Fiat zastąpił swój przestarzały model Bravo/Brava nowym Stilo, który zaprezentował na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2001 roku.
Sektor kompaktowy był jednym z najbardziej wymagających na europejskim rynku. Wszystkie wiodące marki motoryzacyjne miały w swojej ofercie przynajmniej jeden model w tej kategorii, od Audi z modelem A3, po Volkswagena ze słynnym Golfem. Co więcej, nawet luksusowe marki, takie jak BMW i Mercedes-Benz, miały swoje propozycje: odpowiednio 3 Series Compact i C-Class Sportcoupe. Jednak Włosi mieli na uwadze innych klientów: tych, którzy byli gotowi wydać swoje ciężko zarobione pieniądze na nowy samochód wystarczająco przestronny dla rodziny czteroosobowej, a jednocześnie oszczędny w eksploatacji, jak Stilo. Ich pomysł wcale nie był zły, tym bardziej, że pięciodrzwiowy hatchback z Italii oferował więcej niż jakikolwiek inny model na rynku. Dodatkowo, klienci chcący wydać więcej mogli zamówić pojazd z mocniejszymi silnikami, nie tracąc przy tym zbytnio na budżecie.
Nowoczesny design niemal dobiegł końca, a Włosi wyobrazili sobie pojazd z przednią częścią zdominowaną przez ostre kąty i proste linie. Lampy przednie były prostokątne, z sygnalizatorami kierunkowskazów umiejscowionymi w rogach. Na środku znajdował się grill z trzema poziomymi szczelinami, a logo producenta zajmowało centralne miejsce. W dolnej części zderzaka umieszczono drugie wlot powietrza.
Sylwetka pięciodrzwiowego Stilo imponowała klientom dużymi powierzchniami szklanymi w wysokim zespole szyb. Dodatkowo, Fiat dodał trzecie okno za tylnymi drzwiami. Producent nie chciał, aby jego samochód wyglądał zbyt tanio, dlatego zamontował lusterka i klamki w kolorze nadwozia. W zależności od wersji wyposażenia, pięciodrzwiowe Fiat Stilo 2001 można było zamówić z felgami stalowymi lub aluminiowymi. Z tyłu klapa bagażnika była lekko nachylona do przodu i była flankowana przez kanciaste światła tylne umiejscowione na rogach.
Wewnątrz Stilo było wystarczająco przestronne dla pięciu dorosłych osób, chociaż tylna kanapa była głównie użyteczna dla dwóch pasażerów. Fiat nie chciał ograniczać swojego nowego modelu jedynie do systemu wentylacyjnego, dlatego wyposażył Stilo w klimatyzację. Ponadto samochód był wyposażony w wystarczająco dobrą instalację audio. Zestaw wskaźników znajdował się przed kierowcą i był wypełniony dużymi wskazówkami tachometru i prędkościomierza, a na dolnej części wyświetlacz LCD pokazywał przebieg i inne dane z komputera pokładowego. Dodatkowo, na górze zamontowano małe wskaźniki poziomu paliwa oraz temperatury płynu chłodzącego.
Pod maską Fiat zainstalował wybór silników benzynowych i diesla o mocach od 80 PS (79 KM) do 170 PS (168 KM), połączonych z pięciobiegową lub sześciobiegową skrzynią manualną. Klienci mogli zamówić również pięciobiegową automatyczną skrzynię biegów Selespeed (z jednym sprzęgłem).
Stilo, nowy model średniej wielkości hatchbacka 3- i 5-drzwiowego od Fiat Auto, wkrótce trafi do sprzedaży na rynku europejskim, po międzynarodowej premierze na targach motoryzacyjnych w Genewie na początku tego roku. Został zaprojektowany i stylizowany przez Fiat Centro Stile i ma stać się poważnym konkurentem na europejskim rynku, wartym prawie cztery miliony samochodów rocznie (nieco poniżej 600 000 jednostek, czyli 25,7% rynku brytyjskiego w 2000 roku), zgodnie z zamierzeniem firmy, która chce odgrywać wiodącą rolę w każdym segmencie rynkowym, w którym jest obecna. Stilo został stworzony, aby zaspokoić potrzeby klientów w całym zakresie jego segmentu, zaprojektowany bez kompromisów na zupełnie nowej platformie modułowej, oferującej wyposażenie, które jeszcze dwa lata temu nie było dostępne w czołowych modelach.
W rzeczywistości to dwa bardzo różne samochody, jeśli chodzi o styl, charakter, ogólny rozmiar, długość, szerokość i wysokość – ta ostatnia jest kluczowym czynnikiem strukturalnym w kontekście przestrzeni wewnętrznej. Wersja 3-drzwiowa skierowana jest na indywidualizm, osiągi i satysfakcję z jazdy, podczas gdy wersja 5-drzwiowa oferuje komfort wewnętrzny, przestronność, wszechstronność użytkowania i racjonalność, co przekłada się na jedną z najbardziej konkurencyjnych propozycji w swoim segmencie oraz na rynku jako całości. Model 5-drzwiowy zbudowano, aby przyciągnąć klientów zainteresowanych szybko rozwijającym się subsegmentem MPV, który niedawno pojawił się na tym rynku – ponieważ jest szczególnie łatwy do wsiadania i wysiadania, oferuje dużo miejsca wewnątrz, a pozycja prowadzenia zapewnia doskonałe poczucie kontroli. Wnętrze można również dostosować do zmieniających się indywidualnych potrzeb, ponieważ przednie siedzenie pasażera pochyla się do przodu, a tylne siedzenia przesuwają się, odchylają i przechylają niezależnie.
Z drugiej strony wersja 3-drzwiowa to sportowy samochód o nowoczesnym, zdecydowanym wyglądzie. Obie wersje mają na uwadze najnowsze wyposażenie bezpieczeństwa, w tym do ośmiu poduszek powietrznych, z czego sześć to wyposażenie standardowe. Na wszystkich czterech kołach znajdują się hamulce tarczowe, a system ABS z ASR jest częścią bogatego standardowego wyposażenia. Linia Stilo wprowadza na rynek cztery opcje silników benzynowych oraz dwa silniki turbodiesel (JTD) z bezpośrednim wtryskiem paliwa, o mocach od 80 do 170 KM, z 5- lub 6-biegowymi skrzyniami biegów oraz sekwencyjną skrzynią Selespeed. Starannie dopracowane przednie zawieszenie MacPhersona współpracuje z zaawansowanym tylnym zawieszeniem na belce skrętnej, oferując klientom Stilo precyzję jazdy, doskonałą przyczepność i maksymalny komfort pasażerów. Te dwa efektywne, sprawdzone rozwiązania działają szczególnie skutecznie dzięki właściwościom nowego podwozia.
Stilo to dwa bardzo różne samochody, które odpowiadają na różne potrzeby klientów 3- i 5-drzwiowych, ale są absolutnie identyczne w tych aspektach, w których obie grupy klientów oczekują dokładnie tych samych rzeczy: tj. substancji. W zakresie bezpieczeństwa biernego Fiat Stilo wyróżnia się w swoim segmencie, oferując do ośmiu poduszek powietrznych, z których dwie (poduszki przednie) mają różne poziomy napełnienia. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo aktywne, nowy model posiada cztery hamulce tarczowe i oferuje najnowsze systemy kontroli hamowania i trakcji. System ABS z rozkładem siły hamowania (EBD) oraz ASR, aby ograniczyć poślizg kół podczas przyspieszania, są standardem.
Stilo wykorzystuje materiały najwyższej jakości i finezyjne wykończenie typowe dla pojazdów wyższej segmentu: takie jak deska rozdzielcza z formowania slush, lakier o miękkim wykończeniu na wszystkich powierzchniach wtórnych, wypolerowane otoczki instrumentów i elementów sterujących oraz wysokiej jakości materiały tapicerskie foteli i paneli. CONNECT, innowacyjny system online, który łączy kierowcę z szeroką gamą usług, informacji i wsparcia, również stanie się dostępny w Stilo. Usługi CONNECT można uzupełnić o telefon GSM z podwójną anteną i dostępem do internetu WAP, lokalizację GPS i system nawigacyjny, a także system audio CD, który może odtwarzać pliki muzyczne MP3. System można obsługiwać za pomocą poleceń głosowych i wyświetlać na 7-calowym ekranie.
Stilo został zaprojektowany, aby ułatwić życie jego właścicieli. Wyposażenie opcjonalne umożliwia kierowcy otwarcie samochodu i uruchomienie go bez klucza. Podczas długich podróży autostradowych kierowca może ustawić wymaganą prędkość: tempomat radarowy utrzyma ją, hamując i przyspieszając, aby zapewnić bezpieczny odstęp od pojazdu z przodu. Gdy Stilo wjeżdża do tunelu, jego reflektory automatycznie włączają się na polecenie czujnika. Pierwsze krople deszczu niespodziewanego opadu aktywują wycieraczki za pomocą czujnika deszczu.
Manewry parkowania mogą być również ułatwione przez czujniki parkowania. Kierowca może dostosować działanie tych i innych systemów za pomocą menu 'Mój samochód’ na panelu sterowania. Stilo jest pierwszym samochodem w swoim segmencie, który oferuje praktyczność i elastyczność MPV w standardowym średniej wielkości kompakcie. Taki wynik jest możliwy, ponieważ dzielone tylne siedzenia przesuwają się do przodu i do tyłu, odchylają się oraz składają niezależnie. Sprawia to, że bagażnik jest niezwykle wszechstronny, ponieważ może oferować różną pojemność ładunkową i kształt, w zależności od potrzeb.
Tył przedziału pasażerskiego 5-drzwiowego można dostosować, aby zmienić przestrzeń na nogi i pozycję oparcia dla maksymalnego komfortu pasażerów. Te atuty można uzupełnić o tunel narciarski, różnorodne schowki z klapkami, wbudowany fotelik dziecięcy w tylne siedzenie oraz przednie siedzenie, które składa się, tworząc stół do transportu długich ładunków lub jako powierzchnię roboczą. Stół składany w stylu lotniczym wysuwa się z przedniego siedzenia, aby dzieci mogły rysować lub dorośli mogli pisać lub pracować na laptopie.
Na desce rozdzielczej znajdują się trzy przestronne zamknięte schowki (górny jest chłodzony w samochodach z klimatyzacją), a zarówno przednie, jak i tylne podłokietniki zawierają schowki wewnętrzne. Pod obiema przednimi siedzeniami (jeśli są mechanicznie regulowane) znajduje się pojemny pojemnik, szerokie kieszenie i pięć uchwytów na kubki.
Podstawowe wyposażenie Stilo obejmuje standardowe elementy takie jak: ABS z systemem EBD, ASR/MSR i asystent hamowania, sześć poduszek powietrznych (przednie są wielostopniowe z czujnikiem OCS), system antykradzieżowy Fiat CODE II, trzy zagłówki tylne oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa we wszystkich fotelach, w tym środkowym tylnym, złącza ISOFIX do fotelików dziecięcych oraz napinacze i ograniczniki obciążenia dla przednich pasów bezpieczeństwa.
Podstawowe wyposażenie zawiera również elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive, lampy przeciwmgielne wbudowane w reflektory, komputer pokładowy, radio z sześcioma głośnikami/system kasetowy z automatyczną regulacją głośności, kierownicę z regulacją wysokości i głębokości oraz regulację wysokości i lędźwi siedzenia kierowcy. Zdalne sterowanie centralnym zamkiem zawiera blokady, elektryczne przednie okna mają czujnik przeszkód, a elektryczne lusterka drzwiowe są malowane w tym samym kolorze co nadwozie i są ogrzewane. Dwie dodatkowe, zaawansowane wersje specyfikacji rozwijają tę bogatą bazę.