Cztery lata po wprowadzeniu linii S40 w 1996 roku, Volvo odświeżyło ten model, aby dostosować go do nowych europejskich norm emisji spalin oraz ulepszyć jego wygląd.
Model został wprowadzony na rynek po porozumieniu z Mitsubishi, a S40 produkowano w Holandii w fabryce NedCar obok Carismy, której producentem był japoński koncern. Dlatego oba pojazdy dzieliły pewne elementy konstrukcyjne. To była odważna decyzja szwedzkiego producenta, który musiał zerwać z wcześniejszymi, kanciastymi kształtami prezentowanymi w modelach 240 i 760. W międzyczasie, w 1999 roku, Volvo zostało kupione przez Forda, a amerykański producent wiedział, jak przeprowadzić lifting, i pomógł swojemu nowemu partnerowi w odświeżeniu S40.
Na zewnątrz samochód zyskał nowy przód z zaokrąglonymi narożnikami i krawędziami dla reflektorów. Dodatkowo, grill otrzymał nowy design z poziomymi i pionowymi żebrami, które lepiej podkreśliły logo Volvo. Co więcej, zderzak był całkowicie nowy i miał przekształcone światła przeciwmgielne w dolnej części z eleganckim, opływowym kształtem. Z profilu, kształt S40 pozostał podobny, z tą samą podwyższoną częścią bagażnika i, w zależności od opcji, małym skrzydłem.
Wewnątrz wprowadzono drobne zmiany w kabinie. Na centralnej konsoli wymieniono panel sterowania klimatyzacją. Pojawiło się nowe radio, które miało wbudowany odtwarzacz CD. Volvo poprawiło również wygląd deski rozdzielczej, dodając większe wyświetlacze LCD u dołu prędkościomierza i obrotomierza dla informacji z komputera pokładowego oraz licznika kilometrów.
Jednak najważniejsze poprawki zostały wprowadzone pod karoserią. Z przodu samochód miał ulepszone zawieszenie, które pozwoliło na nieco szerszy rozstaw kół. Aby dostosować się do nowych norm emisji, S40 otrzymało również systemy bezpośredniego wtrysku paliwa dla swoich silników diesla, które zostały przeniesione z Renault.
Zaledwie rok po przybyciu do USA, kompaktowy sedan Volvo S40 i kombi V40 zyskują jeszcze więcej cech, które sprawiły, że stały się natychmiastowym hitem w Ameryce: ulepszenia, bezpieczeństwo i wartość. Od subtelnych zmian w wyglądzie (nowe przednie błotniki, zderzaki, lampy tylne i koła) po poprawki w jeździe i prowadzeniu (lekko szerszy rozstaw kół i dłuższy rozstaw osi z przestrojonym zawieszeniem) oraz satysfakcjonujące wrażenie jakości wnętrza, stylowy sedan i wszechstronne kombi rozwijają swoją reputację z pierwszego roku, oferując wartości Volva w przystępnej cenie.
Połączenie praktyczności i emocji, Volvo S40 i V40 jasno pokazują, że wszechstronność i przyjemność z jazdy mogą szczęśliwie współistnieć w jednym samochodzie. Nowa 5-biegowa automatyczna skrzynia biegów z elektronicznym sterowaniem podkreśla udoskonalenia w standardowym silniku 1.9-litra z niskociśnieniowym turbodoładowaniem, aby zapewnić wysoki poziom frajdy z jazdy. Standardowe 4-kanałowe hamulce antyblokujące, 15-calowe aluminiowe felgi i naprawdę imponujące dostępne systemy audio to tylko część długiej listy standardowych funkcji wysokiej wartości, które są godne uwagi w modelu, który zaczyna się od 23 500 dolarów.
Volvo S40 i V40 zadebiutowały z najlepszym w swojej klasie zestawem standardowych funkcji bezpieczeństwa, w tym poduszkami powietrznymi SIPS chroniącymi przed uderzeniami bocznymi i fotelami WHIPS chroniącymi przed urazami kręgosłupa. Dodanie powłokowej poduszki powietrznej Inflatable Curtain, systemu mocowania fotelików dziecięcych ISO-FIX oraz 'inteligentnych’ dwustopniowych poduszek powietrznych jako standardowe wyposażenie promuje Volvo S40 i V40 do własnej klasy.
Zewnętrze
Inżynierowie Volvo wprowadzili kilka subtelnych zmian w już atrakcyjnej konstrukcji modelu S40 i V40 z 2001 roku.
Przedni Zderzak
Przedni zderzak Volvo S40 i V40 ma teraz zintegrowany przedni spoiler, a nowe, udoskonalone światła przeciwmgłowe można zamówić jako opcję.
Lampy Przednie
W 2001 roku, wszystkie modele S40 i V40 będą miały podwójne lampy przednie.
Błotniki
Nowe błotniki są szersze, aby pokryć nowy, szerszy rozstaw kół.
Molding Boczny
W 2001 roku długość bocznego molding została skrócona.
Tylne Światła
Tylne światła będą teraz używać technologii przezroczystych soczewek, tak jak w modelu S80.
Tylna Płyta V40
Tylna płyta pomiędzy światłami tylnymi została przekształcona.
Nowe Kolory
W modelach S40 i V40 2001 będzie dostępnych więcej kolorów niż kiedykolwiek wcześniej. Do oferty dodano pięć nowych kolorów. Kolory Pacific Blue i Summer Green nie będą już dostępne, ale nowe kolory Atlantic Blue, Desert Wind i Peacock Green będą dostępne w wersji metalicznej. Nowy solidny kolor, Panama Yellow, będzie dostępny na zamówienie.
Nowe Opony
S/V40 MY01 będzie miał trzy różne marki opon: Michelin, Continental i Goodyear. Goodyear jest nowością w MY01:
Michelin MXV4 195/60 R15
Continental CV95 195/60 R15
Goodyear Eagle LS 195/60 R15
Schemat Kolorystyczny Wnętrza
W modele S40 i V40 z 2001 roku wprowadzono nowy jasny schemat kolorystyczny, Taupe/Light Taupe. Ten schemat zastąpi kolor Silver Grey z MY2000. Dzięki temu wnętrze stało się bardziej atrakcyjne niż przedtem, a jego charakter nabrał głębi i dynamiki. Łącząc dwa kolory (Taupe i Light Taupe) w wnętrzu, odcienie kolorów deski rozdzielczej, siedzeń i paneli drzwiowych współpracują w bardziej harmonijny i żywy sposób.
Ulepszone Stylizacje Siedzeń
W modele S40 i V40 z 2001 roku wprowadzono nowy projekt pianki w siedzeniach, co poprawia ich długoterminową trwałość i nadaje im sportowy wygląd. Skórzana tapicerka będzie miała nowy wzór i będzie bardziej ekologiczna, ponieważ nie zawiera chromu.
Stylizacja Środkowego Panelu
Środkowy panel został przekształcony w modelach S40 i V40 z 2001 roku, aby był bardziej komfortowy i funkcjonalny dla właściciela. Panel jest teraz bardziej anatomicznie i ergonomicznie zaprojektowany, przypominając w znacznej mierze model S80. Jednostka sterująca klimatyzacją jest teraz łatwiejsza w obsłudze, a przyciski radia zostały uczynione bardziej stylowymi. Do konsoli środkowej dodano również niższy obszar do przechowywania dla wygody właściciela.
Panele Drzwiowe i Przełączniki
Panel drzwi kierowcy będzie miał teraz wszystkie przyciski do okien i sterowanie ustawieniem lusterek, a nie będą one umieszczone na centralnym tunelu. Drzwi pasażera będą miały dodane sterowanie elektrycznymi szybami. Zarówno drzwi kierowcy, jak i pasażera będą miały zamontowany przycisk do zdalnego centralnego zamykania drzwi.
Oświetlenie Wnętrza
Tylne lampki do czytania zostały przeniesione do jednej lampy wewnętrznej umiejscowionej w tylnej części podsufitki. Ta lampa eliminuje potrzebę lampki w bagażniku V40.
Podgrzewane Fotele Przednie (Element Pakietu Pogodowego)
Podgrzewane fotele przednie będą nadal dostępne w ramach Pakietu Pogodowego, ale sterowanie ogrzewaniem zostało udoskonalone. Sterowanie ogrzewaniem teraz oferuje dokładniejszą kontrolę termostatyczną z dwoma poziomami ciepła, tak jak w modelu S80. Jeśli przycisk podgrzewania fotela zostanie naciśnięty raz, ogrzewanie fotela zostanie włączone z maksymalną mocą. Jeśli przycisk zostanie naciśnięty ponownie, ogrzewanie zostanie zmniejszone do niższego poziomu. To pozwala właścicielowi cieszyć się większym komfortem w zimnych warunkach pogodowych.
Szyberdach (Element Pakietu Szyberdachu)
Sterowanie szyberdachem teraz umożliwi proste otwieranie jednym dotknięciem.
5-Biegowa Automatyczna Skrzynia Biegów