Po tym, jak Volkswagen kupił czeską markę Skoda na początku lat 90., stworzył plan dla tej wschodnioeuropejskiej marki, który obejmował małą gamę modeli, w tym Fabii.
Nowy model został całkowicie zaprojektowany od podstaw i znacznie różnił się od poprzedniej Felicii, która była bardziej ewolucją opartą na starszej platformie Skody. Volkswagen stworzył Fabie, kierując się dziedzictwem czeskiej marki, co okazało się kluczowe. W ten sposób pierwsza generacja tego modelu odniosła ogromny sukces. Co więcej, produkowano go w trzech wersjach nadwozia: hatchback z pięcioma drzwiami, sedan i kombi.
Cubistyczny design był czeskim trendem, a Volkswagen polecił działowi projektowemu, aby stworzył samochód zgodnie z tymi pomysłami. W związku z tym Fabia miała kanciaste kształty, w tym na reflektorach i kratce chłodnicy. Z zaokrąglonym dachem, reszta samochodu była nowoczesna i odpowiadała nowym trendom w branży motoryzacyjnej. Z profilu, mały hatchback miał pochylone do przodu tylne okno, które następnie przechodziło w pionowy spadek na resztę klapy bagażnika.
W środku samochód miał taką samą zakrzywioną deskę rozdzielczą jak Fabia hatchback. Jedynymi prostokątnymi elementami na pokładzie były kratki wentylacyjne. Łatwy w odczycie i zrozumieniu zestaw wskaźników miał wyraźne tarcze dla prędkościomierza i obrotomierza oraz wskaźniki poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego umieszczone na górze. Z przodu, fotele kubełkowe były proste, z sześcioma manualnymi regulacjami. Producent zamontował w tylnej części dzieloną kanapę, która powiększała w przeciwnym razie mały bagażnik.
Pod maską, Skoda zainstalowała wybór sześciu silników benzynowych i pięciu wysokoprężnych. Wszystkie były sparowane z 5-biegową skrzynią biegów.
Zewnętrzny design wszystkich modeli Škoda Fabia, Škoda Fabia Combi oraz Škoda Fabia Sedan sprawia wrażenie dynamiki, co podkreśla widok z przodu. Jest to charakterystyczne dla wszystkich samochodów Škoda, gdzie przód dominuje radiator z szerokim chromowanym wykończeniem oraz dużym logo Škoda. Ochronne listwy chronią najbardziej narażone części zderzaka przed uszkodzeniami, a modele Comfort i Elegance mają także ochronne listwy po bokach nadwozia. Wszystkie modele Škoda Fabia są wyposażone w wyraźne reflektory, które nadają elegancki i pewny wygląd. Wąskie szczeliny między różnymi częściami nadwozia są widocznym znakiem jakości wykonania i minimalizują opory powietrza oraz hałas aerodynamiczny.
O długości 3960 mm, hatchback Škoda Fabia doskonale wykorzystuje dostępną przestrzeń, oferując niezwykle przestronne wnętrze. Jego obszerna kabina pasażerska czyni go jednym z największych samochodów w swojej klasie. Właśnie to, między innymi, przyczyniło się do natychmiastowej popularności Škoda Fabia, zarówno wśród klientów, jak i profesjonalistów. Przestrzeń bagażowa jest także bardzo pojemna: 260 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność może wzrosnąć do 1016 litrów (od modelu Comfort tylne siedzenia dzielą się w proporcji 1/3 : 2/3; dzielone tylne siedzenia są standardem we wszystkich brytyjskich modelach hatchback Škoda Fabia).
Škoda Fabia Combi udowadnia, że kombi nie musi być samochodem wyłącznie użytkowym, poświęcając elegancję przez wzgląd na funkcjonalność. Combi z łatwością odróżnia się od Škoda Fabia dłuższą, elegancką tylną częścią. Plastyczny zderzak w kolorze nadwozia bez szwów łączy się gładko z grillem, błotnikami oraz reflektorami. Škoda Fabia Combi ma dużą przestrzeń bagażową; pod fabryczną osłoną zwijaną znajduje się 426 litrów praktycznej przestrzeni. Po złożeniu tylnych siedzeń (od modelu Comfort tylne siedzenia dzielą się w proporcji 1/3 : 2/3) pojemność może wzrosnąć do 1225 litrów.
Model komercyjny Škoda Fabia Praktik, specjalnie zaprojektowany dla przedsiębiorców i właścicieli małych firm, pochodzi z modelu Škoda Fabia Combi w wersji Classic. Samochód ma miejsce dla dwóch pasażerów. Przestrzeń dla pasażerów oddzielona jest od przestrzeni ładunkowej solidną poprzeczną ścianką z kratką w górnej części. Przestrzeń ładunkowa o objętości 1290 litrów dostępna jest przez piątą furtkę lub przez drzwi z prawej strony (drzwi z lewej strony nie mogą być otwierane). Cała przestrzeń za przednimi siedzeniami zaprojektowana jest do transportu ładunków. Podłoga wykonana jest z mocnej sklejki z wodoodpornym i antypoślizgowym wykończeniem, a w rogach znajdują się cztery oczka do mocowania ładunku. Tylne drzwi boczne wykończone są solidnym materiałem, a w miejscu okien znajduje się metalowa blacha w kolorze nadwozia. Wnętrze wzbogacono o kilka przydatnych elementów, w tym dwie lampki do czytania nad przednią szybą oraz schowek na małe przedmioty. Samochód dostępny jest z silnikami 1.2 12V HTP/47 kW oraz 1.9 SDI/47 kW, a także w kolorach Candy White, Corrida Red i Dynamic Blue.
Škoda Fabia Sedan ma klasyczną trójkomorową konstrukcję nadwozia z profilem bocznym w kształcie klina oraz nieco podniesioną klapą bagażnika, której górna krawędź jest uformowana jak spojler. Kształt nadwozia podkreśla dynamiczny styl samochodu, elegancję, niezawodność i niezwykle dużą przestrzeń wewnętrzną. Większość elementów nadwozia – od przedniej części aż po krawędź tylnego drzwi – jest identyczna jak w hatchbacku Škoda Fabia. Słupki „C” to oddzielna tylna sekcja, która wkomponowuje się w tylny błotnik. Kształt dachu, tylnej części, tylnej szyby i klapy bagażnika różni się od innych wersji samochodu.
W swojej długości 4222 mm, Škoda Fabia Sedan ma przestronną przestrzeń bagażową (428 litrów), co stawia ją w porównaniu z wieloma samochodami klasy średniej. Dodatkowo modele Comfort i wyższe są wyposażone w dzielone tylne siedzenia 1/3 : 2/3, co zwiększa objętość przestrzeni bagażowej do 789 litrów.
Wyposażenie
Od wersji Classic wszystkie modele są wyposażone w poduszkę powietrzną kierowcy, napinacze pasów bezpieczeństwa przednich oraz immobilizer. Standardowe wyposażenie obejmuje również elektro-hydrauliczne wspomaganie kierownicy (w samochodach z silnikiem 1.2/40 jest to opcja) oraz zdalne otwieranie bagażnika. Panel deski rozdzielczej wykonano z materiału o miękkiej i przyjemnej fakturze z wykorzystaniem technologii „slush”. Duże, łatwe do odczytania wskaźniki – wszystkie wersje są wyposażone w obrotomierz i cyfrowy zegar – mają zielone podświetlenie. Panel deski rozdzielczej płynnie łączy się ze środkową konsolą, która ma gniazdo 12 V. System ogrzewania i wentylacji ma wbudowany filtr pyłków oraz recyrkulację powietrza wewnętrznego. Różne kieszenie i schowki na małe przedmioty, uchwyt na puszki oraz zamek z uchwytem na długopis i ołówek po stronie pasażera sprawiają, że wnętrze samochodu jest jeszcze bardziej funkcjonalne (w samochodach z klimatyzacją schowki te są chłodzone).
Klienci docenią wiele przemyślanych detali. Wszystkie samochody Škoda Fabia mają ostrzegawczy sygnał świetlny przy włączeniu świateł po wyjściu z samochodu. Oświetlenie wnętrza automatycznie włącza się po otwarciu drzwi i wyjęciu kluczyka ze stacyjki. Wyłącza się również automatycznie po 30 minutach, jeśli zostanie przypadkowo pozostawione włączone. Reflektor na boku przednich drzwi działa jako ostrzeżenie dla przejeżdżających kierowców.
Oprócz funkcji w modelu Classic, model Comfort fabrycznie wyposażony jest w poduszkę powietrzną dla pasażera z przodu, regulowany w pionie i w poziomie kołnierz kierownicy, dzielone tylne siedzenia, ochronne listwy boczne oraz centralny zamek z systemem zabezpieczeń. Po jego aktywacji system uniemożliwia otwarcie drzwi, nawet od wewnątrz, po wybiciu szyby. W wyposażeniu Comfort znajduje się regulowane w pionie siedzenie kierowcy, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane przednie okna oraz zdalnie zamykany korek paliwa. Dodatkowo modele Comfort i wyższe mają przyciemniane przednie szyby, zewnętrzne lusterka w kolorze nadwozia oraz praktyczne gniazdo zasilające w przestrzeni bagażowej (Combi i Sedan). Schowki w tylnych drzwiach uzupełniają liczbę kieszeni i schowków.
Jak w przypadku innych modeli Škoda, Elegance to najwyższa wersja Škoda Fabia. Oprócz wyposażenia innych wersji, zawiera system informacyjny, który ostrzega kierowcę o otwartych drzwiach i uszkodzonych żarówkach w zewnętrznych światłach. Standardowe wyposażenie Elegance obejmuje również automatyczną klimatyzację, która oprócz zwykłej funkcji chłodzenia wnętrza chłodzi również dwie lodówki w desce rozdzielczej. Wybierając funkcję odwrotu, system wentylacji automatycznie przełącza się na recyrkulację wewnętrzną, ograniczając tym samym napływ powietrza zewnętrznego z spalinami do wnętrza pojazdu. Przednie drzwi mają lampki na dolnej krawędzi (wewnętrznej), które działają jako ostrzeżenie dla przejeżdżających kierowców i iluminują drogę, ułatwiając i zwiększając bezpieczeństwo wsiadania i wysiadania z samochodu. Reflektory przeciwmgielne, elektrycznie otwierane przednie i tylne okna, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne są standardem. Jeśli poziom płynu do spryskiwaczy jest niski, zapali się kontrolka ostrzegawcza. Elegance ma również centralny zamek z zdalnym sterowaniem w składanym kluczyku, 14-calowe felgi ze stopów lekkich (15-calowe koła w samochodach z jednostką 2.0/85 kW), chromowe detale wewnętrzne (uchwyt dźwigni zmiany biegów, przycisk zwalniania hamulca ręcznego, pokrywy bezpieczeństwa drzwi) i oświetlaną komorę schowka na stronie pasażera.
Opcjonalne wyposażenie
Zakres opcji dostępnych w wersji Classic obejmuje poduszki powietrzne boczne, podgrzewane przednie siedzenia, alarm, spryskiwacze reflektorów, tempomat, przygotowanie do radia (w tym antena i cztery/osiem głośników), radia Škoda oraz zmieniak CD. Dostępne są także przygotowanie do telefonów komórkowych, elektrycznie sterowany panoramiczny dach z zasłoną i blokadą antypoślizgową, trzy siatki do mocowania przedmiotów w bagażniku (Sedan) oraz mały pakiet skórzany (kierownica, uchwyt dźwigni zmiany biegów oraz uchwyt hamulca ręcznego owinięte skórą). Nowe opcje na rok modelowy 2003 obejmować będą możliwość dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera (przedniej i bocznej – jeśli są zainstalowane), trzeci zagłówek dla tylnych siedzeń oraz wszystkie wersje można wyposażyć w praktyczną szufladę pod siedzeniem kierowcy.
Opcjonalnie, Škoda Fabia Classic może być wyposażona w regulowane w pionie i poziomie koło kierownicy. Modele Classic i Comfort mogą być wyposażone w automatyczny system klimatyzacji. System stabilizacji elektronicznej ESP jest dostępny w pojazdach z silnikiem 2,0 l /85 kW. Opcje dla modeli Comfort i Elegance obejmują również elektrycznie sterowane tylne okna z blokadą bezpieczeństwa dla dzieci, reflektory ksenonowe z automatycznym ustawieniem w kierunku oraz spryskiwacze, podgrzewane spryskiwacze przedniej szyby, czujniki parkowania, system nawigacyjny oraz pakiet sportowy (trzyramienna kierownica, pokrowiec na dźwigni zmiany biegów, uchwyt hamulca ręcznego oraz sportowe siedzenia przednie w stylu sportowym). Elegance może być wyposażona w skórzane wnętrze, w tym skórzane siedzenia oraz pakiet wykończenia skórzanego (kierownica, dźwignia zmiany biegów oraz uchwyt hamulca ręcznego pokryte skórą).
Bezpieczeństwo
Modele Škoda Fabia spełniają wszystkie normy bezpieczeństwa obowiązujące na rynkach, do których są eksportowane, a także już spełniają normy, które wejdą w życie w przyszłości. Prototypy samochodów były poddawane testom zderzeniowym przy prędkości 64 km/h, zamiast określonych 56 km/h. To wywiera znacznie większy nacisk na systemy zabezpieczające oraz na zdolność do pochłaniania energii przez nadwozie. Hatchback Škoda Fabia przeszedł niezwykle wymagający test konsumencki Euro NCAP z oceną „cztery gwiazdki” – jedną z najlepszych w swojej klasie.
Konstrukcja nadwozia wraz z precyzyjnie określoną grubością w pełni galwanizowanych blach stalowych gwarantuje niezwykłą wytrzymałość i sztywność skrętną, co znacząco poprawia bezpieczeństwo pasażerów. Słupki drzwiowe są niezwykle mocne; same drzwi mają podwójne wzmocnienia boczne. Przy zderzeniu przednie i tylne sekcje nadwozia ulegają progresywnej deformacji. Montaż silnika zapobiega jego przesunięciu do kabiny pasażerskiej. Kolumna kierownicza ulega złożeniu podczas uderzenia, a jednostka pedałów zaprojektowana jest tak, aby zapobiec urazom nóg i stóp kierowcy podczas kolizji.
Jeśli podczas poważnego wypadku poduszki powietrzne zostaną uruchomione, automatycznie włączony zostanie zdefiniowany ciąg operacji przez sieć pokładową CAN-Bus; zapalą się wskaźniki ostrzegawcze oraz oświetlenie wewnętrzne, a centralny zamek zostanie odblokowany. Niektóre obwody zasilania zostaną wyłączone, aby zapobiec zwarciom. Pompa paliwa i przewód zasilający paliwo będą natychmiast wyłączone.
Poduszka powietrzna kierowcy jest standardem we wszystkich modelach. Poduszka powietrzna pasażera z przodu jest standardem w modelach Comfort i wyższych. Poduszki powietrzne boczne są dostępne opcjonalnie dla wszystkich modeli. Dodatkowo opcje obejmują dezaktywację przednich poduszek powietrznych pasażera, aby małe dzieci mogły być przewożone w foteliku dziecięcym na przednim siedzeniu.
ABS w połączeniu z regulacją ciągu/momentu obrotowego (MSR) oraz regulacją przeciwpoślizgową (ASR) są standardem lub opcją (w zależności od silnika zamontowanego w samochodzie). Dodatkowo, dla samochodów z silnikami benzynowymi 2-litrowymi i wersjami RS, dostępny jest jako opcja program stabilizacji elektronicznej (ESP).
Wszystkie modele Škoda Fabia są wyposażone w immobilizer i etykietę z kodem VIN na ramie przedniej szyby. Immobilizer wykorzystuje różnorodne kombinacje „pływającego kodu”, odrzucając każdą kombinację, która została już wcześniej użyta. Opcjonalnie dostępny jest system alarmowy monitorujący wnętrze samochodu oraz pomocniczy sygnał alarmowy.
Silniki i skrzynie biegów
Dla Škoda Fabia dostępne są pięć silników benzynowych oraz trzy diesle. Inna opcja to silnik diesla 1.9 TDI PD/96 kW zaprojektowany do modelu RS. Silniki benzynowe spełniają najbardziej rygorystyczne normy EU4, które wejdą w życie w krajach UE w 2005 roku. W niektórych krajach samochody z tymi silnikami kwalifikują się do ulg podatkowych. W zależności od przepisów prawnych w niektórych krajach, niektóre silniki benzynowe spełniające normę EU2 są dostępne. Silniki diesla spełniają normę EU3.
Silniki benzynowe Škoda Fabia spełniające rygorystyczną normę EU4 są wyposażone w dwa katalizatory oraz dwie sondy lambda. Nowe silniki trzycylindrowe o mocy od 40 do 47 kW potrzebują tylko jednego katalizatora ze względu na swoją zaawansowaną technologię. Wszystkie te silniki są kontrolowane za pomocą EOBD (Europejskiej Diagnostyki Pokładowej). Jeśli którakolwiek funkcja nie spełnia wstępnie określonych wartości, zapali się kontrolka ostrzegawcza. Elektroniczna pamięć EOBD ułatwia wykrywanie awarii i diagnozowanie ich, co pozwala pracownikom serwisu na szybkie ich skorygowanie.
Silnik trzycylindrowy został opracowany przez techników w Mladá Boleslav dla hatchbacka Škoda Fabia. Jednostka mocy ma pojemność 1.2 l, jej blok cylindrów oraz głowica cylindrów wykonane są ze stopu aluminium i ma wałek wyrównoważający. Wałek OHC ma dwa zawory na cylinder i napędza go łańcuch. Ten napęd został zaprojektowany w taki sposób, aby nie było potrzeby konserwacji ani wymiany łańcucha i kół zębatych w czasie eksploatacji silnika. System wydechowy również został zmodyfikowany, a katalizator wydechowy znajduje się tuż za kolektorem wydechowym. To rozwiązanie jest szczególnie korzystne, ponieważ w tym miejscu katalizator szybciej nagrzewa się do temperatur roboczych po zimnym uruchomieniu, co sprawia, że spaliny są czystsze i zmniejsza zużycie paliwa. Największą zaletą nowego silnika jest jego wysoki moment obrotowy przy niższych obrotach, stąd oznaczenie HTP – High Torque Performance, co szczególnie przyczynia się do płynnej i komfortowej, ale zarazem elastycznej jazdy. Silnik pracuje płynnie, jest dobrze wyważony i cichy, a już spełnia normę EU 4 i może być łatwo zmodyfikowany, aby sprostać coraz bardziej rygorystycznym wymaganiom przepisów. Ta jednostka mocy rozwija moc 40 kW przy 4750 rpm oraz maksymalny moment obrotowy 106 Nm przy 3000 rpm. Škoda Fabia z silnikiem 1.2 HTP/40 kW osiąga maksymalną prędkość 151 km/h, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 18.4 s i ma średnie zużycie na poziomie 5.9 l /100 km.
Dodatkowe silniki są dostępne dla wszystkich wariantów nadwozia.
Silnik 1.2 12V HTP/47 kW (64 bhp) jest zupełnie nową innowacją i staje się podstawową jednostką mocy 54 bhp dla wersji sedan oraz kombi. Jego konstrukcja jest bardzo podobna do poprzedniego silnika; największe różnice polegają na tym, że ma podwójne sterowanie zaworami OHC w głowicy cylindrów oraz cztery zawory na cylinder. We wszystkich innych aspektach ten silnik ma wszystkie zalety tej zaawansowanej technologii, takie jak wysoki moment obrotowy wytwarzany przy niskich obrotach, korzystna gospodarka paliwowa oraz niskie emisje spalin zgodne z EU4. Dodatkowo ta konstrukcja zwiększa moc silnika do 47 kW, a maksymalna moc jest osiągana przy wyższych obrotach (5400 rpm), umożliwiając elastyczną i dynamiczną jazdę przy wyższych prędkościach, szczególnie przydatną podczas wyprzedzania. Moment obrotowy wzrósł do 112 Nm przy 3000 rpm. Hatchback Škoda Fabia wyposażony w ten silnik ma maksymalną prędkość 160 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 15.9 s, a jego średnie zużycie paliwa wynosi 5.9 l na 100 km.
Najmniejszy silnik ma pojemność 1.4 l i podwójne OHC z technologią czterozaworową. Osiąga moc 55 kW. Maksymalna prędkość Škoda Fabia z tym silnikiem wynosi 167 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 13.8 s, a średnie zużycie to 6.4 l/100 km. Z tym silnikiem dostępna jest automatyczna czterobiegowa skrzynia biegów z hydrodynamicznym konwerterem momentu obrotowego. Ta skrzynia wykorzystuje elektroniczny system „fuzzy logic”, który dostosowuje zmiany biegów nie tylko do warunków drogowych, ale także do sposobu, w jaki kierowca naciska pedał przyspieszenia. Ta jednostka mocy spełnia normę EU4 (EU3 przy automatycznej skrzyni biegów).
Jednostka mocy 1.4 l z czterema zaworami na cylinder jest także dostępna w wersji sportowej, która rozwija maksymalnie 74 kW. Ten silnik zapewnia wspaniałą przyjemność z jazdy. Maksymalna prędkość wynosi 185 km/h, a przyspieszenie od 0-100 km/h zajmuje 11.5 s. Średnie zużycie pozostaje bardzo przyzwoite i wynosi 6.6 l/100 km.
Najpotężniejsza jednostka benzynowa dla Škoda Fabia to silnik 2.0 l /85 kW o momencie 170 Nm przy 2400 rpm. Ten mocny silnik daje wyjątkowe cechy dynamiczne, co potwierdza maksymalna prędkość 195 km/h oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9.9 s. Średnie zużycie paliwa z silnikiem 2.0/85 kW wynosi 7.7 l/100 km.
W zakresie jednostek mocy znajdują się także różne silniki diesla z bezpośrednim wtryskiem. Pierwszym z nich jest silnik 1.9 SDI/47 kW z doładowaniem atmosferycznym i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Ten silnik wyróżnia się korzystnym momentem obrotowym oraz średnim zużyciem paliwa wynoszącym 4.8 l/100 km.
W ofercie silników diesla pojawiła się także nowość. Jest to nowoczesny silnik turbosprężarkowy o pojemności 1.4 litra, który wykorzystuje technologię wtrysku pod wysokim ciśnieniem, tzn. system pompa-nożka. Konstrukcja silnika pochodzi z czterocylindrowych jednostek tego zasięgu. Zmniejszenie liczby cylindrów skutkowało znacznym zmniejszeniem wagi. Silnik jest wyposażony w wałek wyrównoważający, co sprawia, że pracuje bardzo cicho. W celu spełnienia rygorystycznych norm emisji, silnik wykorzystuje utleniający katalizator oraz system recyrkulacji spalin, który zwraca gazy ze rury wydechowej do komory spalania. Najważniejszą cechą nowego silnika jest jego wysoki moment obrotowy, dostępny przy stosunkowo niskich obrotach, oraz wyrównana charakterystyka. Maksymalna moc 55 kW (75 bhp) osiągana jest przy 4000 rpm, a maksymalny moment obrotowy wynosi 195 Nm przy 2200 rpm. Škoda Fabia z silnikiem 1.4 TDI PD/55 kW (75 bhp) osiąga maksymalną prędkość 168 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 14.2 s. Inną istotną cechą nowego silnika jest jego niezwykle korzystne zużycie paliwa wynoszące zaledwie 4.4 l/100 km w cyklu mieszanym.
Mocniejsza jednostka diesla to turbodoładowany silnik 1.9 TDI PD/74 kW z wtryskiem wysokociśnieniowym (system pompa-nożka). Osiąga wyjątkowe 240 Nm przy 1800 rpm, co zapewnia pojazdowi znakomite cechy dynamiczne oraz wyjątkową elastyczność. Maksymalna prędkość hatchbacka Škoda Fabia z tym silnikiem wynosi 185 km/h, a przyspieszenie od 0-100 km/h to 11.5 s. Wszystko to osiągane jest przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 4.9 l/100 km/h.
Podwozie
Podwozie Škoda Fabia charakteryzuje się długim rozstawem osi oraz szerokim rozstawem kół zarówno z przodu, jak i z tyłu. Dzięki temu samochód ma niezwykle dobrą stabilność na drodze oraz podkreśla swoje osiągi i bezpieczeństwo.
Oś przednia składa się z kolumn McPhersona i dolnych trójkątnych wahaczy poprzecznych połączonych ze stabilizatorem skrętnym (z wyjątkiem pojazdów z kół 13″). Oś tylna została zaprojektowana w oparciu o niezawodną technologię pilotażową z stabilizatorem. W porównaniu z hatchbackiem, amortyzatory i sprężyny w modelach Combi i Sedan zostały wzmocnione.
System hamulcowy z przekrojem krzyżowym z przodu i z tyłu jest wspomagany. W modelach z ABS siła hamowania jest elektronicznie rozdzielana między przednią i tylną osią (EBD) w zależności od obciążenia. Modele bez ABS mają mechaniczny ogranicznik siły hamowania na tylnej osi. Wszystkie modele z ABS mają regulację ciągu/momentu obrotowego (MSR), która zapobiega ślizganiu się kół napędowych przy redukcji biegów lub hamowaniu na śliskich drogach. Modelom napędzanym jednostką 2.0/85 kW i wersjom RS można opcjonalnie zamontować program stabilizacji elektronicznej (ESP).
Wszystkie modele (oprócz samochodów z silnikiem 1.2/40 kW i z kół 13″, dla których jest dostępny jako opcja) mają elektro-hydrauliczne wspomaganie kierownicy jako standard. Elektryczna pompa działa na zasadzie „potrzeby” (np. podczas pokonywania zakrętów i manewrów parkingowych), dzięki czemu unika się stałego zużycia energii i zmniejsza zużycie paliwa. System elektroniczny dostosowuje ilość wspomagania kierownicy do prędkości samochodu.
Większość systemów elektronicznych w samochodzie (jednostka zarządzania silnikiem, elektroniczny pedał przyspieszenia, czujniki silnika, kontrola wspomagania kierownicy, automatyczna skrzynia biegów, ABS, MSR, uruchamianie poduszek powietrznych, klimatyzacja, system centralnego zamka, instrumenty pokładowe itp.) jest połączona przez sieć CAN-Bus, co umożliwia szybkie i niezawodne wymiany danych cyfrowych między poszczególnymi jednostkami sterującymi. System ten optymalizuje wykorzystanie urządzeń i systemów elektronicznych w samochodzie w zależności od sytuacji na drodze, zapewniając większy komfort jazdy.
Kolory i tapicerka
Klienci mogą wybierać z bogatej palety trzynastu różnych kolorów.
Sześć kolorów nie-metalicznych:
Candy White,
Lemon Yellow (niedostępny dla modeli sedan),
Corrida Red,
Dynamic Blue,
Laser Blue,
Atol Green.
Siedem kolorów metalicznych:
Diamond Silver,
Cayenne Orange,
Admiral Blue (niedostępny dla modeli sedan),
Deep Sea Blue,
Nature Green,
Stone Grey,
Black Magic z efektem perłowym.
Kolorystyka wnętrza różni się w zależności od specyfikacji. Górna część deski rozdzielczej we wszystkich modelach jest zawsze czarna (Onyx), aby zapobiec odbiciom w przedniej szybie. W modelu Classic dolna część deski rozdzielczej jest szara, w Comfort jest czarna (Onyx), a w Elegance jest beżowa lub czarna (Onyx).
Tkaniny tapicerskie również się różnią: Classic dostępny jest z tapicerką „Dance” w kolorze antracytowym; Comfort ma połączenie w dwóch kolorach „Starship”, które dostępne jest w trzech wariantach: niebieskim, czerwonym i srebrnym w połączeniu z czarnym (Onyx). Elegance jest tapicerowana „Mystic” w kolorze beżowym lub czarno-szarym.