W 2000 roku hiszpański producent samochodów SEAT musiał odświeżyć swój najmniejszy model, Arosę, na rok modelowy 2001, zgodnie z normami emisji Euro 3, które stały się obowiązkowe dla wszystkich pojazdów od stycznia 2001 roku.
Grupa Volkswagen zrozumiała siłę inżynierii markowej i stworzyła dwa prawie identyczne pojazdy: marki Volkswagen Lupo oraz SEAT Arosa. Oba samochody były produkowane w fabryce hiszpańskiego producenta w Martorell i eksportowane do całej Europy oraz Wielkiej Brytanii. Na początku nie odniosły one ogromnego sukcesu, ale z czasem stały się atrakcyjne dla tych, którzy potrzebowali małego samochodu do codziennych dojazdów, dzięki swojej doskonałej efektywności paliwowej. SEAT nawet próbował stworzyć sportową wersję tego modelu i zaprezentował koncept Arosa Racer na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2001 roku, ale nigdy nie wprowadził go do produkcji.
Model Arosa z 2001 roku przeszedł znaczną modernizację pod względem stylistyki. Jego przednia część została wyposażona w nowe reflektory o wyższych bokach, przezroczystych soczewkach, podwójnych lampach i kierunkowskazach z tyłu. Te elementy znajdowały się z przodu świeżej kratki, która podążała za językiem projektowym producenta, z centralnie umieszczonym znakiem w prostokątnym, lakierowanym na kolor nadwozia wykończeniu. Dodatkowo, zderzak miał dolny spojler z małymi lampami przeciwmgielnymi po bokach, dostępnymi jako opcja. Wraz z zderzakiem i kratką, SEAT musiał również przeprojektować maskę, która miała dwa wyżłobienia biegnące od znaku w kierunku szyby.
Od strony profilu, przebudowane przednie błotniki wyposażone były w nowe kierunkowskazy z przezroczystymi soczewkami. W zależności od wersji i opcji, Arosa mogła być wyposażona w stalowe felgi z plastikowymi nakładkami lub felgi aluminiowe. Lakierowane na kolor nadwozia nakładki lusterka stały się dostępne w szerszym zakresie wersji, a wcześniej stosowane czarne gumowe paski boczne zostały zastąpione lakierowanymi na kolor nadwozia. Wreszcie, z tyłu, płaskie i pionowe drzwi tylne zostały przeprojektowane, aby pomieścić nowe lampy tylne umieszczone w rogach. Zderzak samochodu również został zmieniony, a w sportowej wersji miał centralnie umieszczony układ wydechowy.
Jednak najważniejsza modernizacja miała miejsce wewnątrz, gdzie SEAT całkowicie zmienił kabinę. Wprowadzono nową deskę rozdzielczą z zaokrąglonym zestawem wskaźników zamiast kwadratowego, używanego w modelu z 1997 roku. Co więcej, na centralnej konsoli, Arosa otrzymała nowy odtwarzacz stereo i bardziej przejrzysty układ przycisków i przełączników. Inną poprawą były przednie siedzenia, które zyskały wyższe wzmocnienia (dostępne za dodatkową opłatą). Z tyłu, SEAT nie miał zbyt wiele do zrobienia, aby poprawić Arosę i ulepszyć materiały tam użyte.