Fiat zaprezentował model Stilo na targach motoryzacyjnych w Bolonii w 2001 roku jako następcę linii Bravo/Brava, a najsilniejszą wersją była trzydrzwiowa Abarth.
Kiedy włoski producent wprowadził na rynek Stilo, oferował również wersję Abarth. Nie była to jedynie wersja z innymi felgami i emblematami. To było kompletne rozwiązanie obejmujące ulepszone zawieszenie, obniżoną wysokość nadwozia, charakterystyczny pakiet aerodynamiczny oraz unikalny silnik. Fiat starał się zyskać pozycję w segmencie sportowych hatchbacków, konkurując z samochodami takimi jak Volkswagen Golf GTI czy Honda Civic Type R. Niestety, mimo wysiłków, aby promować Stilo Abarth jako godną alternatywę dla tych modeli, nie udało się. Jednak klienci byli rozpieszczani przez funkcje i udogodnienia, które były niedostępne w większości innych samochodów na rynku. W wyposażeniu znalazły się bezkluczykowy dostęp i uruchamianie, system nawigacji satelitarnej, a nawet tempomat adaptacyjny, który w 2001 roku był prawdziwym osiągnięciem. Na dodatek, samochód nosił magiczny emblemat Abarth, co miało duże znaczenie dla fanów marki Fiat.
Z przodu, Stilo Abarth zachowało ten sam kanciasty kształt reflektorów z wbudowanymi kierunkowskazami jak w pozostałych wersjach. Po bokach znajdowała się grille, w którym logo producenta zajmowało centralne miejsce. Z przodu zderzak posiadał prostokątny centralny wlot powietrza flankowany przez parę bocznych wlotów. Zaskakujące, że producent nie uznał, że samochód potrzebuje lamp przeciwmgielnych, ale przynajmniej wyposażono go w spryskiwacze reflektorów.
Z profilu, Fiat Stilo Abarth z 2001 roku miał tę samą lekko wznoszącą się linię boczną w kierunku słupków C. W przeciwieństwie do swoich trzechdrzwiowych braci, opierał się na unikalnych 17-calowych aluminiowych felgach o oponach 215/45. Aby samochód wyglądał na jeszcze niższy, Fiat dodał zestaw aerodynamicznie uformowanych progów, które wizualnie łączyły przednie i tylne nadkola. Z tyłu, nachylona ku przodowi klapa bagażnika miała mały spojler dachowy. Jako opcję, klienci mogli zamówić Stilo Abarth z wysuwanym wielowarstwowym szklanym dachem, podobnym do tego oferowanego przez pierwszą generację Mercedes-Benz Klasy A. Dolna część tylniego zderzaka była ozdobiona szerokim i wąskim poziomym wlotem powietrza, podczas gdy pod nim, owalny wydech wyrażał dźwięk silnika.
Wnętrze Stilo Abarth zostało wyposażone przez Fiata w wiele atrakcji, aby zadowolić swoich klientów. W rezultacie z przodu znalazła się para foteli kubełkowych z podparciem, pokrytych skórą, oddzielonych składanym podłokietnikiem z wbudowaną przestrzenią na drobiazgi. Przed kierowcą znajdowała się przeprojektowana deska rozdzielcza z czerwonymi wskazówkami na białych tarczach, w przeciwieństwie do reszty gamy Stilo, która miała schemat kolorystyczny biały na czarnym. Klienci mogli znaleźć kolorowy wyświetlacz systemu infotainment w centralnej konsoli, który zawierał system nawigacji oparty na DVD. Z tyłu, dzielona kanapa była głównie odpowiednia dla dwóch pasażerów, z składanym podłokietnikiem między nimi.