechy jednostki napędowej Boxster S, co kierowca od razu poczuje: Dzięki wtryskiwaniu paliwa na ułamki sekundy przed spaleniem silnik reaguje jeszcze płynniej i spontanicznie na najmniejsze ruchy pedału gazu.
Emisje spalin spełniające najsurowsze normy
Obie jednostki napędowe już spełniają nadchodzące normy emisji EU5 w Europie oraz normy ULEV w USA. Aby zapewnić tę jakość, silnik 2,9-litrowy ma pompę powietrza pomocniczego, która pomaga spalać paliwo w emisjach spalin podczas uruchamiania silnika na zimno, szybko podgrzewając katalizatory do ich regularnej temperatury roboczej.
Silnik 3,4-litrowy oferuje porównywalny efekt dzięki wysokociśnieniowemu procesowi stratygraficznemu, który natychmiast podgrzewa katalizatory. W tym przypadku podwójny wtrysk paliwa zwiększa temperaturę spalin, aby jak najszybciej podgrzać katalizatory. Mieszanka paliwowo-powietrzna jest zapalana w bardzo późnym momencie, co ponownie zwiększa temperaturę emisji spalin i zmniejsza objętość emisji podczas fazy rozruchu.
Ostatecznie nowo opracowany układ wydechowy z dwoma pre-katalizatorami zintegrowanymi w kolektorach blisko silnika oraz dwoma głównymi katalizatorami pomaga szybko i całkowicie oczyścić spaliny.
VarioCam Plus dla wyższej mocy przy mniejszym zużyciu paliwa
Jak ich poprzednicy, nowe jednostki napędowe wyposażone są w sprawdzoną regulację wałka rozrządu VarioCam Plus z zmiennym czasowaniem na stronie ssącej i kontrolą podnoszenia zaworów. Te operacje są wykonywane przez hydraulicznie sterowane popychacze na stronie ssącej silnika, z zarządzaniem dwóch krzywek różniących się rozmiarem na wałku ssącym.
Dużą zaletą VarioCam Plus jest połączenie optymalnej mocy i momentu obrotowego z zwiększoną efektywnością paliwową, zarządzaniem emisjami oraz płynnością pracy. W połączeniu z nowym bezpośrednim wtryskiem paliwa Porsche oferuje to idealną symbiozę, która zwiększa moc silnika i moment obrotowy, zmniejszając jednocześnie zużycie paliwa.
Aby jeszcze bardziej zwiększyć spontaniczną i bezpośrednią reakcję silnika, jego efektywność oraz szybki bieg, inżynierowie w Weissach przeprojektowali cały układ zaworowy. W swoim wymiarze, popychacze dla zaworów ssących zostały zmniejszone z 33 do 31 milimetrów (1,22 – 1,20 cala), a popychacze na zaworach wydechowych z 33 do 28 milimetrów (1,22 – 1,10 cala).
Dzięki tym mniejszym wymiarom i mniejszej masie szybko poruszających się popychaczy, bezwładność masy została odpowiednio zmniejszona, a prędkość obrotowa silnika zwiększona. W rezultacie maksymalna dopuszczalna prędkość obrotowa silnika wynosi teraz 7500 obr/min, a obie jednostki napędowe osiągają swoją maksymalną moc przy 6400 obr/min.
Pompa olejowa na żądanie i oddzielna pompa chłodzenia
Kolejnym krokiem w celu zwiększenia efektywności nowych silników Porsche było optymalizacja układu zasilania i ekstrakcji oleju, a inżynierowie skupili się najpierw na bezpiecznym zasilaniu olejem, także przy większych przyspieszeniach bocznych i podłużnych. Drugim punktem było dalsze zmniejszenie strat oporowych i napędowych w systemie.
Aby osiągnąć te cele, obwód olejowy w nowych silnikach podąża za zasadą zintegrowanej suchej smarowania, składającą się z pompy olejowej z czterema etapami zasysania i etapem ciśnienia, teraz w pełni kontrolowanej po raz pierwszy.
Zarządzanie silnikiem dostosowuje przepływ oleju do bieżących wymagań, redukując w ten sposób moc potrzebną do uruchomienia pompy olejowej, a tym samym obciążenie działające na silnik. Oczywiście pomaga to również zmniejszyć zużycie paliwa.
Po raz pierwszy pompa chłodzenia w nowych silnikach Boxer Porsche jest umieszczona na zewnątrz korpusu silnika, co pozwala na elastyczne dostosowanie wymiarów pompy i zmniejszenie kosztów serwisu i napraw w razie potrzeby. Średni przepływ objętości rozwinięty przez nową pompę chłodzenia w związku z większą mocą silnika oraz zapewnienia odpowiedniego efektu chłodzenia silnika w każdym momencie wzrasta o około 20 procent.
Nowy, zmienny układ ssący
Obie jednostki napędowe wyposażone są w nowy układ dolotowy, zawierający rurę rezonansową i rozdzielającą pomiędzy prawym a lewym rozdzielaczem dolotowym. Jedną z nowości jest nowo zaprojektowana sekcja środkowa pomiędzy prawym a lewym rozdzielaczem dolotowym. Pierwotnie montowane jako oddzielne jednostki, rury rezonansowe i rozdzielające zostały teraz zintegrowane w jeden wspólny element. Odbijając kształt sekcji środkowej, która teraz ma owalny kształt, klapa rezonansowa i rura rozdzielająca mają półowalną geometrię.
Klapa rezonansowa służy do dostosowania oscylacji powietrza w układzie dolotowym do odpowiedniej prędkości silnika, zapewniając wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach, bardziej płynny przebieg momentu obrotowego oraz wysoką maksymalną moc. Dwukomorowa rura rozdzielająca z klapą zmianową również poprawia moment obrotowy silnika przy niskich prędkościach obrotowych.
Rozdzielacze dolotowe na dwóch rzędach cylindrów są dostosowane wymiarowo do specyficznych cech dwóch jednostek napędowych i zatem mają różną geometrię. Kolejną nowością jest przeprojektowana komora rezonansowa w górnej części rozdzielacza dolotowego. Ta nowa funkcja na silniku „podstawowym” służy do tłumienia akustycznych nieprzyjemnych hałasów rezonansowych przy wysokich prędkościach obrotowych silnika. W połączeniu z nowo opracowanym układem wydechowym, wzór dźwięku silnika został zatem na nowo skomponowany, oferując teraz jeszcze większą brzmienie i bardziej dynamiczny charakter.
Przyspieszając szybciej, oszczędzając paliwo: Porsche-Doppelkupplungsgetriebe (PDK)
Oba nowe roadstery są po raz pierwszy dostępne z opcjonalnym PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe), Skrzynią Biegów z Podwójnym Sprzęgłem z siedmioma biegami, zastępującą wcześniejszą skrzynię Tiptronic S.
W zasadzie PDK składa się z jednej skrzyni manualnej podzielonej na dwie indywidualne jednostki przekładniowe oraz jednostki sterującej hydraulicznej. „Serce” przekładni tworzą dwie współdziałające sprzęgła wielopłytkowe, działające w kąpieli olejowej i hydraulicznie sterowane na jednej wspólnej osi.
Jedno sprzęgło jest dla pierwszej jednostki przekładniowej obejmującej biegi nieparzyste i bieg wsteczny, a drugie sprzęgło jest dla drugiej jednostki przekładniowej, obejmującej biegi parzyste.
Dzięki szeregom zaworów ciśnieniowych, jednostka sterująca hydraulicznie zarządza zarówno sprzęgłami, jak i cylindrami zmian biegu aktywującymi pożądane przełożenie. Biegi zmieniają się bardzo szybko, bez najmniejszego szarpnięcia, i bez przerwy w mocy lub trakcji, sprzęgło w jednej jednostce przekładniowej otwierając się, a drugie sprzęgło zamykając w tym samym czasie.
W pozycji dźwigni selektora D, cały ten proces odbywa się całkowicie automatycznie, zapewniając maksymalny komfort i płynność. Naciskając łopatki na kierownicy lub po prostu przesuwając dźwignię selektora, kierowca może jednak również zmieniać biegi ręcznie.
W każdym przypadku proces załączania i wyłączania sprzęgła nie wymaga żadnej akcji ze strony kierowcy.
Dużą zaletą jest zmiana biegów do 60 procent szybciej niż w przypadku manualnej i automatycznej skrzyni biegów, ponieważ biegi są już w zazębieniu, gdy kierowca zmienia z jednego biegu na inny. Kolejną zaletą jest zmniejszenie masy PDK, która, mimo dodania dwóch biegów, jest o około 10 kg (22 lb) lżejsza niż wcześniejsza skrzynia Tiptronic S.
Doppelkupplungsgetriebe Porsche ma siedem biegów do przodu i jeden bieg wsteczny. Biegi 1-6 charakteryzują się sportowym przełożeniem, a oba modele osiągają maksymalną prędkość na szóstym biegu. Dzięki długiemu przełożeniu, siódmy bieg ma funkcję nadbiegu lub oszczędnościową.
Zmiana biegów na dźwigni selektora lub bezpośrednio na kierownicy
Kierowca może obsługiwać Doppelkupplungsgetriebe tak samo, jak wcześniej Tiptronic S: albo za pomocą łopatek na nowo zaprojektowanej kierownicy PDK, albo przez również przekształconą dźwignię selektora w konsoli środkowej.
Kierownica w sportowym, trójramiennym designie ma dwie łopatki zmiany biegów w szczególnie ergonomicznym ułożeniu. Naciskając prawą lub lewą łopatkę do przodu, kierowca zmienia bieg w górę, a ciągnąc łopatki w tył, zmienia bieg na dół.