2001 Fiat Doblo

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Fiat zwiększył swoje zaangażowanie w segmencie MPV, wprowadzając linię modeli Doblo w 2001 roku, oferując ją jako pojazd użytkowy lub rodzinny, który mógł spełniać obie te funkcje.

Włoski producent wciąż pracował nad Doblo w 1997 roku, gdy Renault szturmem zdobył rynek z modelem Kangoo, ale nie spieszył się z wprowadzeniem swojego pojazdu. Starał się stworzyć odpowiednią alternatywę, która zadebiutowała w 2000 roku na wystawie motoryzacyjnej w Paryżu jako model na rok 2001. Oferta związana z tą platformą była ogromna. Z dwoma rozstawami osi, czterema długościami, trzema wysokościami i siedmioma wersjami silnikowymi, klienci mieli wiele opcji do wyboru. Dodatkowo, producent oferował wersję pasażerską w kilku poziomach wyposażenia, w zależności od rynku, a nawet opcję systemu nawigacji satelitarnej.

Fiat zaprojektował Doblo z płaskim przodem, na którym dominowała czarna, kratkowana atrapa chłodnicy i zderzak, które pozostawiono niepomalowane, aby obniżyć koszty napraw w przypadku zadrapania. Poziomy plastikowy pasek oddzielał reflektory od świateł parkingowych i kierunkowskazów umieszczonych poniżej. Producent stworzył płaską, niemal poziomą maskę, aby poprawić widoczność do przodu dla kierowcy.

Pod względem profilu, nawet najniższa wersja Doblo miała wysokość dorosłego człowieka wynoszącą 1,82 m. Panorama przednia szyba była lekko pochylona do tyłu, podczas gdy okna boczne były płaskie i proste, co prowadziło do szerszego wnętrza. W zależności od poziomu wyposażenia, lusterka drzwiowe miały osłony w kolorze nadwozia, ale czarne wsporniki. Fiat zamontował standardowe drzwi zawiasowe dla pasażerów z przodu, natomiast drzwi dla pasażerów z tyłu były przesuwne. Za nimi producent dodał trzeci rząd okien z systemem uchylnego otwierania, który poprawiał wentylację w kabinie. Na koniec, z tyłu Fiat oferował pojazd z płaską, pionową klapą bagażnika lub systemem podwójnych drzwi.

Wewnątrz, połączenie z pojazdem użytkowym było zauważalne, szczególnie w projekcie deski rozdzielczej, na której dźwignia zmiany biegów znajdowała się w centralnej części, blisko kierownicy. To była koncepcja „forma podąża za funkcją”, która nie była specyficzna tylko dla Fiata. Przed kierowcą znajdował się kompaktowy zestaw wskaźników z dwoma dużymi wskaźnikami prędkościomierza i obrotomierza oraz dwoma wskaźnikami poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego. Dodatkowo, mały wyświetlacz LCD pokazywał licznik kilometrów. Na szczycie centralnej konsoli producent oferował kilka opcji odtwarzacza kasetowego lub nawet systemu nawigacji z pięciocalowym ekranem dotykowym i odtwarzaczem CD. Z tyłu pasażerowie siedzieli na ławce, która mogła zostać usunięta, aby powiększyć przestrzeń ładunkową. Dostępna była także ławka dzielona (60-40).

Pod maską, Doblo rozpoczęło swoją podróż z trzema silnikami do wyboru: jednostką benzynową o pojemności 1,2 litra lub dwoma silnikami diesla o pojemności 1,9 litra. Później pojawiły się inne opcje, ale wszystkie z nich przesyłały moc na przednie koła za pośrednictwem manualnych skrzyni biegów. Z przodu, samochód wyposażono w zawieszenie typu McPherson, podczas gdy tylna sztywna oś była osadzona na sprężynach liściowych.

Nowy model Doblò MPV trafi do sprzedaży w sieci dealerów Fiat Auto w Wielkiej Brytanii w sobotę 23 czerwca. Dołącza do Multipli i Ulysse jako rozszerzenie oferty Fiata na ciągle rozwijającym się rynku MPV. Doblò dostępne jest zarówno w wersji benzynowej, jak i wysokoprężnej, a także w dwóch poziomach wyposażenia: SX i ELX. Jest skierowane przede wszystkim do rodzin, oferując przystępną alternatywę dla ciasnych sedanów i hatchbacków, zapewniając jednocześnie praktyczność i wszechstronność prawdziwego pojazdu wielofunkcyjnego z przestronnym bagażnikiem.

Oferowane w atrakcyjnej cenie, Doblò ma być szczególnie popularne wśród rodzin o średnich i niskich dochodach oraz wśród rzemieślników, którzy mogą wykorzystywać go zarówno do pracy, jak i w celach prywatnych.

Przestronność na najlepszym poziomie

Doblò wyróżnia się wszechstronnością. Pomimo kompaktowych wymiarów (4,16 m długości, 1,71 m szerokości i 1,80 m wysokości), może komfortowo pomieścić pięć osób oraz oferować dużo miejsca na bagaż: 750 litrów do poziomu półki bagażowej (najlepszy wynik w swojej klasie). Tylne siedzenia można złożyć, uzyskując ogromną przestrzeń 3000 litrów, co oznacza, że pojazd może przewozić duże sprzęty sportowe lub rekreacyjne, gdy jest używany w celach rozrywkowych, lub dużą ilość bagażu lub towarów, gdy jest wykorzystywany do pracy.

Łatwy dostęp

Jednym z kluczowych atutów Doblò jest jego dostępność. Dwa duże, przesuwne drzwi boczne oraz siedzenia na odpowiedniej wysokości ułatwiają wsiadanie i wysiadanie, co jest szczególnie korzystne dla osób z problemami mobilności. To również ułatwia rodzicom zapinanie dzieci w tylnych fotelikach i organizowanie ich potrzeb przed wyjazdem. Duże przeszklone obszary sprawiają, że wnętrze Doblò jest jasne i przestronne, a jego ogólny wystrój charakteryzuje się praktycznością i przyjaznością użytkownika.

Dodatkowe bezpieczeństwo

Doblò zostało zaprojektowane, aby ustanowić nowy standard w swoim segmencie pod względem bezpieczeństwa zapobiegawczego, aktywnego oraz pasywnego. Dobre prowadzenie i trzymanie drogi oznaczają, że kierowca może zapobiec niebezpiecznym sytuacjom. W przypadku wypadku, pocieszające jest to, że Doblò wypadło bardzo dobrze w licznych testach zderzeniowych przeprowadzonych w Centrum Bezpieczeństwa Fiata w Orbassano. Te testy są nawet bardziej wymagające niż te przeprowadzane przez europejski NCAP oraz amerykański STD 208.

Pod względem bezpieczeństwa pasywnego, MPV Doblò oferuje do czterech poduszek powietrznych: dwie z przodu jako standard, oraz dwie opcjonalne boczne w wersji ELX. Szerokie zderzaki, boczne listwy ochronne i osłony reflektorów także chronią Doblò przed drobnymi uderzeniami i zarysowaniami.

Jakość wykonania

Od razu widać, że jest to solidny pojazd, na którym można polegać. Jednak to nie tylko efekt stylizacji — jego moc opiera się na użyciu wysokiej jakości materiałów, rygorystycznych standardów produkcji oraz licznych procesów kontrolnych.

Innowacje

Nowe Doblò może być wyposażone w innowacyjne funkcje, takie jak nawigacja satelitarna, czujnik parkowania tyłem, ABS z EBD, telefon GSM, klimatyzacja
a w niedalekiej przyszłości także szeroką gamę usług infotelematycznych oferowanych przez CONNECT.

OFERTA DOBLÒ

W ofercie Doblò dostępne są dwie opcje silnikowe: silnik benzynowy 1.2 litra 8-zaworowy FIRE oraz 1.9 litra silnik wysokoprężny z naturalnym zasilaniem. Wersja benzynowa 1.2 litra oferowana jest w wyposażeniu SX, podczas gdy diesel 1.9 dostępny jest zarówno w specyfikacji SX, jak i ELX.

Model

Silnik

Moc maksymalna

Moment obrotowy maksymalny

Doblò 1.2 SX

1242cc

65 KM @ 5500 rpm

75 lb.ft @ 3500 rpm

Doblò 1.9 D SX

1910cc

63 KM @ 4500 rpm

87 lb.ft @ 2500 rpm

Doblò 1.9 D ELX

1910cc

63 KM @ 4500 rpm

87 lb.ft @ 2500 rpm

Standardowe wyposażenie obejmuje:

Zdalne centralne zamki
Wspomaganie kierownicy
Wybór pomiędzy silnikiem benzynowym 1.2 8V o mocy 65 KM a silnikiem diesla 1.9 o mocy 63 KM
Poduszka powietrzna kierowcy i pasażera
Poduszki boczne (opcjonalnie tylko w wersji ELX)
Pasów bezpieczeństwa z regulacją wysokości i napinaczami
Tylny spryskiwacz/wycieraczka
Listwy ochronne boczne
Czujniki parkowania (opcjonalnie tylko w wersji ELX)
ABS z Elektroniczną Dystrybucją Hamowania (EBD)
Szeroka, wysoko unosząca się klapa bagażnika dla łatwego załadunku
Klasa wiodąca w przestrzeni bagażowej: 750 litrów do poziomu półki bagażowej przy podniesionych tylnej siedzeniach
3000 litrów przestrzeni ładunkowej przy złożonych tylnych siedzeniach
Bardzo zwrotne – promień skrętu 10,5 m
70 cm szerokie drzwi przesuwne (najszerokie drzwi boczne w swojej klasie)

RYNEK

W Europie Zachodniej segment 'P’, w którym konkuruje Doblò, w zeszłym roku wyniósł 220 000 sprzedanych sztuk, a przewiduje się wzrost do 256 000 w 2002 roku. To segment szybko się rozwijający, ponieważ w 1996 roku wynosił zaledwie 59 500 sprzedanych sztuk.

W Wielkiej Brytanii segment 'P’ wzrósł z około 700 jednostek w 1998 roku do 6500 w 2000 roku. Prognoza na 2001 rok wynosi 7800 jednostek, co stanowi wzrost o 20%.

Segment ten obecnie zdominowany jest przez Citroën Berlingo i Renault Kangoo.

Cel Fiat Auto UK na rok 2001 w przypadku Doblò wynosi około 700 sztuk – realistyczna liczba, która stanowi 9 procent całkowitej sprzedaży segmentu. Cel na 2002 rok wynosi 800 sztuk, co stanowi ponad 10 procent rynku.

SEGMENT RYNKU 'P’

PROGNOZA

1998

1999

2000

2001

2002

Zapotrzebowanie w segmencie 'P’

694

1720

6505

7770

7774

Sprzedaż Doblò (MPV)

700

800

% segmentu 'P’

9,0%

10,3%

Sprzedaż modeli w segmencie 'P’

1998

1999

2000

Styczeń-Luty 2001

Citroën Berlingo

694

788

2634

825

Renault Kangoo

932

3871

377

KLIENCI

Mimo że Doblò to stosunkowo nowy typ pojazdu, ma szansę przyciągnąć szeroką grupę odbiorców:

Młode, dynamiczne pary z rodzinami, które prowadzą aktywny styl życia, ale ich dochody nie pozwalają na zakup dużego MPV.
Profesjonalne pary, które wykorzystują Doblò jako drugi samochód.
Właściciele małych firm i osoby prowadzące działalność na własny rachunek, którzy potrzebują rodzinnego samochodu, który może także pełnić funkcję dostawczaka.

Potrzeby i rozważania

Klienci są świadomi zalet, jakie MPV może przynieść w kwestii zabawy i stylu życia, ale nie mogą sobie pozwolić na tradycyjne duże MPV – jego wysoką cenę zakupu i dużą kosztowność utrzymania. Ich całkowity dochód gospodarstwa domowego wynosi prawdopodobnie około 25 000 – 30 000 funtów.
Chcą pojazdu, który pomieści do pięciu osób w komfortowych warunkach oraz całą ich bagaż.
Swoją decyzję o zakupie będą mocno uzasadniać jako 'racjonalną’.
Nie szukają pojazdu o wysokich osiągach, ale nie będą kompromitować się w kwestii prowadzenia i komfortu.
Szukają praktyczności, dobrej wartości, oszczędności i wszechstronności.
Prawdopodobnie będą właścicielami samochodu klasy średniej, hatchbacka lub kombi.

Demografia

Mężczyźni (60%)
Kobiety (40%)
Wiek: 30-44
Klasy społeczne B, C1
Całkowity dochód gospodarstwa domowego: 25 000 – 30 000 funtów
Młoda rodzina – dwoje lub więcej dzieci poniżej 11 roku życia
Właściciele domów
Wykształcenie na poziomie dyplomu/stopnia naukowego
Praca w zawodach profesjonalnych/menedżerskich
Główny kierowca: kobieta
Doblò będzie zazwyczaj własnością rodziny i nie będzie samochodem służbowym, z wyjątkiem przypadków, gdy jest to pojazd osoby samozatrudnionej, która wykorzystuje go zarówno do pracy, jak i w celach prywatnych.

EKSTERIER

Śmiała stylizacja zewnętrzna Doblò od razu wskazuje, że mamy do czynienia z wyjątkowo wszechstronnym pojazdem, który redefiniuje ustalone zasady projektowania samochodów. Przód został specjalnie zaprojektowany, aby dawać mu twardy, zdecydowany wygląd, podczas gdy jego wysokość i kwadratowe zakończenie tylnej części potwierdzają przestronność i praktyczność. Główne motywy projektowe maksymalizują przestrzeń, wszechstronność, zwrotność, komfort i funkcjonalność, tworząc MPV, które jest łatwe w użytkowaniu.

Przód

Zderzak wykonany jest z odpornego na uderzenia, czarnego polipropylenu i dzieli przednie zespoły oświetleniowe, aby zapewnić im maksymalną ochronę. Niżej ten sam materiał tworzy przedni spoiler, który obejmuje również nadkola – chroni przed otarciami i zadrapaniami.

Reflektory mają przezroczystą soczewkę, która ukazuje poszczególne elementy pod nią. Przednie światła przeciwmgielne są wbudowane w te zespoły i są standardowe we wszystkich modelach.

Szyba czołowa jest bardzo głęboka, co zapewnia kierowcy doskonały widok na drogę przed sobą i po bokach. Ponadto dobrze dobrany panel sterowania jest zintegrowany z centralną częścią deski rozdzielczej, co czyni go dobrze widocznym.

Boki

Patrząc na bok pojazdu, widać, że przednie okna są zaokrąglone – szczególnie na dolnej krawędzi. To poprawia widoczność w dolnej części i nadaje drzwiom zaokrąglony, płynny profil.

Duże lusterka w kolorze nadwozia zapewniają doskonałą widoczność do tyłu. Można je regulować ręcznie od wewnątrz. Lusterka elektryczne i podgrzewane to opcjonalny dodatek.

Na przednich i tylnych drzwiach znajdują się czarne listwy ochronne, czarne prowadnice tylnych drzwi przesuwnych oraz czarne klamki z własnymi osłonami ochronnymi.

Przednie drzwi są odpowiednio duże, a tylne drzwi przesuwne zapewniają większy dostęp niż w Kangoo i Berlingo:

Dostęp przez drzwi przesuwne

Model

Wysokość mm

Szerokość mm

Doblò

1142

645

Berlingo

1120

570

Kangoo

1093

619

Doblò posiada również okna w tylnej ćwiartce otwierające się na zewnątrz. Wersje SX mają stalowe koła z atrakcyjnymi kapslami. Wersja ELX wyposażona jest w felgi aluminiowe 14″.

Tył

Z tyłu Doblò występują dwa typy drzwi, w zależności od wersji. Modele SX mają przeszklone tylne drzwi podzielone na 60:40, podczas gdy wersja ELX wyposażona jest w klapę (opcjonalnie w modelach SX). Oba typy mają podgrzewaną tylną szybę oraz system spryskiwaczy/wycieraczek.

Bez względu na typ zamontowanych tylnych drzwi, otwór załadunkowy Doblò jest większy niż w Berlingo i Kangoo:

Tylne drzwi

Model

Wysokość mm

Szerokość mm

Doblò

1245

1231

Berlingo

1147

1190

Kangoo

1166

1219

Stylowo, tył Doblò dominuje przez dramatyczne pionowe zespoły oświetleniowe, które nawiązują do stylizacji Punto. Są one chronione czarnymi obudowami polipropylenowymi, które sięgają do tylnego zderzaka. Te z kolei owocują na bokach pojazdu, odzwierciedlając projekt przedniego zderzaka.

Wysokość załadunku bagażu jest bardzo niska (535 mm), co jest porównywalne z Kangoo i 32 mm niższe niż w Berlingo:

Wysokość załadunku

Model

Wysokość decku mm

Doblò

535

Berlingo

567

Kangoo

535

Wymiary

Wyjątkowa pojemność ładunkowa i przestronność wnętrza Doblò wynikają głównie z większych wymiarów w porównaniu do Berlingo i Kangoo. W rzeczywistości Doblò jest o 5 cm dłuższe od Berlingo, o 6 cm dłuższe od Kangoo i o 5 cm szersze od Kangoo:

Model

Długość mm

Szerokość mm

Doblò

4159

1714

Berlingo

4108

1719

Kangoo

3995

1663

WNĘTRZE

W wnętrzu kluczowymi słowami są funkcjonalność, praktyczność i komfort. Kierowca i czterej pasażerowie mogą cieszyć się dobrze przemyślanym, ergonomicznym, bezpiecznym i relaksującym wnętrzem.

Komfort

Komfort kierowcy i pasażerów jest kluczowy w MPV, a w Doblò zaczyna się od przestronności wnętrza. Komfort dodatkowo zwiększa:

Regulowana kierownica
Regulowana wysokość siedzenia
Pozycja przednich siedzeń umieszczona na optymalnej wysokości dla naturalnego ruchu nóg i łatwego wsiadania
Generacyjne otwory drzwiowe, które także zapewniają dużo miejsca na głowę
Duże tylne drzwi przesuwne – największe w swojej klasie
Doskonała przestronność w nogach z tyłu

Widoczność

Duże okna i podwyższona pozycja kierowania zapewniają kierowcy dobry widok na drogę przed sobą oraz po obu stronach. Również dobrze dobrany panel sterujący jest w centralnej części deski rozdzielczej, co czyni go łatwo widocznym.

Deska rozdzielcza

Panel instrumentów jest podobny do Punto. Główne wskaźniki są wszystkie analogowe, z białymi znakami na czarnym tle, wystarczająco dużymi, aby były dobrze widoczne. Światła ostrzegawcze są widoczne tylko wtedy, gdy są aktywne i włączone. W nocy panel sterowania podświetlony jest na pomarańczowo. Instrumentacja obejmuje:

Prędkościomierz
Obrotomierz (tylko w wersji ELX)
Wskaźnik poziomu paliwa
Wskaźnik temperatury wody
Licznik kilometrów i licznik przejażdżek
Zegar cyfrowy
Komputer pokładowy (tylko w wersji ELX)

Komputer pokładowy

Komputer pokładowy jest standardowy w Doblò ELX, dostarczając kierowcy informacji na temat bieżącej podróży na wyświetlaczu panelu sterującego:

Dystans przebytej drogi
Dystans, który można pokonać przy obecnym ładunku paliwa
Średnia prędkość
Czas podróży
Średnie zużycie paliwa
Te dane można uzyskać, naciskając przycisk Trip i są one wyświetlane na panelu sterującym w jednostkach metrycznych lub imperialnych. Pozostają na wyświetlaczu, dopóki kierowca nie zrezygnuje z nich lub nie poprosi o inne informacje.

Średnia prędkość

To wskazuje średnią prędkość podróży do tej pory. Maksymalny czas podróży wynosi 99 godzin 59 minut.

Czas podróży

Czas podróży mierzy się od początku podróży. Zatrzymanie samochodu zatrzymuje zegar, ale nie resetuje go do zera. Licznik wznawia zliczanie, gdy pojazd zostanie uruchomiony ponownie.

Zasięg paliwa

W zależności od ilości paliwa w zbiorniku, a zakładając, że podróż trwa z tym samym zużyciem paliwa, komputer oblicza, jak daleko Doblò może jechać przed ponownym tankowaniem. Obliczenia zasięgu paliwa rozpoczynają się w momencie rozpoczęcia podróży.

Zasięg paliwa nie jest wyświetlany, gdy poziom paliwa w zbiorniku jest na poziomie 'rezerwy’ lub niższym. W tym momencie kierowca jest informowany o sytuacji za pomocą lampki ostrzegawczej o niskim poziomie paliwa.

Średnie zużycie paliwa

To wskazuje średnie zużycie paliwa od początku podróży.

Ostrzeżenie o otwartych drzwiach (tylko w wersji ELX)

Panel sterowniczy wyposażony jest w lampkę ostrzegawczą, która informuje o otwartych drzwiach.

Wycieraczki

Wszystkie modele wyposażone są w przednie wycieraczki z inteligentnym spryskiwaczem. Są dwie prędkości ciągłe oraz jedna przerywana. Dodatkowo, dostępna jest tylna wycieraczka z ciągłym działaniem i spryskiwaczem.

Funkcja inteligentnego spryskiwania

Dzięki temu systemowi, spryskiwacz i wycieraczki mogą być aktywowane jednym ruchem. Wycieraczki zaczynają działać pół sekundy po aktywacji spryskiwacza i kontynuują przez trzy cykle po zwolnieniu kontrolera.

Regulacja wysokości reflektorów

Wysokość reflektorów Doblò można regulować z fotela kierowcy.

Oświetlenie wnętrza

Doblò wyposażone jest w przednie lampki oświetlenia z czasowym zegarem (patrz poniżej) oraz dwie lampki do czytania map. Jest też tylna lampka oświetlenia oraz lampka w bagażniku.

Czasowe sekwencje oświetleniowe

Aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie z pojazdu, szczególnie w nocy w słabo oświetlonych miejscach, opracowano dwie czasowe sekwencje oświetlenia.

Sekwencja wejścia

Gdy jedno z przednich drzwi jest odblokowane, za pomocą klucza lub pilota, światło jest włączane na 15 sekund. Gdy jedno z przednich drzwi zostanie otwarte, światło pozostaje włączone przez trzy minuty, po czym lampa sufitowa gaśnie i nie włącza się ponownie, dopóki nie zostanie otwarte jedno z drzwi. Jeśli drzwi zostaną zamknięte podczas tych trzech minut, światło zgaśnie po siedmiu sekundach lub po włączeniu zapłonu, w zależności, co nastąpi pierwsze.

Sekwencja wyjścia

Po wyłączeniu zapłonu, światło działa na timerze 3-minutowym (chyba że minęło więcej niż dwie minuty pomiędzy wyłączeniem silnika a wyjęciem kluczyka). Gdy jedno z przednich drzwi zostanie otwarte, światło pozostaje włączone przez kolejne trzy minuty, co zapobiega rozładowaniu akumulatora, jeśli drzwi zostaną otwarte.

Czujnik parkowania

Czujnik parkowania tyłem dostępny jest jako opcjonalny dodatek w Doblò ELX.

Reflektory 'Follow-Me-Home’

Reflektory 'Follow-Me-Home’ są szczególnie przydatne w nocy, jeśli Doblò zostało zaparkowane w nieoświetlonym garażu lub gdy droga do domu lub budynku wymaga oświetlenia po wyłączeniu silnika.

Miganie reflektorami w ciągu dwóch minut po wyłączeniu silnika aktywuje tę funkcję. Każde 'miganie’ dodaje 30 sekund do czasu, w którym światła pozostają włączone, maksymalnie do pięciu minut, zapewniając tym samym poczucie bezpieczeństwa podczas opuszczania garażu lub przechodzenia wzdłuż ścieżki.

Niezależne elektryczne okna

Wszystkie wersje Doblò mają elektryczne przednie okna, które można otwierać lub zamykać po wyłączeniu zapłonu (do dwóch minut). Jest to możliwe tylko, gdy drzwi są zamknięte.

Centralna jednostka deski rozdzielczej

W centralnej konsoli kluczowe przełączniki są skupione wokół przełącznika sygnałów awaryjnych w wygodnej i łatwo dostępnej pozycji. Należą do nich przełączniki do podgrzewanej tylnej szyby, przednich świateł przeciwmgielnych, tylnego światła przeciwmgielnego oraz elektrycznych okien. Z obu stron tej jednostki znajdują się dwa otwory wentylacyjne, a poniżej nich znajdują się kontrolki wentylacyjne.

Następnie znajduje się nieślizgająca się kieszeń na małe przedmioty w tunelu.

Stereo radio kasetowe/CD

W zasięgu kierowcy system dźwiękowy mieści się w nadbudówce nad centralną jednostką deski rozdzielczej.

Na Doblò dostępne są dwa typy: standardowe radio kasetowe lub opcjonalne radio CD. Oba zostały opracowane we współpracy z firmą Blaupunkt.

Te radia posiadają dwa systemy zabezpieczeń przed kradzieżą:

W radiu kasetowym system wymaga czterocyfrowego kodu, który jest wymagany za każdym razem, gdy akumulator jest rozłączany.
W radiu CD system ma protokół komunikacyjny z jednostką kontrolną komputera pokładowego. Kiedy radio jest zamontowane w innym samochodzie, bez komputera pokładowego, nie będzie działać, ponieważ nie rozpoznaje jednostki kontrolnej, z którą miało komunikować się.
Jednostki mają również automatyczne włączanie/wyłączanie, co oznacza, że mogą być włączone do 20 minut po wyłączeniu silnika. Następnie wyłączają się automatycznie, aby uniknąć rozładowania akumulatora.

Radio stereo CD posiada funkcję regulacji głośności według prędkości, co oznacza, że głośność automatycznie wzrasta i maleje wraz z prędkością silnika.

Specyfikacja radia stereo kasetowego

Pięć pasm częstotliwości: FM1, FM2, FMS, MW i LW
Automatyczne i ręczne wyszukiwanie stacji
30 pamięci stacji: 18 na FM, 6 na MW i 6 na LW
Autostore w FMS, MW i LW
Odbiornik RDS/EON
Funkcja TA (ogłoszenia o ruchu drogowym)
Automatyczne przełączanie mono/stereo
Odtwarzacz kasetowy z automatycznym przewijaniem
Cztery kanały x 20W
Antena dachowa, odłączana
Kontrola tonacji, balansu i fadera
Ostatnie ustawienie: po każdym włączeniu radia przywraca ono swoje ostatnie ustawienie
Kompatybilność z telefonem. Kiedy telefon jest podłączony, wszystkie inne funkcje radia są dezaktywowane (tylko Motorola lub kompatybilna z Motorola) i przy użyciu głośników radia telefon można ustawić w trybie głośnomówiącym
Sześć głośników

Specyfikacja radia stereo CD

Pięć pasm częstotliwości: FM1, FM2, FMS, MW i LW
Automatyczne i ręczne wyszukiwanie stacji
30 pamięci stacji: 18 na FM, 6 na MW i 6 na LW
Odbiornik RDS/EON
Funkcja TA (ogłoszenia o ruchu drogowym)
Autostore w FMS, MW i LW
Automatyczne przełączanie mono/stereo
Regulacja głośności według prędkości
Odtwarzacz CD z pamięcią i programowalnymi funkcjami: wybór utworu, losowe wybieranie, skanowanie
Redukcja szumów Dolby B
Odbiór radia podczas używania CD
Cztery kanały x 20W
Antena dachowa
Kontrola tonacji
Kontrola balansu
Kontrola fadera
Ostatnie ustawienie: po każdym włączeniu radia przywraca ono swoje ostatnie ustawienie
Kompatybilność z telefonem. Kiedy telefon jest podłączony, wszystkie inne funkcje radia są dezaktywowane (tylko Motorola lub kompatybilna z Motorola) i przy użyciu głośników radia telefon można ustawić w trybie głośnomówiącym
Sześć głośników
Kiedy opcjonalny fabryczny telefon jest zamawiany, Doblò jest wyposażone w jedną wielofunkcyjną antenę radiową/telefoniczną, znajdującą się na dachu. Została opracowana w celu zapewnienia najlepszego odbioru radia i transmisji/odbioru telefonicznego, co oznacza, że klient nie musi instalować dodatkowej anteny.

Dźwignia zmiany biegów

Dźwignia biegów znajduje się jak najbliżej kierownicy, co ułatwia dostęp i szybkie działanie.

Zapalniczka i gniazdo elektryczne

Po obu stronach dźwigni biegów znajdują się zapalniczka oraz gniazdo elektryczne 12V.

Kierownica

(składana) kolumna kierownicza jest regulowana pod kątem, aby kierowca mógł łatwo osiągnąć optymalną pozycję do jazdy.

Schowki

Doblò oferuje wiele praktycznych schowków:

Półka nad głową
Schowek na rękawiczki
Głębokie schowki na drobiazgi przed pasażerem
Kieszenie w drzwiach

Siedzenia

Doblò ma wygodne i solidne siedzenia we wszystkich wersjach. Siedzisko kierowcy, w szczególności, jest bardzo wszechstronne, z wieloma możliwościami regulacji:

Regulowana pozycja siedzenia
Regulowane oparcie
Regulowana wysokość
Regulacja lędźwiowa
Regulowana podpórka na głowę
Dodatkowo centralny podłokietnik
Tylnie siedzenia można złożyć i schować dla maksymalnej przestrzeni i elastyczności wnętrza. W wersjach SX tylne siedzenia składają się jako całość. W wersji ELX tylne siedzenia dzielą się w proporcji 60:40 (opcjonalnie w wersjach SX).

Siedzenia obite są miękką, ale wytrzymałą tkaniną, a ich kolorystyka jest dostosowana do koloru nadwozia.

Komfort akustyczny

Niskie poziomy hałasu we wnętrzu poprawiają zarówno komfort podróży, jak i bezpieczeństwo zapobiegawcze. Kierowca może lepiej się skoncentrować, co zmniejsza stres. Inżynierowie akustycy Fiata intensywnie pracowali nad Doblò, aby ograniczyć hałas silnika, dróg i wiatru oraz zminimalizować wibracje.

Hałas wewnętrzny

Hałas wewnętrzny jest szczególnie niski dzięki pracom nad zmniejszeniem turbulencji zewnętrznych oraz wibracji przekazywanych przez strukturę pojazdu. Aerodynamiczna natura Doblò minimalizuje hałas wiatru, a specjalny 'pakiet dźwiękochłonny’, składający się z materiałów wygłuszających, dodatkowo redukuje hałas docierający do kabiny.

Hałas przekazywany przez strukturę został zredukowany poprzez ograniczenie wibracji z różnych źródeł oraz poprawę akustycznej reakcji nadwozia. Szczególne obszary, które zostały uwzględnione, to:

Silnik
Wewnętrzne wyważenie (czym generowane jest mniej wibracji)
Mocowania silnika
Wzmocnione mocowania i poprawione tuleje
Nowy filtr powietrza i wentylacja w silniku benzynowym
Nowe elementy poprawiające aspirację silnika diesla
Układ wydechowy
Przemieszczenie katalizatora
Nowa elastyczna sekcja, która absorbuje wibracje silnika
Nowe elastyczne mocowania
Nadwozie
Zwiększona sztywność
Lepsze wytłumienie dźwięków
Lepsze połączenia z wibrującymi komponentami
System zawieszenia
Amortyzatory z hydraulicznymi ogranicznikami, które zmniejszają wibracje na nierównych drogach
Nowe większe górne tuleje (górne mocowania zawieszenia) z sztywnymi połączeniami nadwoziowymi
Połączenia tulei w tylnym zawieszeniu, które zapewniają dobre odfiltrowanie wibracji drogowych
Doblò spełnia wymagania dotyczące hałasu na poziomie 74 dB(A), co jest limitem zanieczyszczenia hałasem zgodnym z dyrektywami UE.

System wentylacji

Modele Doblò SX są wyposażone w bardzo efektywny system wentylacji z wentylatorem o czterech prędkościach. Oprócz otworów wentylacyjnych, które dostarczają powietrze do przedniej szyby i bocznych okien w celu odparowania, istnieją cztery inne regulowane otwory zamontowane w desce rozdzielczej oraz dodatkowe otwory poniżej, które dostarczają ciepłe lub chłodne powietrze do stóp pasażerów.

Dodatkowo, w ramach systemu wentylacji, funkcja recyrkulacji powietrza izoluje kabinę od zanieczyszczeń zewnętrznych. Podczas podróży przez zadymione tunele lub zanieczyszczone miasta, funkcja recyrkulacji powietrza zapobiega przedostawaniu się powietrza z zewnątrz do pojazdu.

Ręczna kontrola klimatu

Doblò ELX wyposażone jest w ręczną kontrolę klimatu, która obejmuje filtr pyłkowy. To opcjonalny dodatek w modelach SX.

Przestrzeń ładunkowa

Doblò zapewnia najlepszą w klasie objętość 3000 litrów z tyłu, gdy tylne siedzenia są złożone, co oznacza o 200 litrów więcej niż Berlingo i o 400 litrów więcej niż Kangoo.

Maksymalna objętość ładunku z złożonymi tylnymi siedzeniami

Model

Obj volume (litry)

Doblò

3000

Berlingo

2800

Kangoo

2600

Przy zajętych tylnych siedzeniach, Doblò również oferuje najlepszą przestrzeń bagażową w swojej klasie – 750 litrów. To o 126 litrów więcej niż Berlingo i o 150 litrów więcej niż Kangoo. A w porównaniu do normalnego hatchbacka segmentu C, to dwa razy większa pojemność ładunkowa Forda Focusa. Innymi słowy, rodzina pięcioosobowa może wyjechać, zabierając ze sobą wszystkie swoje rowery górskie załadowane z tyłu.

Maksymalna objętość ładunku z tylnymi siedzeniami w pozycji

Model

Obj volume (litry)

Doblò

750

Berlingo

624

Kangoo

600

Ładowność powyżej 200 kg z tyłu oznacza, że Doblò może pomieścić pięć dużych walizek, z każdą ważącą 40 kg.

SYSTEM CONNECT Nawigacja satelitarna/Telefon samochodowy/System infotelematyczny

Klienci wkrótce będą mogli zamówić Doblò z CONNECT w różnych poziomach jako opcję dodatkową. Funkcje, takie jak system nawigacji satelitarnej, dwupasmowy telefon samochodowy bezprzewodowy z aktywacją głosową, rejestrator głosu, komputer pokładowy i sterowanie audio, mogą być obsługiwane za pomocą monitora zamontowanego na desce rozdzielczej.

W tej chwili niektóre aspekty systemu w Wielkiej Brytanii są wciąż w fazie rozwoju i przewiduje się, że będą dostępne później w tym roku. Podsumowując, będą trzy poziomy do wyboru:

Poziom 1: Radio z odtwarzaczem CD, komputer pokładowy, bezprzewodowy telefon GSM w trybie głośnomówiącym.

Poziom 2: Radio z odtwarzaczem CD, komputer pokładowy, bezprzewodowy telefon GSM w trybie głośnomówiącym, system nawigacji z pictogramami.

Poziom 3: Radio z odtwarzaczem CD, komputer pokładowy, bezprzewodowy telefon GSM w trybie głośnomówiącym, 5-calowy kolorowy wyświetlacz, pełny system nawigacji mapowej, sterowanie głosowe telefonu z pamięcią głosową.

Dodatkowo, dostępny będzie również system Nawigatora wykorzystujący 5-calowy ekran. Będzie to radio z odtwarzaczem CD, komputer pokładowy i system nawigacji z pictogramami.

Klienci Doblò, którzy wybiorą CONNECT Poziom 3, będą mieli także możliwość dostępu do pełnej gamy usług infotelematycznych.

MOC I WYDAJNOŚĆ

Doblò dostępne jest z dwoma opcjami silnika – benzynowym i diesla. Silniki te są niezawodne i tanie w eksploatacji.

Główne kryteria, którymi kierowano się przy ich opracowywaniu to zużycie paliwa, osiągi i akceptowalność ekologiczna. W odniesieniu do środowiska, oba silniki spełniają wymagania dotyczące emisji EEC Fazy 3.

Silnik FIRE 1242cc 8V

Jednym z celów w projektowaniu tego silnika było maksymalne osiągnięcie momentu obrotowego przy niskich prędkościach, aby jazda w miastach była jak najłatwiejsza, oraz minimalizacja zużycia paliwa. W rezultacie zyskał nowe rury dolotowe, wałek cam oraz aktywny czujnik stukowy.

Zmniejszone zużycie paliwa wynika z lżejszych komponentów – na przykład, kolektor dolotowy wykonany jest w całości z polimeru i materiału włókna szklanego. Komfort pokładowy został poprawiony dzięki redukcji wibracji i hałasu wydobywającego się z silnika.

Poszanowanie środowiska stało się również kluczowym czynnikiem w rozwoju tego silnika: układ wydechowy wyposażony jest w blisko położony katalizator, który redukuje emisję, gdy silnik wciąż się nagrzewa. System zasilania paliwa z eliminacją recyrkulacji paliwa w zbiorniku i minimalizujący powstawanie pary, również minimalizuje zanieczyszczenie atmosferyczne.

Aby osiągnąć cele związane z zużyciem paliwa i jednocześnie zachować osiągi, silnik wyposażony jest w elektroniczny system wtrysku wielopunktowego Weber – system, który wcześniej był zarezerwowany dla samochodów wyższej klasy.

Kluczowe cechy

Pojemność: 1242cc
Średnica cylindra: 70,80 mm
Skok: 78,86 mm
Cztery cylindry w linii
Osiem zaworów
Pojedynczy wałek rozrządu
Silnik poprzeczny, napęd na przednie koła
Elektroniczne zasilanie paliwa Weber MPI
Elektroniczny zapłon
Europejska Diagnostyka Pokładowa (EOBD)
Wysokowytrzymały odlew żeliwny bloku silnika
Głowica aluminiowa
Trzydrożny katalizator, regulowany przez czujnik lambda. Istnieje również system zapobiegający parowaniu paliwa
Moc maksymalna: 65 KM @ 5500 rpm
Moment obrotowy maksymalny: 75 lb ft @ 3500 rpm
0-100 km/h: 18,9 s
Maksymalna prędkość: 142 km/h
Zużycie paliwa:

MPG

W mieście: 28,8

Poza miastem: 43,5

Łącznie: 36,7

Emisja CO2: 183 g/km

Silnik wysokoprężny 1910cc o naturalnym zaspokojeniu

Jednostka 1.9D to nowy silnik IDI (pośredni wtrysk diesla) o naturalnym zaspokojeniu. Posiada system spalania o wysokiej turbulencji, który wykorzystuje nową komorę spalania Ricardo w celu optymalizacji mieszanki powietrza/paliwa. Skutkuje to niższymi emisjami i mniejszym hałasem.

Dodatkowo nowy system indukcji z tworzywa sztucznego zintegrowany z pokrywą wałka rozrządu uprościł projekt silnika, a także przyniósł następujące korzyści:

Lżejszy silnik
Mniej bałaganu
Poprawiona dynamika fluidów w systemie indukcji
Optymalizacja sprzężenia zwrotnego gazów wydechowych
Silnik 1.9D ma również nowy system sterowania Lucas Epic, dodatkowo barycentryczne wsparcie dla większej stabilności i minimalizacji wibracji.

Kluczowe cechy

1.2L 5MT FWD (64 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1242 Cm3
Moc47 Kw @ 5500 Rpm
64 Hp @ 5500 Rpm
63 Bhp @ 5500 Rpm
Moment obrotowy75 Lb-Ft @ 3500 Rpm
102 Nm @ 3500 Rpm
Układ paliwowyElectronic Injection
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika15.9 Galony (60.2 L)
Prędkość maksymalna88.2 Mph (142 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h18.9 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony175/70 R 14 88T
Długość163.7 In (4158 Mm)
Szerokość67.5 In (1715 Mm)
Wysokość70.9 In (1801 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)58.9/58.9 In (1
Rozstaw osi101 In (2565 Mm)
Pojemność bagażnika26.5 Cuft (750 L)
Aerodynamika (Cd)0.3
Masa własna2690.1 Lbs (1220 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3913.2 Lbs (1775 Kg)
Spalanie miasto24 Mpg Us (9.8 L/100Km)
Spalanie trasa36.2 Mpg Us (6.5 L/100Km)
Średnie spalanie30.5 Mpg Us (7.7 L/100Km)
Emisja CO2183 G/Km

1.2L 5MT FWD (80 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1242 Cm3
Moc59 Kw @ 5500 Rpm
80 Hp @ 5500 Rpm
79 Bhp @ 5500 Rpm
Moment obrotowy87 Lb-Ft @ 4000 Rpm
118 Nm @ 4000 Rpm
Układ paliwowyElectronic Injection
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika15.9 Galony (60.2 L)
Prędkość maksymalna92 Mph (148 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h16 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegówManualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony175/70 R 14 88T
Długość163.7 In (4158 Mm)
Szerokość67.5 In (1715 Mm)
Wysokość70.9 In (1801 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)58.9/58.9 In (1
Rozstaw osi101 In (2565 Mm)
Pojemność bagażnika26.5 Cuft (750 L)
Aerodynamika (Cd)0.3
Masa własna2690.1 Lbs (1220 Kg)
Spalanie miasto27.7 Mpg Us (8.5 L/100Km)
Spalanie trasa34.1 Mpg Us (6.9 L/100Km)

1.6L 5MT FWD (107 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1581 Cm3
Moc78 Kw @ 5750 Rpm
106 Hp @ 5750 Rpm
105 Bhp @ 5750 Rpm
Moment obrotowy107 Lb-Ft @ 4500 Rpm
145 Nm @ 4500 Rpm
Układ paliwowyElectronic Injection
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika15.9 Galony (60.2 L)
Prędkość maksymalna99.4 Mph (160 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h13.9 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony175/70 R 14 88T
Długość163.7 In (4158 Mm)
Szerokość67.5 In (1715 Mm)
Wysokość70.9 In (1801 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)58.9/58.9 In (1
Rozstaw osi101 In (2565 Mm)
Pojemność bagażnika26.5 Cuft (750 L)
Aerodynamika (Cd)0.3
Masa własna2877.5 Lbs (1305 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita4244.6 Lbs (1925 Kg)
Spalanie miasto24.5 Mpg Us (9.6 L/100Km)
Spalanie trasa36.2 Mpg Us (6.5 L/100Km)

1.8L 5MT FWD (103 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1795 Cm3
Moc76 Kw @ 5400 Rpm
103 Hp @ 5400 Rpm
102 Bhp @ 5400 Rpm
Moment obrotowy123 Lb-Ft @ 4000 Rpm
167 Nm @ 4000 Rpm
Układ paliwowyElectronic Injection
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika15.9 Galony (60.2 L)
Prędkość maksymalna100 Mph (161 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h12.4 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony175/70 R 14 88T
Długość163.7 In (4158 Mm)
Szerokość67.5 In (1715 Mm)
Wysokość70.9 In (1801 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)58.9/58.9 In (1
Rozstaw osi101 In (2565 Mm)
Pojemność bagażnika26.3 Cuft (745 L)
Masa własna2866.5 Lbs (1300 Kg)

1.3L Multijet 5MT FWD (70 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1248 Cm3
Moc51.5 Kw @ 4000 Rpm
70 Hp @ 4000 Rpm
69 Bhp @ 4000 Rpm
Moment obrotowy133 Lb-Ft @ 1750 Rpm
180 Nm @ 1750 Rpm
Układ paliwowyCommon Rail
PaliwoDiesel
Pojemność zbiornika15.9 Galony (60.2 L)
Prędkość maksymalna90 Mph (145 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h16 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony175/70 R 14 88T
Długość163.7 In (4158 Mm)
Szerokość67.5 In (1715 Mm)
Wysokość70.9 In (1801 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)58.9/58.9 In (1
Rozstaw osi101 In (2565 Mm)
Pojemność bagażnika26.5 Cuft (750 L)
Aerodynamika (Cd)0.3
Masa własna2866 Lbs (1300 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita4144.6 Lbs (1880 Kg)
Spalanie miasto35.1 Mpg Us (6.7 L/100Km)
Spalanie trasa48 Mpg Us (4.9 L/100Km)
Średnie spalanie42.8 Mpg Us (5.5 L/100Km)
Emisja CO2147 G/Km

1.9L D 5MT FWD (63 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1910 Cm3
Moc46 Kw @ 4500 Rpm
63 Hp @ 4500 Rpm
62 Bhp @ 4500 Rpm
Moment obrotowy87 Lb-Ft @ 2500 Rpm
118 Nm @ 2500 Rpm
Układ paliwowyWtrysk bezpośredni
PaliwoDiesel
Pojemność zbiornika15.9 Galony (60.2 L)
Prędkość maksymalna87.6 Mph (141 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h20.9 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony175/70 R 14 88T
Długość163.7 In (4158 Mm)
Szerokość67.5 In (1715 Mm)
Wysokość70.9 In (1801 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)58.9/58.9 In (1
Rozstaw osi101 In (2565 Mm)
Pojemność bagażnika26.5 Cuft (750 L)
Aerodynamika (Cd)0.3
Masa własna2844.5 Lbs (1290 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita4067.5 Lbs (1845 Kg)
Spalanie miasto25.6 Mpg Us (9.2 L/100Km)
Spalanie trasa39.2 Mpg Us (6 L/100Km)
Średnie spalanie32.7 Mpg Us (7.2 L/100Km)
Emisja CO2191 G/Km

1.9L JTD 5MT FWD (105 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1910 Cm3
Moc77 Kw @ 4000 Rpm
105 Hp @ 4000 Rpm
103 Bhp @ 4000 Rpm
Moment obrotowy148 Lb-Ft @ 1500 Rpm
200 Nm @ 1500 Rpm
Układ paliwowyCommon Rail
PaliwoDiesel
Pojemność zbiornika15.9 Galony (60.2 L)
Prędkość maksymalna104.4 Mph (168 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h12.4 S
Typ napęduNapęd na przód
Skrzynia biegów5-biegowa Manualna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneHamulce bębnowe
Rozmiar opony175/70 R 14 88T
Długość163.7 In (4158 Mm)
Szerokość67.5 In (1715 Mm)
Wysokość70.9 In (1801 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)58.9/58.9 In (1
Rozstaw osi101 In (2565 Mm)
Pojemność bagażnika26.5 Cuft (750 L)
Aerodynamika (Cd)0.3
Masa własna2844.5 Lbs (1290 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita4410 Lbs (2000 Kg)
Spalanie miasto31.4 Mpg Us (7.5 L/100Km)
Spalanie trasa49 Mpg Us (4.8 L/100Km)
Średnie spalanie40.6 Mpg Us (5.8 L/100Km)
Emisja CO2153 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.